Kannattaako lainaotto?

Vierailija

Yh ja tulot surkeat 1800 kuussa. Lainaa ottaisin 100 000?

Kommentit (4)

Vierailija

No keskimäärin lainan ottamine ei kannata. Tässä taloustilanteessa varsinkaan ei kannata ottaa asuntolainaa.

Itsekin olen kyllä ollut yh ja parhaimmillaan lainaa oli 90t.

Vierailija

Asuntojen hinnat laskee (ovat vasta alkaneet laskea, joten laskua tulee riittämään) ja korotkin varmaan laskee tästä. Suosittelen, että teet itsellesi säästösuunnitelman. Pistä vaikka 10% nettotuloistasi aina joka kuu syrjään ja saat kivan pesämunan asunnonostoon kerättyä. Samalla lähtee asuntojen hinnoista luultavasti 5-10% per vuosi pois eli tuomoisesta 100t kämpästä olet ilman säästöjäkin aina 5-10 t vähemmän velan tarpeessa. Kun velan tarve on sanotaan vaikka 70t, niin silloin alkaa olla yhdelle ihmiselle siedettävä. Eli ehkä 3 v päästä voisi olla vasta parempi hetki iskeä omaan asuntoon. Tässä ajassa jos säästät vaikka 150 e kuussa, niin sinulla on myös muutama tonni kasassa - luulen, että pankit alkavat haluta myös jonkin verran omaa rahoitusta kohta eivätkä anna mitään 100% lainoja. Ja ties vaikka tuossa kolmessa vuodessa löydät toisenkin lainan maksajan ;-)

Ja mitä tuohon ensiasunnon ostoon tulee, niin joo, saat koroista verovähennyksen, mutta jatkossakin saa kyllä omasta asunnosta hyvin vähennyksiä, vaikka se olisi toinenkin asunto. Lisäksi on syytä muistaa, että mitään takeita noista vähennyksistä ei ole jatkossa, ne päätetään aina vuodeksi kerrallaan.

Vierailija

Niin, kai sitä on odotettava. Kysyin siksi, että laman aikana hinnathan ovat yleensä alhaalla ja sitten taas nousukaudella korkealla.

Jos nyt siis ostaisin 100 000 euroa maksavan asunnon, niin olisiko se hölmösti tehty nykytilanteessa ja myöhäisempää aikakautta ajatellen.

Ja sitten mietityttää korot, onko ne nousussa. Olen muuten ensiasunnon ostaja, eikös silloin saakin verokevennystä?

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat