Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mielipiteitä omavaraistaloudessa elävästä perheestä HS artikkeliin linkki tässä

Sivut

Kommentit (52)

Vierailija

villaa saadaan lampaista mutta lampaita ei saada ilmaiseksi. Jos niiden lihat syödään niin tarvitaan lisää lampaita - loogista? Maitoa ja lihaa ostetaan, hmm, 50€ saa kilon sisäpaistia ja 12 litraa maitoa. Taitavat olla aika aneemisia.... Pellavansiemeniä on joskus ostettu vaikka nyt saisivat omasta pellosta seuraavan vuoden siemenet, sienet ja marjat on ihan syötäviä mutta kuinka kauan niitä syö pelkästään? Tarvitaan voita, leipää, sokeria, kermaa yms että niitä vitsii päivästä toiseen syödä. Perunat ja sipulit toki kasvaa omassa maassa kunhan siemenperunat ja -sipulit on kerran ostanut.

No joo, listaa voisi jatkaa loputtomiin kynttilöistä kuukautissuojiin mutten viitsi. Ihanaa että joku edes yrittää- vähentää kulutusta

Vierailija

että kyllähän sitä "siivellä" elää. Turha sädekehää kiillottaa, jos liikkuu ympäriinsä liftaamalla. Jonkun muun maksamalla autolla ja bensalla...

Ja kuten sanottu, yhteiskunnassa mikään ei toimisi jos verorahoja ei kerättäisi. He ovat valmiita käyttämään palveluja (tiet ym.), mutta veroja ei makseta.

Periaatteena hieno juttu, koska luonnonvaroja ei saisi tuhlata tähän malliin. Valtaosan pitäisi siirtyä askel tuohon suuntaan. Mutta silloin pitää varautua yhteiskuntarakenteen valtavaan muutokseen. Tämä saattaa väistämättä olla joskus edessä.

Vierailija

eikä edes kuukaudessa. Summa koski jotain poikamiesajan kokeilua.

Johan sen näkee kuvista, että perhe ei elä omavaraistaloudessa. Talo on tavallinen omakotitalo, ei maakuoppa jonka saa aikaan kotitarpeista. Perheellä on sähköt, ostovaatteet (paitsi ne villapuserot, mutta ihmiset eivät voi kulkea pelkässä villassa), kaupassa käydään varmasti autolla, bussilla tms. eikä ne naapurilta ostetut maidotkaan varmaan ilmaisia ole. Tuollaisen talon kunnossapito nielee jo aikamoisia summia vuodessa.

Kyseessä on kulutuksen minimoiminen, ei omavaraistalous.

Vierailija

Itsekään en nauti tästä oravanpyörästä ja rahan (lue palkan) perässä juoksemisesta, mutta luottamukseni tähän entiseen hyvinvointivaltioon ei riitä niin paljon, että uskaltaisin elää ansaitsematta itselleni eläkettä. Vanhana, sairaana ja köyhänä elämisessä ei ole mitään hohtoa, eikä se elämäntapa ole enää edes itse valittavissa.

Sinänsä hyvä, että erilaiset "massasta erottuvat" vaihtoehtoihmiset herättävät keskustelua ja toimivat peilinä omille valinnoille ja arvoille.

Vierailija

vaan toisten autoilijoiden hyväksikäyttöä.

Lainaus:

Tuo 30-50 euroa vuodessa tarkoittaa väistämättä, että mies maksatti kulujaan jollain muulla.

Vierailija

niinhän he elävät kuin amishit jenkeissä..joo oo. Aika erikoista, enkä kyllä pätkääkään kadehdi tuollaista elämäntapaa. Ei sopisi minulle.

Mullekin tuli heti mieleen se 7v.koululainen-taitavat pitää hänet kotikoulussa. Vai ovatkohan laittaneet hiihtäen aamulla kylällä kouluun? Poika-parka. Hän saa varmasti kärsiä, jos joutuu/saa käydä koulua nykymaailman menossa elävien lapsien kanssa. Taitaa olla varma koulukiusattu.....

Vierailija

Toiseksikin, kukaan ei voi tällä hetkellä elää Suomessa omavaraistaloudessa. Jos ei itse maksa, joku muu maksaa, esim. vanhemmat. Perhe ei käytä tuohivirsuja, vaan ihan oikeita kenkiä eikä elä kivikautta, joten tarvikkeet maksavat.

Tuolla perheellä menee väkisin rahaa vaatteisiin (villasta ei saa esim. kenkiä, takkeja), työkaluihin alkaen vasaroista, puukoista ja nauloista. Tuon kokoinen omakotitalo vaatii melkoisesti huoltamista maalaamisesta alkaen. Jos langat kehrätään itse, rahaa menee rukkiin ja lampaiden hoitotarvikkeisiin. Lampaat tarvitsevat rehua, sitä tuo perhe tuskin tuottaa itse riittävästi. Öljy ja lämmitys maksavat. Kirves maksaa, mikäli talo lämpiää täysin puilla. Maataloustarvikkeet maksavat.

Saippua, shampoo ja vessapaperi maksavat aika tavalla vuodessa. Naapurista ostettu maito maksaa. Jääkaappi ja pakastin maksavat.

Asumiseen menee rahaa, esim. sähkö, joka tuolla perheellä oli käytössä. Pelkästään sähkölaskut tekevät aika huikeita summia. Kauppareissuihin menee rahaa kun asuu korvessa.

Vierailija

Ihan vaan tuli mieleen, kun juttua luin, että saavatkos ne lapset kaikki tarvitsemansa ravintoaineet (alle 2v. esim. D-vitamiinin)? Jutussa myös mainittiin, ettei perhe käytä ruoan laitossa lainkaan suolaa, mutta kyllähän jodioitu suola on välttämättömyys jossain määrin, ettei kehity struumaa!

Ja miksei jutussa nainen pukahtanut mitään???

Vierailija

Lainaus:

Mikä tahansa ehkäisykeino maksaa useita kymppejä vuodessa.

ei ole vielä maksanut latin latia. Ei edes turhautunutta miestä.

Vierailija

Pelkästään asumiskulut ovat väistämättä aika paljon, pelkkä sähkön siirtomaksu on yli tuon vuosikulutuksen. Jutussa ei myöskään väitetä, että heillä menisi 30-50 euroa vuodessa, vaan että poikamiesaikana mies pääsi tähän.

Tuo 30-50 euroa vuodessa tarkoittaa väistämättä, että mies maksatti kulujaan jollain muulla.

Vierailija

sitä ei tehdä lasten hyvinvoinnin kustannuksella, kai kaikki terveysmenot hoitavat.

Jutusta ei oikein saa selvää, mitä summat tarkoittavat, olisi voinut toimittaja vähän selventää. Riippuvaisuus rahaan 30-50 e vuodessa, mistä lie kyse. Toimittajan kirjoitusvirheestäkö vai tosiaan siitä, että jotenkin muuten katetaan muu ja vain tuo jää itselle.. 50 e kuukaudessa kuulostaisi jo realistisemmalta.

Olen itse toimittaja ja olen seurannut, että jotkut kyllä oikovat haastateltavien puheita sillä tavalla, että asia ei lehdessä ole enää kuin vähän sinne päin, eikä tämä koske vain paikallislehtiä. Siis tässäkin on voitu haluta tehdä raflaava juttu ja viis niin tarkoista euromääristä, vuodessa vai kuukaudessa. Tai sitten perhe itse on liioitellut.

Jännä tuo, että kulki pyörällä luennoimassa. En tosin lukenut niin tarkkaan, asuiko Valtimolla jo silloin. Mutta sehän on niin sivussa maailman melskeestä, että pitää aika sissi olla, että sieltä lähtee pyörällä reissuun.

Vierailija

Täytyy myöntää että hieman pyörittelin päätäni, kun luin tämän päivän Hesarista jutun tästä perheestä. En itse ole mikään "viherpiipertäjä" tms, ja olenkin ehdottomasti sitä mieltä että suurin vaikutus on ns. tavisten mielipiteillä ja kulutustottumuksilla - suuressa massassa se voima piilee. On tietenkin mielenkiintoista lukea tällaisista ääritapauksista, mutta olen havainnut että suurimmassa osassa tällainen elämäntyyli herättää jostain syystä negatiivisia tunteita. Eikä näin ollen edistä juurikaan ekologista ajattelua suurten massojen keskuudessa, vaikkakin toivoisi että tällaiset jutut herättäisivät myös ihmisiä ajattelemaan enemmän omia valintojaan.

Ekologisuuden tulisi olla luonnollinen osa ihmisten elämää, ympäristöystävälliset valinnat tulisi tehdä mahdollisimman helpoiksi. Näin uskoisin saatavan parempia tuloksia, kuin yksittäisten ihmisten / pienten ryhmien yltiöpäisellä "vouhkaamisella".

Minulle tuli mieleen, että miten mahtavat lapset sopeutua yhteiskuntaan? Jos laittavat lapsensa tavalliseen kouluun, niin ei tarvitse kovin fakiiri tajutakseen että tässä on niin potentiaalisia koulukiusauksen uhreja kuin olla ja voi. Missään nimessä koulukiusaus ei ole hyväksyttävää tai näiden lasten syy, ja toivonkin että vanhemmat saavat kasvatettua lapsensa ekologisuuden lisäksi myös luonteeltaan vahvoiksi.

Vierailija

Itsekin haaveilen tollasesta elämäntavasta, ehkä vaan hieman maltillisemmin.

Mutta jos tässä viestiketjussa keskitytään taas "yhteiskunnan tuloilla el

ämiseen ja muiden ihmisten verovaroilla kustantamien palvelujen ym hyväksikäyttämiseen" niin mennään kyllä ohi asiasta.

Pitäsi keskustella omista henkilökohtaisista valinnoista ja elämän mielekkyydestä

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat