Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Imetyksestä: milloin vaihtaa rintaa??

Vierailija

Vauva 2vkon ikäinen ja vaikean alun jälkeen imetys alkaa pikkuhiljaa sujua. Vielä kuitenkin mietityttää, milloin vaihtaa rintaa, kun vauva ei itse anna merkkiä siitä, onko rinnassa vielä maitoa vai ei. Imisi rintaa vaikka kuinka kauan. Tällä hetkellä olen antanut puoli tuntia yhdestä rinnasta ja sitten toisesta sen aikaa, että on tyytyväinen. Joskus joutuu vaihtamaan vielä toisenkin rinnan (puoli tuntia imetystä tästäkin) vielä uudelleen aloitus rintaan, ennen kuin vauva kylläinen. Vauva pitää rintojen vaihdon välissä yleensä jonkinmittaisen tauon, vaipanvaihtoa, seurustelua tms. Toiminko mielestänne oikein?

Lisäksi olen aloittanut aina eri rinnasta, mutta silloin, kun vauva palaa vielä aloitusrintaan uudelleen on vaikea päättää kummasta sitten seuraavalla kerralla aloittaisi. Onko aloitusrinnalla niin kauheasti väliä?? Paineen tunne rinnoista on hävinnyt, joten on vaikea tietää, kumpi rinnoista on täydempi..

Kommentit (5)

Vierailija

Anna imeä vaan pitkään yhtä rintaa, niin lapsi saa sitä takamaitoa. 20-30 min per rinta kyllä ok, sitten voi vaihtaa, jos lapsi ei itse irrota otetta.

Jos tissit kipeytyy, niin hanki bepantenia tms. ja ota ilmakylpyjä rinnoille. Rinnat tottuu pian ja lapsi tilaa itselleen sopivan määrän maitoa imemällä.

Vierailija

Saattoi yölläkin luttuuttaa vaikka kaks tuntia. Yritin kyllä saada rinnat tyhjiksi, mutten katsonut kellosta aikaa. Enkä muista, että olisi mitään aikasuosituksia annettukaan laitoksella. Kuopus puolestaan oli niin voimakas ja ahne, että tissi oli tyhjä vartissa ja toinen tissi toisessa, eli koko imetyskerta kesti max.½h! Vauva oli tyytyväinen ja masu täynnä...

Vierailija

Laitoksella sanottiin, että imettää miel. ainakin 20-30 min, jotta saa takamaitoa. Enimmäisaikaa ei sanottu, voihan se vauva varmasti alkuun imeä todella kauankin saadakseen maidon nousemaan. Kuitenkaan ei tunnu järkevältä imettää tuntia/rinta, kun rinta tuntuu jo 15 minuutin jälkeen tyhjältä.. Näin siis olen itse ajatellut, liekö sit oikein:)

ap

Vierailija

Nyt olen vain itse päättänyt, että nyt vaihdetaan rintaa. Ja noudattanut siis puolen tunnin suositusta, minkä laitokselta sain. Mietin vain, onko se hyvä, jos molemmat rinnat ei syönnissä riitä vaan vielä pitää palata ensimmäiseen. Liian pitkästä imemisestä taas tissit kipeytyy.

ap

Uusimmat

Suosituimmat