Tuntuuko teidän taloudessanne jo laskusuhdanne?

Vierailija

Meillä ei kyllä vielä - molemmilla työt säilyvät (ainakin miehellä varma työ, itsellä voi ehkä vielä myöhemmin palli heiluakin).

Säästöön olla toki koitettu ujuttaa nyt enemmän rahaa. Teettekö jotain tällaisia ennakoivia toimenpiteitä?

Kommentit (15)

Vierailija

Meillä ollaan valmistauduttu lähes kaikin "mahdollisin" keinoin, kiinteää omaisuutta emme ole kuitenkaan realisoineet.

Ensinnäkin mies möi osakkeensa 1,5-2v sitten, ei niitä paljon ollut, mutta onneksi möi ja pisti asuntolainan lyhennyksiin.

Sitten mies vaihtoi omasta firmastaan pitkän ja kapean leivän pariin ja möi oman osuutensa omasta firmastaan vähän yli vuosi sitten.

Sitten me oltiin säästetty mökkiä varten, mutta pistettiin ne kaikki rahat asuntolainan lyhennyksiin.

Tarkoitus on jatkossa a) säästää mökkiin uudestaan rahat, b) pistää 10% nettotuloista säästöön (osakkeisiin ja rahastoihin) ja tuottamaan, c) säästää taloyhtiön remontteihin noin yhtiövastikkeen verran rahaa. Kun mökki on ostettu luultavasti alamme säästämään sijoitusasuntoa varten noin kolmasosaa sen hinnasta.

Vierailija

Kulutamme entiseen tahtiin. Asunnon ostoa olemme kyllä lykänneet. Molemmilla vakipaikat, tosin ei mitenkään poissuljettua saada lähtöpasseja. Mies it-alalla ja minä firmassa, joka riippuvainen viennistä.

Mutta mitään stressiä asiasta ei ole, pitänee kuitenkin liittyä työttömyyskassaan heti vuoden alussa.

Vierailija

aika kalliin puoleista :D mutta ollaan laskettu se lainaan ja tehdään sellainen talo kuin ollaan aijottukkin =) Joten ei vielä ole näkynyt laskusuhdanne. Itse alan etsiskelemään töitä ensi vuoden syksyllä, ehkä. Kun nuorimmainen hiukan vanhempi slloin. Tai sitähän ei koskaan tiedä miten tässä elämässä nämä palikat kolahtelee paikoilleen :D

Toivotaan, että ei kovin pahaa lamaa tulekkaan. Positiivisella mielellä tässä mennään eteenpäin :)

Vierailija

Ollaan jo valmiiksi köyhiä, ts. ollaan eletty yhden palkalla ja toisen epämääräisillä tuloilla (opintotuella/äitiyspäivärahalla/ keikkatyötuloilla/kotihoidon tuella) viimeset kuusi vuotta, joten ei tässä muutenkaan mitään ulkomaanmatkoja ole tehty eikä hankittu asuntolainaa.

Lama vaikuttaa meidän elämään siten, että jos työtilanne huononee, voi olla että kun valmistun, joudun suoraan kortistoon. Se tuntuu vielä pahemmalta kuin pienillä tuloilla eläminen.

Vierailija

jo lähes vuoden ajan. Toisaalta ennakoivia toimenpiteitä (=säästämistä ja ei ole hankittu kallista asuntoa) on tehty jo pari kolme vuotta. Mielestäni huonompiin aikoihin pitää alkaa varautua nimenomaan silloin, kun menee vielä hyvin ja mitään akuuttia ei ole näköpiirissä. Taantuman näkyessä itsellä voi muuten tulla liian kiire varautua.

Itselleni laskusuhdanne ei ollut yllätys, vaikkakin elättelin toivoa, ettei se olisi tullut niin rajuna, kuin nyt näyttää tulevan. Varmaahan ei vielä ole, mitä ja miten se tulee vaikuttamaan.

Vierailija

Koskaan ei voi olla varma, mutta toistaiseksi kummallakin kuitenkin on omansa tallella.

Asuntolainan suhteen ei tunnu, koska lyhennys on joka tapauksessa sama, ja vain laina-aika vaihtelee nousu- ja laskusuhdanteiden mukaan. Ehtii vaihtua vielä useampaankin otteeseen...

Vierailija

Kun kaiken hinnat ovat romahtaneet on mahdollista ostella paljon enemmän. Meillä molemmat varmoissa töissä joten palkkaa tulee entiseen malliin. Ja kun asuntolainakin korko on tippunut on käytösä rahaa ihan eri malliin kuin ennen.

Vierailija

Ei olla suurituloisia eikä edes keskituloisia vaan todella pienituloisia jopa köyhiä! Viimeviikolla sanoin juuri itseni irti koska pomoni on kusipää. Aloitan uudessa, kivemmassa paikassa ja paremmalla palkalla tammikuun alussa.

Vierailija

odottaa sinä päivänä, kun töihin palaan. Kuumeisesti olen oman alan paikkoja etsinyt, mutta alalla laskusuhdanne ja ne harvat haastattelut joissa olen ollut, takertuvat aina siihen mun pitkään (2 vuotta) kotona oloon lasten kanssa. Lopulta näihinkään paikkoihin ei ole ketään palkattu. Säästöön päätyy 40€ kuussa eikä sillä pitkälle pötkitä...

Vierailija

Rahat tulevat "korkeakorkoiselta" tililtä ja niillä piti maksaa osa asunnon ostoon tarvittavasta käsirahasta. Korot ovat nyt huonot, joten taitaa pitää siirtää asunnon ostoa. Kun ei oikein uskalla ottaa isoa pankkilainaa laman alla.

Vierailija

Miehellä on virka puolustusvoimissa, ja sellaisella alalla, mitä ei kyllä pahemmin supistella. Ja itse olen virassa kaupungilla, eli saa kyllä aika paljon muuttua, ennen kuin meidän talouteen mikään vaikuttaa.

Vierailija

Asuntolaina on jo maksettu ja autolainakin on kohtuullinen. Minulla on vakituinen virka eikä lomautuksia ole näköpiirissä. Miehen työtilanne on kyllä epävarmempi, mutta ei sielläkään vielä ole vaaran merkkejä (tosin muutokset voivat olla nopeita!). Ihan normaaliin tyyliin tässä on tarkoitus elellä edelleen.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat