kokeilkaapa idättämistä! on tosi helppoa,

Vierailija

ja tosi halpaa. vähällä vaivalla saa lähes ilmaista, tosi hyvää ja terveellistä sapuskaa perheelle. itse tajusin idätyksen hienouden vasta viime talvena ja ainoa harmini on ollut se, etten tajunnut asiaa aiemmin. siis suosittelen ihan vakavasti kaikille että kokeilisitte edes!

Kommentit (10)

Vierailija

Mitä ituja kasvatat? Kauanko säilytät ituja? Joskus oli juttua kaupassa tai ravintolassa pilaantuneista iduista, miten vältät kotiviljelyssä tämän?

Vierailija

Lainaus:

Mitä ituja kasvatat? Kauanko säilytät ituja? Joskus oli juttua kaupassa tai ravintolassa pilaantuneista iduista, miten vältät kotiviljelyssä tämän?

oon idättänyt mung-papuja, vihreitä linssejä ja sinimailasen siemeniä. en ole murehtinut pilaantumisesta, koska sellaista ei ole ainakaan vielä tapahtunut. jos tapahtuisi, niin sitten tietty miettisin että minkä asian tein juuri sillä kertaa väärin.

mulla on sellainen idätys-laatikko, jossa on kolmessa kerroksessa semmoiset ritilä-pohjaiset laatikot. se on aika hygieeninen ja kätevä kapine, on tosi jämptiä muovia, helppo pitää puhtaana. itujen huuhtelu on myös helppoa.

Vierailija

idätyslaatikkoa?

terveellisyydestä tuli mieleen, kun ostat niitä siemeniä ja papuja, niin ovatko ne luomutuotteita, sillä jos ne on väkilannoitteilla alunpitäen kasvatettu - samat kemikaalit ovat siinä siemenessä, jota idätät?

Vierailija

Idätin paljon erilaisia ituja ja käytin lasipurkkeja. Purkin suulle laitoin sideharson tms. verkon kuminauha kiristyksellä. Koska idut pidetään aluksi pimeässä ja huuhdellaan pari kertaa päivässä pidin purkit astiankuivauskaapissa. Laitetaan vinoon asentoon että aina vesi valuu pois, se on tärkeää että on kosteana mutta ei liian märkänä. Valutus myös tiskipöydälle niin siistinpää.

Laitan purkkiin huuhdottuja siemeniä, harson kuminauhalla purkin suulle ja ensin tosiaan pimeässä, minä pidän astiankuivauskaapissa.

Kun huuhtomisen aika tulee kaadan purkkiin vettä harson läpi ja valutan takaisin, jolloin siemeniä jää sisäpuolelle harsoon kiinnikin. Vinoon asentoon kaappiin ylösalaisin niin että koko suuaukkom ei tukkeennu.

1 rkl esim. sinimailasta ja kurkkulasipurkki tai isompi. Valo antaa myöhemmin C-vitamiinin iduille.

Kasvatin myös vehnänorasta, mullassa. Jotkut tekevät pääsiäisruohoa siitä.

Vehnänorasmehua on vaikea mehustaa muuten kuin vanhan ajan lihamyllyn tapaisella koneella (ostettu ulkomailta halvalla, Suomessa kalliimpi)

Vierailija

vähän idusta riippuen kasvatus kestää n. 3-5 päivää. meillä lapset on jostain syystä innostuneet iduista (yleensä esikoinen on tosi ennakkoluuloinen ruuan suhteen ja nirsoilee), ja mulla on tosi hyvä mieli siitä.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat