Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millä perusteella laitetaan pakkohoitoon ?

Vierailija

sairaalaan. Ei siis kovin helposti.

Kommentit (8)

Vierailija

minä sain sen lähetteen 3. vatsahuuhtelun jälkeen kun yritin toistuvasti tappaa itseni. Mutta ne ei voi ilman perusteita pitää tahdonvastaisessa hoidossa kuin 4vrk vaikkakin luulen että perheellisiä kiristetään jäämään hoitoon lasten huostaanotolla uhaten

Vierailija

ja LISÄKSI pitää olla vaaraksi itselleen tai muille (tästä täytyy olla näyttöä).

Eli ei kovinkaan helposti pakkohoitoon tässä maassa joudu/pääse.

Vierailija

Tuli vaan mieleen. Olen lastensuojelunasiakas, koska naapurit valitti kun huusin liikaa lapsilleni.

Tuli vaan mieleen, että voisiko esim. perhetyöntekijä tehdä ilmoituksen, jos ajattelisi, että olen mielisairas ? Miten silloin pitäisi käyttäytyä ?

Perhetyöntekijä on huomautanut siitä, että tunteeni vaihtelee liian nopeasti ja se saattaa hämmentää lasta. En ole mököttäjä tyyppiä. Saatan tiuskaista kovaankin ääneen lapsille, jos eivät tottele millään ja sen jälkeen kun tottelevat olen heti hyvällä tuulella, enkä jää märehtimään tilannetta. Saatan jopa nauraa heti perään jollekin asialle. Onko tuollainen normaalia ? Saatan myös sanoa lapsilleni suoraan, että en jaksa enää, kun yritän saada heitä tottelemaan.

Joka tapauksessa olen tehnyt paljon työtä tuon huutamisen lopettamiseksi ja se nykyään aika olematonta.

Tämä nyt liittyy jatkuvaan huoleen lasten huostaanotosta. Se kun voi tietenkin olla aina mahdollista kun on lastensuojelun asiakas. Pelkään myös ylikaiken mielisairaalaan joutumista, koska olen sairaalakammoinen ja kuullut liikaa kauhujuttuja mielisairaaloista. Jos joutuisin pakkohoitoon lapseni otettaisiin huostaan ja se olisi mielstäni huono homma juuri koulunsa aloittaneelle herkälle lapselleni.

Myös nuori koiramme joutuisi varmaan lopettevaksi, koska en tiedä ketään joka sen voisi tällaisessa tilanteessa ottaa ja se olisi kova isku lapsille ja minullekin.

Vierailija

kerro lisää, jooko. missä näin? kuulostaa erikoiselta...

tahdosta riippumaton hoito VOI olla voimassa tarkkailulähetteen (ja tarkkailuajan ja pidättävän päätöksen) jälkeen kolme kuukautta ja osastolla tarkkailuun kautta tehdyn pidättävän hoitopäätöksen jälkeen kuusi kuukautta, mutta se voidaan päättää missä tahansa vaiheessa hoitoa, jos edellytyksiä sille ei ole.

ja ihmettelen sitä, että millä sairaanhoitopiirillä on niin paljon rahaa (eikä potilaita jonossa), että kotiuttaisi potilaat vasta jos ne itse sitä vaatii?

en tiedä, joten kysyn.

Lainaus:

pakkohoitoon ja se onkin sitten kolmen kuukauden paketti. Kotiutus on älyttävä itse vaatia, sitä ei tarjota kenellekään eikä siitä madollisuudesta edes välttämättä kerrota.

Vierailija

Paikkakuntaa en voi kertoa, missä tuttu oli hoidossa, mutta hän havaitsi, että linja on se, että jos haluat omaehtoisesta hoidosta ulos, keksitään kaikenlaiset verukkeet, voidaan jopa sanoa, että ei täältä niin vain lähdetä, kuten hänelle oli sanottu. No, sitten ne potilaat, jotka kokevat, etteivät kykene elämään sairaalan ulkopuolella, työnnetään väkisin kotiin. Eli pääasia, kun hoitaja sanoo aina vastaan potilaalle ja kyllä tämä on ihan tämän syksyinen tieto ja faktaa, ei ole mitään satuja!

Vierailija

Perhetyö on tyytyväinen, kun "asiakas" hoidattaa vapaaehtoisesti itseään. Toki sen jälkeen saatetaan pyytää terapiamateriaalit sosiaalityön käyttöön. Mielisairaalassa on neljän päivän tutkinta, jonka jälkeen lähes poikkeuksetta suositellaan hoidon jatkamista omaehtoisena ja kyllä itse tiedän tapauksen, että potilaalle sanottiin, että ellet jää, lapsesi voidaan ottaa huostaan. Eli ps. sairaanhoitaja ei ainakaan kaikkien sairaaloiden käytäntöä tiedä. Mutta jos ei ole mielisairas, niin sieltä pääsee pois, kun vaatii uloskirjoituksen. Vain kunnon sairaus eli esim. psykoosi voi aiheuttaa sen, että laitetaan pakkohoitoon ja se onkin sitten kolmen kuukauden paketti. Kotiutus on älyttävä itse vaatia, sitä ei tarjota kenellekään eikä siitä madollisuudesta edes välttämättä kerrota.

Vierailija

kuullu tuollaista lapsilla kiristämistä, kyllä siinä pitää olla muitakin syitä.

*Mielisairas/

*Mielisairautensa vuoksi hoidon tarpeessa siten, että hoitoon toimittamatta jättäminen:

-joko olennaisesti pahentaisi hänen mielisairauttaan.

-ja/tai vakavasti vaarantaisi hänen terveyttään tai turvallisuuttaan

-ja/tai vakavasti vaarantaisi muiden henkilöiden terveyttä tai turvallisuutta /

*Ja muut mielenterveyspalvelut ovat riittämättömiä tai eivät sovellu käytettäväksi.

kaikki kolme tähdellä kirjoitettua kohtaa tulee täyttyä samanaikaisesti. (nämä siis aikuisilla)

lisätietoa saa jos googlettaa "M1-lähete" tai "tarkkailulähete" sieltä selviää lisää.

ja mielenterveyslaki on voimakas laki, että mielivaltaisesti ei voida psykiatriassa asioista päättää, aina, AINA täytyy olla perusteet.

psyk.sh

Lainaus:

minä sain sen lähetteen 3. vatsahuuhtelun jälkeen kun yritin toistuvasti tappaa itseni. Mutta ne ei voi ilman perusteita pitää tahdonvastaisessa hoidossa kuin 4vrk vaikkakin luulen että perheellisiä kiristetään jäämään hoitoon lasten huostaanotolla uhaten

Vierailija

bakteerikammoinen voidaan luokitella itselle ja ympäristölle vaaraksi. Ilmeisesti sitten pesee lapet hengiltä. Helppoa on, sanoisin, joutua pakkohoitoon.

Uusimmat

Suosituimmat