Apua, 7v lapsella yhtäkkiä alkanut päätä särkemään usein ja kovaa

Vierailija

kuukauden sisällä jo 4 kertaa ollut tosi kova päänsärky, pienempiä särkyjä tulee ja menee, mutta nuo huolestuttavat

kerran oksensi ja särky loppui siihen, valittelee pahaa oloa

suvussa paljon migreeniä, voiko olla sitä? voiko alkaa niin että kun puhkeaa niin kohtauksia tuleekin sitten tosi usein, vaikkei ennen ole ollut mitään päänsärkyjä?

mitä muuta voisi olla?

Kommentit (10)

Vierailija

Oletkos seurannut että milloin on nuo päänsäryt? Olisiko tyypillisimmillään perjantaisin?

Migreeniä voi olla hyvinkin, mulla alkoi tosi pienenä. Lähes joka perjantai menikin sitten oksennellessa.

Vierailija

Kannattaa hakea ihan neurologilta lapselle lääkkeet, mutta naproxen(pronaxen) on oikein hyvä lääke. Se vaan joskus on vähän hitaampi lääke, niin itse otan usein migreenin iskiessä yhtä aikaa parasetamolia ja jotain ibuprofeniinia tai naproxenia. Parasetamol ei riitä migreenisärkyyn, mutta kun se imeytyy nopeammin, niin saattaa aiheuttaa sen, että migreeni ei iske päälle. Jos lääke viivästyy, niin särky tulee ja sitten sille ei voi enää mitään. Olen ollut huomaavinani, että kofeiini nopeuttaa lääkkeiden imeytymistä ja sitä onkin joissain parasetamolivalmisteissa. Yliopiston apteekin sivuilta löydät hyvin särkylääketietoa ja yliopiston apteekkiin voi soittaa annostuksista. Myös googlaamalla tyyliin burana ja tuoteseloste löytyy usein annostusmäärät eli kiloille.

Järjestäthän pikkuiselle migreenipotilaalle meluttoman, pimeän ja hajuttoman paikan. Ja koita rauhoitella, että ohi menee ja ei ole vaarallista.

Meillä sekä mulla että miehellä migreeniä, joten mielenkiinnolla odotamme, että milloin meidän 1v siihen sairastuu... Ei taida näillä perimöillä olla paljon toiveita, että selviäisi ilman.

Vierailija

mutta onneksi se hävisi kokonaan murrosiässä.

Tosiaan siis, kuulostaa migreeniltä. Tosi kurja vaiva.. onneksi se saattaa helpottaa kuitenkin jossain vaiheessa.

Vierailija

pienempiä särkyjä saattaa olla viikollakin, siis sellaisia etten lääkettä edes välttämättä anna

tuolla se hikisenä nytkin makaa sängyssään ja yrittää huilata

mikä muuten paras lääke? pronaxenia annoin kun ketomexistä ja buranasta ne laput hävinneet niin en tiedä paljon voi antaa, vai voiko ollenkaan

Vierailija

nukahti oikein, eli aika kipeä taitaa olla =(

mulla itselläni alkoi migreeni 6. luokalla. nykyisin harvemmin enää pahoja migreenikohtauksia

mistähän voisi johtua että aina näin viikonloppuisin ne pahimmat säryt?

Vierailija

Meillä lapsella alkoi 6-vuotiaana migreeni. Oksenteli aina ja oli tosi kipeä, kunnes lopulta nukahti. Meillä on pahoinvoinnin vuoksi Imigran nenäsuihke migreenilääkkeenä, jonka voi siis ottaa myös huonovointisena ja vaikuttaa tosi nopeasti.

Vierailija

Juhlapyhät, kuten joulu, oli myös aivan kamalaa aikaa. Nyt aikuisena mulla ei ole ollut kohtauksia enää niin usein.

Ne asiat joihin voit vaikuttaa ovat:

säännöllinen ruokailu ja riittävä uni. Vuorokausirytmin pitäisi pysyä mahdollisimman vakaana.

Vierailija

No ei koske paljonkaan, jos pystyy nukahtamaan, joten ole huoletta!

Stressi laukeaa aina viikonloppuna, yleensä siis pe, mutta tänään oli varmaan vielä koulua, niin tällä viikolla la. Täsmää ihan suoraan tuohon kuvaan. Jatkossa kyselet perjantaisin vähän jo ennakkoon, että ei satu tuntumaan jotain ennakko-oireita tai pää kipeältä, niin ehtisi lääkkeen ottaa ennakkoon.

Muita migreenin laukaisijoita on juustot, suklaa (punaviini), joillain monet muutkin ruoka-aineet ja itse olen erityisesti stressin laukeamisesta ja matalapaineesta migreenin saava. En muista minäkään milloin viimeiksi olisin oksentanut migreenissä, onneksi ei ole enää niin rajuja, mut koko ala-aste meni kyllä jokaviikkoisessa perjantaimigreenissä. Rajoitti jo aika paljon elämää, kun koskaan ei voinut olla kavereiden kanssa perjantaisin.

Vierailija

Että lasten migreeni puhkeaa tyypillisesti tuossa iässä(oliko se sitten n.6-8v). Kannattaa mennä lääkäriin ja hankkia kunnon migreenilääkkeet.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat