Olen varmaan tyhmä ja tietämätön, mutta selventäisittekö miksi mun pitäisi pelätä lamaa?

Vierailija

Kaikkialla vouhkataan lamasta. Miten se vaikuttaa tavallisen palkansaajan elämään?

Miten mun pitäisi varautua tai mitä mulle voi tapahtua?

Ei mitenkään ole lamanmerkit näkyneet henk. kohtaisesti elämässäni.

Sivut

Kommentit (28)

Vierailija

Lainaus:

ja ostamatta velaksi 2 autoa.

Se, mikä minua säälittää, on juuri nämä nuoret perheet, jotka on ottaneet aivan järkyttävät määrät lainaa. Varmaa työpaikkaa ei ole, mutta on haluttu näyttää rikkailta.

Kukaan muu ei omasta tilanteestaan kirjoittanut, mutta kyllä sä nyt metsään menit. Meillä on pieni rivarikolmio, eikä lainalla ostettu yhtäkään autoa. Se meidän ainokainen on v. 2000 perheauto ja ihan käteisellä ostettu. Kyllä meillä on tuloihin suhteutettu asuntolaina ja se kyllä joustaakin siitä vielä, mutta ajatellaan että jos minä menisin kouluun seuraavaksi viideksi vuodeksi, lama tästä vielä pahenisi ja miehen lomautus muuttuisi työttömyydeksi, niin kyllä joustokin alkaisi pikku hiljaa loppua. Mitään asuntolainaa ei työtön ja opiskelija maksa, oli sitten kuinka hyvin tahansa mitoitettu. Sellaiset kun tarvitsee asumiseen valtion tukea ja lainoja valtio ei pahemmin auta maksamaan. ;o) Eli todellakin, suunnitelma menee jäihin...

Vierailija

vaan paljon pienempi. Autoja yksi ja sekin 11 vuotta vanha :)

Ja työpaikat on kunnalla ja valtiolla ja molempiin tarvitaan lisää työntekijöitä, ei ole ihan todennäköistä joutua pihalle.

-ap

Vierailija

ja ostamatta velaksi 2 autoa.

Se, mikä minua säälittää, on juuri nämä nuoret perheet, jotka on ottaneet aivan järkyttävät määrät lainaa. Varmaa työpaikkaa ei ole, mutta on haluttu näyttää rikkailta.

Vierailija

niin tuskin kovin mukavalta tuntuu, jos läheisesi joutuvat kärsimään.

Minun veljeni, siskoni ja isäni ovat lomautusuhan alla tällä hetkellä.

Olisimme halunneet vaihtaa isompaan asuntoon, mutta emme halua alkaa myymään nykyistä asuntoamme tällä hetkellä. Myyntiaika voisi venyä aika pitkäksi.

Tästä lamasta voi tulla paljon pahempi kuin 90-luvulla, sillä tällä kertaa koko talouskriisi on maailmanlaajuinen. Maailman tilanne näkyy jo teollisuuden tilauksissa. Teollisuus on suuri veronmaksaja, joten hyvinvointivaltiomme voi olla uhattuna.

Vierailija

ja omasta mielestäni meillä ei hätää olekaan, mutta kun siitä puhutaan niin paljon, että tuntuu, että jääkö multa jotain oleellista ymmärtämättä ja huomaamatta ja kohta ollaankin ongelmissa.

Olen kyllä julkisuudessa nähnyt lausuntoja joissa sanotaan, että isot puheet lamsta lisäävät lamaa ja ihmiset käyttäytyvät itse niin, että lisäävät sitä lamaa.

Mutta miksi sitten maan johtotasolta asti annetaan arvioita laman syvyydestä jne? Siis lisätään ihmisten panikointia.

-ap

Vierailija

Meillä iso talo ja iso laina. Jo rakentamisen alussa, ennen lamavouhotusta, pohdittiin josko joku menisi pieleen, mitä sitten tehtäisi. Ollaan kumpikin asuttu erittäin vaatimattomasti eikä nytkään rahaa turhiin hassata. Tuskin meidän elämä siihen kaatuisi, jos joutuisimme myymään talon ja jopa menettäisimme satsatut rahat.

Ihmissuhteet ratkaisevat.

Vierailija

Pelkäätkö sittenkin vai miksi itse vouhkaat aloituksellasi?

Eniten pelon aihetta on niillä, joilla on iso laina ja epävarma työtilanne.

Vierailija

Lainaus:

en sitä edes huomannut.

Nytkin ihmettelen samaa, että miksi minun pitäisi siitä ahdistella. Talo on maksettu, kummallakin sellainen työpaikka, ettei potkuja tule.

En jaksa sen takia yöunia menettää.

Kaikki ei oo yhtä onnellisessa tilanteessa, joten ei ihme kun asiasta paljon puhutaan. Meilläkin mies on jo lomautettu (viim. 6 vko), nuori perhe ja asuntolaina otettu pari vuotta sitten. Ei ole yhtä hyvin pullat uunissa ns. kuin sinulla, eikä paljon naurata.. Itse haluaisin mennä opiskelemaan, mutta en mitenkään voi riskeerata vakituista työpaikkaani, kun minulla vielä se on, kun ei ole mitään takuita siitä, että miehellä olisi työtä kun minä opiskelisin... Moni asia ja suunnitelma täytyy nyt panna jäihin.

Vierailija

Ei voi lomauttaa eikä irtisanoa.

Lisäksi meillä on asuntolainaa, mutta kk-erät on meille pienet ja maksuaika on sovittu pitkäksi, joka kasvaa tarvittaessa ja ehtii varmaan hyvin myös lyhentyä. Se on niin pitkä.

Lainaa ei siis tarvita lisää.

Ja kunnalliset palvelut, niitä en tullut ajatelleeksi, koska asuinkuntani ei ahdingossa ole ainakaan nyt. Kasvava kunta, johon liitetään uusia kuntiakin vuodenvaihteessa.

-ap

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat