säälittekö te minua?

Vierailija

Meillä on 14 lasta. Nuorin on 1,3 vuotias ja työpaikallani olen tällä hetkellä toimitusjohtajana. Sitä ennen olin 15 vuotta kotona ja opin tuntemaan lapsen maailman hyvin. Lapsen arvo ei avaudu kovinkaan monelle muutaman lapsen äidille koskaan samalla tavoin, kuin itselleni. Lapsi, vaikka se 14 on helppo oppia tuntemaan, sillä ei 1 tai 2 vuotias epäile että rakastetaanko häntä. Hänhän on maailman napa ja ihana. Isossa perheessä lasta, varsinkin niitä pieniä rakastetaan paljon. On monta syliä, leikittäjää, ihailijaa. Kaikkien tutkimusten mukaan juuri nuo ensimmäiset vuodet luovat perustaa tulevalle. Uskon, että se lapsi, joka eniten kiukuttelee, tarvitsee eniten sillä hetkellä syliä. Se auttaa, että harvoin kaikki ovat yhtäaikaa syliin tulossa. Elämän ja arjen onni ei ole mitään ihmeellistä, loppujen lopuksi tärkeintä on, että koemme olevamme tärkeitä ja rakastettuja, omana itsenämme. Tämä on minusta tärkein ohjenuora isossa perheessä. Olen ollut todella väsynyt osaksi lasten asioiden vuoksi, mutta myös monien muiden asioiden vuoksi. Joku äiti voi käydä lataamassa , niinkuin täällä kirjoitettiin-eikös se ole hyvä, että hakeutuu avun piiriin? Kuitenkin itse koettuna suurimmat ongelmat, väsymykset ja uupumiset ovat tulleet niiden äitien tahoilta esiin, jotka ovat saaneet muutaman lapsen, mutta eivät ole ymmärtäneet sitä, että lasten saamien edellyttää luopumista paljosta ainakin silloin kun he ovat pieniä. Kun ihminen yrittää hoitaa työnsä, lapsensa, harrastuksensa ja paljon muuta lisäkis, nii tottakai sitä väsyy. Lapsi ei ole syy luopua omista eika itsekkistäkin vaatimuksista millaista elämän kuuluisi olla. Tavallista tylsää arkeä ja kotitöitä ei kestetä. Väsymystä tuovat monet kiemurat parisuhteessa yms.

Uskon, että en olisi ainakaan yhtään onnellisempi, jos minulla olisi 2 lasta. Olen hyvin tyytyväinen elämääni, vaikkei se olekaan aina helppoa ja välillä oma riittämättömyys painaa. Voin sanoa olevani onnellinen. Sitä voi olla varmaan hyvin vaikeaa ulkopuolisen ymmärtää.

Sivut

Kommentit (18)

Vierailija

...säälitkö itse niitä ekoja lapsiasi kun heillä ei sitten ollut isoa sisarusparvea ympärillään ja sylejä ei löytynyt niin monta kuin näille viimeisille? Ovatko mielestäsi ensimmäinen ja toinen lapsesi kärsineet siitä että ovat ensimmäinen ja toinen? Etkö osannut heitä rakastaa samalla tavalla kuin kolmattatoista ja neljättätoista?

Toisaalta, oliko sinulla, äidillä, enemmän aikaa sylitellä ensimmästä ja toista lastasi ihan itse kuin kolmattatoista tai neljättätoista. Jaatko nyt omaa äitiyttäsi vanhempien lapsiesi kanssa eli he saavat tehdä osittain niitä juttuja pikkusisarustensa kanssa joita sinä, äiti, teit itse ensimmäisten lasten kanssa?

Vierailija

Lainaus:

Toisaalta, oliko sinulla, äidillä, enemmän aikaa sylitellä ensimmästä ja toista lastasi ihan itse kuin kolmattatoista tai neljättätoista. Jaatko nyt omaa äitiyttäsi vanhempien lapsiesi kanssa eli he saavat tehdä osittain niitä juttuja pikkusisarustensa kanssa joita sinä, äiti, teit itse ensimmäisten lasten kanssa?

Annatko isosisarusten olla myös lapsia vai käytätkö heitä lapsenpiikana? Saavatko he yhtä huolettoman nuoruuden kuin nämä nuorimmat lapsesi joiden ei pidä pitää huolta sisaruksistaan vaan saavat aina olla hoivan kohteena?

Vierailija

sillä tuntuu,että eiväthän he kerkiä lukio ym. harrastustensa vuoksi. Siitö olen samaa miletä ja tarkka, että lapsen tehtävä ei ole olla mikään sijaisvanhempi tai taloudenhoitaja. Meillä on siihen apua ulkopuolelta.

Kyllä minä joskus säälin vähän ensimmäisiäni, taisin olla heille tiukka ja kuvittelin, että osaan kaiken.

Vierailija

Oma äitini oli ison sisarusparven ( 9 lasta) vanhin ja suri aikuisena oman lapsuutensa menettämistä. Aina sai hoitaa pienempiään. Ei hän sitä silloin lapsena kritisoinut, vaan vasta myöhemmin, aikuisena.

Vierailija

Minun pointtini aloitukseen oli lähinnä se, että näinin voi kuitenkin ihan elää. Uskon, että on paljon, paljon perheitä suomessa, joissa eletään ja voidaan huonosti. Ja nämä perheet ovat harvoin suurperheitä.

Vierailija

Lainaus:

Toisille lapsen maailma avautuu vasta 13 lapsen jälkeen, toisille heti ekan jälkeen..

No mutta onhan se hyvä jos voi tehdä 13 harjoituskappaletta. ;)

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat