Eettisistä ja ekologisista syistä syön vain kasviksia ja kalaa

Vierailija

Ärsyttää, kun sanotaan, että mitäs sitten syöt kalaa, eläin sekin on. On, mutta saa elää vapaana toisin kuin rääkätyt kotieläimet.

Jos olisin oikein ekologinen, jättäisin kyllä osan kaloistakin syömättä. Mutta se on sitten seuraava askel.

Kommentit (9)

Vierailija

Olipas taas ääliömäisen popularistinen viesti joltakulta.

Ei kannata tehdä mitään, koska mikään ei riitä. Ei kannata tehdä mitään, koska muutkaan ei tee. Noilla teeseillä ilmeisesti suurin osa saa omantuntonsa lannistettua, mutta kaikki eivät siihen pysty.

Vierailija

Olen biologi ja en käytä ollenkaan lintuperäisiä tuotteita, en edes lapsena syönyt kanaa. Kalat ovat fiksuja eläimiä, paljon älykkäämpiä kuin on luultu, mutta lasten ruokailujen helpottamiseksi olen pitänyt kalat ja maitotuotteet ruokavaliossamme. Munia emme käytä, sillä kanoja on mahdotonta kasvattaa niin, että ne voisivat taatusti hyvin. Vaikka olisi vain kymmenen kanaa, niin sosiaalisen arvojärjestyken vuoksi siellä nokitaan aina sitä heikointa ja se kärsii. Lintuja ei olisi koskaan pitänyt kesyttää kotieläimiksi. Joskus lapset saavat pieniä määriä suoraan tilalla teurastettua lammasta tai hirvenlihaa, me aikuiset emme syö lihaa lainkaan.

Vierailija

Tiesitkö, että se kertoo ihmisestä todella paljon, mistä hän ärsyyntyy. Ei ole objektiivisesti ärsyttävää asiaa. Koet ilmeisesti huonoa omatuntoa lihansyömisestäsi ja siksi ärsyynnyit aloituksesta, noin äkkiseltään analysoituna, voi syy jokin muukin olla.

Aloitukseni pointti oli, että kotieläimet kärsivät, vapaat eivät. Siinä on vissi ero.

Et muuten kertonut, että mitkä kotieläimet elävät hyvissä olosuhteissa.

ap

Lainaus:

Mutta sinun otsikkosi ja aloituksesi on muutenkin kirjoitettu sävyyn, joka tuo mieleen, että MINÄ olen niiin ekologinen ja en syö esim. lihaa.

Pointtini on se, että varmaan aika moni lihan syöjä voi olla kaikilla asioilla mitattuna jopa ekologisempi kuin kasvissyöjä.

Se ei ole se maailman ekologisin juttu.

En viitsi ekologisuuksiani tässä alkaa retostelemaan, ne ovat minun asioitani ja lähipiirini, ei niillä tarvi tulla tänne kehuskelemaan, varsinkaan, kun ne eivät minusta tee mitään EKO-henkilöä, että kehtaisin "eettisin ja ekologisin" perustein täällä alkaa mainostamaan.

-se 3 vai 4

Vierailija

Vai eikö saa tehdä mitään ellei ole täydellinen? Itse ainakin yritän aina ja aina vaan elää eettisemmin ja ekologisemmin, joskus ehkä pieninkin askelin, mutta suunta on ainakin selvä. Mikä kasvatettu eläin elää mukavasti?

ap

Lainaus:

Toivottavasti et syö kasvatettua kalaa, sehän ei elä vapaana ja sitä ruokitaan ties millä kananrehulla!

Ja se on eläin, joka ei ole tehnyt ihmiselle mitään, miksi sen saa tappaa, mutta vaikka jotain muuta eläintä ei? Kyllähän moni kasvatettu eläin asuu mukavastikin.

Ja kasvikset. Et kai syö ulkomaalaisia kasviksia? Ei todellakaan oke ekologista raahata tänne kaukaa lentorahtina ta meriteitse sinulle kasviksia!

Toivottavasti syöt lähiruokaa. Ja olet syksyllä säilönyt kasvimaan satoa talven varalle, koska hirveästi ei kasvikset (ainakaan ekologisesti vrt. kasvihuone) täällä pakkasessa kasva.

Ja luomua tietenkin, todella epäekologista käyttää kasvintorjunta-aineilla käsiteltyjä tuotteita.

Toivottavasti et ole niin epäekologinen, että pukeudut eläimeen? Esim. vyö tai kengät?

Kyllä ekologisinta olisi syödä vaan mustikoita ja talvella vaikka juuria, koska eihän niitä voi talven varalle pakastaa, kun pakastin on niin epäekologinen.

Ja entäs tämä AV:llä pyöriminen, en ihan ekologiseksi tätäkään menisi kutsumaan...

Vierailija

Mutta sinun otsikkosi ja aloituksesi on muutenkin kirjoitettu sävyyn, joka tuo mieleen, että MINÄ olen niiin ekologinen ja en syö esim. lihaa.

Pointtini on se, että varmaan aika moni lihan syöjä voi olla kaikilla asioilla mitattuna jopa ekologisempi kuin kasvissyöjä.

Se ei ole se maailman ekologisin juttu.

En viitsi ekologisuuksiani tässä alkaa retostelemaan, ne ovat minun asioitani ja lähipiirini, ei niillä tarvi tulla tänne kehuskelemaan, varsinkaan, kun ne eivät minusta tee mitään EKO-henkilöä, että kehtaisin "eettisin ja ekologisin" perustein täällä alkaa mainostamaan.

-se 3 vai 4

Vierailija

Täytyy kyllä myöntää, että kalasyönti kaihertaa välillä. Olen välillä ollut ihan lakto-ovovegekin, mut yleensä sitten palaan tähän ruokavalioon, jossa syön silloin tällöin kalaa. En kyllä haluais syödä mitään kuollutta enkä oikeastaan edes maitoa, mut liha on heikko...

Vierailija

Toivottavasti et syö kasvatettua kalaa, sehän ei elä vapaana ja sitä ruokitaan ties millä kananrehulla!

Ja se on eläin, joka ei ole tehnyt ihmiselle mitään, miksi sen saa tappaa, mutta vaikka jotain muuta eläintä ei? Kyllähän moni kasvatettu eläin asuu mukavastikin.

Ja kasvikset. Et kai syö ulkomaalaisia kasviksia? Ei todellakaan oke ekologista raahata tänne kaukaa lentorahtina ta meriteitse sinulle kasviksia!

Toivottavasti syöt lähiruokaa. Ja olet syksyllä säilönyt kasvimaan satoa talven varalle, koska hirveästi ei kasvikset (ainakaan ekologisesti vrt. kasvihuone) täällä pakkasessa kasva.

Ja luomua tietenkin, todella epäekologista käyttää kasvintorjunta-aineilla käsiteltyjä tuotteita.

Toivottavasti et ole niin epäekologinen, että pukeudut eläimeen? Esim. vyö tai kengät?

Kyllä ekologisinta olisi syödä vaan mustikoita ja talvella vaikka juuria, koska eihän niitä voi talven varalle pakastaa, kun pakastin on niin epäekologinen.

Ja entäs tämä AV:llä pyöriminen, en ihan ekologiseksi tätäkään menisi kutsumaan...

Vierailija

jos tosissaan löytää ap:n viestistä jotakin kehuskelua tai brassailua.

Taitaa vaan ottaa toisilla niin pirun koville, että itse ei pistä tikkua ristiin minkään asian eteen.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat