Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä ajattelette ekaluokkalaisemme kommentista?

Vierailija

Isosiskonsa sanoi, että haluaa isona vain tyttövauvoja. Tähän ekaluokkalainen totesi kylmänrauhallisesti, että miksi et tapa niitä, jos ovat poikia. Yritin keskustella asiasta ja kysyin, että eikö tappaminen ole hänestä kauheaa. Ekaluokkalainen vain hymyili ja pudisti päätään. Ei suostunut myöntämään, että kumpikaan, tappaminen tai kuolema olisi kauheaa.

Kommentti on kyllä mietityttänyt itseäni. Tiedän toisaalta, että tyttö haluaa muutenkin järkyttää jutuillaan. Puhuu aika usein vähän saman tyylisiä asioita. On muutenkin pohtiva ja vahvasti tunteva lapsi. Toisaalta on pieni epäilys, että olemmeko kasvattamassa täysin moraalitonta ja tunnekylmää lasta. Mitä teille tulee mieleen?

Kommentit (7)

Vierailija

ekaluokkalainen todennut jotain vastaavaa. Suutuin silloin hänelle todella kovasti ja teroitin mieleensä että mikään tässä maailmassa ei ole yhtä arvokasta ja pyhää kuin ELÄMÄ ja että tappaminen on kauhein mahdollinen teko mitä kukaan voi tehdä. Meni hyvin totiseksi, kun näki miten kovasti suutuin. Tajusi ilmeisesti asian vakavuuden.

Vierailija

Huutanut aina ties kuinka kauan saadakseen tahtonsa läpi. Toisaalta erittäin huolehtivainen, huolehtii että kaikkia kohdellaan tasavertaisesti ja auttaa mielellään kavereitaan, opettajaa jne. Ja osaa olla todella rakastettava, halailee, istuu sylissä, tekee kortteja ja lahjoja. Teki minullekin jouluksi itse joulukalanterin. Ja on myös kuin avoin kirja, osoittaa tunteensa välittömästi. Jotenkin ajattelen, että nuo puheet ovat myös tapa oppia asioista ja ihmisistä lisää. Hän selvästi tarkkailee miten reagoimme ja nauttii, kun onnistuu järkyttämään.

Lainaus:

Koska yrittää järkyttävillä kommenteillaan herätellä teitä kuulemaan häntä. Onko hän herkkä lapsi? Kuunteletteko häntä ja aistitteko hänen tunne-elämänsä nousu ja lasku? Osaatteko tukea häntä henkisesti?

Nimittäin koen jonkinlaista samankaltaisuutta, olen itse ollut lapsena herkkä ja huomionkipeä ja saatoin kommentoida asioita hyvin kärkkäästi vain saadakseni vanhempieni huomiota osakseni.

Vierailija

Tuollakin kertaa kysyin tytöltä, että ymmärtääkö hän, ettei kuollutta tule enää koskaan näkemään. Kohautti jotenkin olkapäitään ja totesi, että näkeepäs, jos tulee kummittelemaan tai jotain sen suuntaista. Kyselee tällaisia asioita tarkkaan, emmekä valehtele. Toisaalta suodatamme kyllä pahimman todellisuuden lapsilta. Telkkarista katsotaan vaan lapsille sopivaa ohjelmaa ja esim. kouluampumisia ja muita ei olla miehen kanssa setvitty lasten kuullen. Ollaan kyllä kerrottu tämän tyyppiset asiat ja juteltu lasten kanssa.

Lainaus:

kunnolla puhuneet kuolemasta? että tajuaako lapsi kuinka lopullista se on? juttele vielä lapsen kanssa, selitä tarkasti ja realistisesti. mun mielestä lapsille ei saa valehdella ja puhua jostain nukkumisesta kun tarkoitetaan kuolemaa

Vierailija

Koska yrittää järkyttävillä kommenteillaan herätellä teitä kuulemaan häntä. Onko hän herkkä lapsi? Kuunteletteko häntä ja aistitteko hänen tunne-elämänsä nousu ja lasku? Osaatteko tukea häntä henkisesti?

Nimittäin koen jonkinlaista samankaltaisuutta, olen itse ollut lapsena herkkä ja huomionkipeä ja saatoin kommentoida asioita hyvin kärkkäästi vain saadakseni vanhempieni huomiota osakseni.

Vierailija

kunnolla puhuneet kuolemasta? että tajuaako lapsi kuinka lopullista se on? juttele vielä lapsen kanssa, selitä tarkasti ja realistisesti. mun mielestä lapsille ei saa valehdella ja puhua jostain nukkumisesta kun tarkoitetaan kuolemaa

Vierailija

Toivottavasti ap vielä luet tämän. Olin itse tuollainen. Herkkä mutta vaativa, itsepäinen ja oma tahto oli kova. Toisaalta taas hyvin empaattinen ja huolehtivainen.

Neuvoisin vain antamaan PALJON aikaa ja huomiota. Kyselkää miten on päivä mennyt ja miltä eri asiat ovat tuntuneet, kuunnelkaa oikeasti häntä. Tukekaan hänen herkkyyttään ja empatiakykyään. Kehukaa hänen hyviä piirteitään, rakastakaa ja rakastakaa!!!

Itse tunsin joskus jääväni näistä paitsi mutta silti minusta kasvoi hyvä aikuinen. Olen ekstrovertti mutta edelleen oma tahto on kova mutta olen myös erittäin empaattinen ja muista välittävä ihminen.

-5-

Uusimmat

Suosituimmat