Voiko joku kuolinpesän edustajista tilata vainajalle kalliimmat hautajaiset kuin on sovittu?

Vierailija

Eli jos äitini koulinpesän osakkaina olemme minä ja veljeni ja koska veljeni asuu samalla paikkakunnalla kuin äitini, on hänen kätevämpää hoitaa hautajaisjärjestelyt.

Minun tahtoni on että hautajaisiin käytetään max 1000€, mielellään vähemmän ja veljeni taas tahtoo järjestää 10 000€ maksavat peijaiset vaikka ottamalle velkaa äitini asuntoa vastaan

Eli miten estän sen että en joudu maksamaan omasta perintöosuudestani 500€ enempää hautajaiskuluja??

Kommentit (15)

Vierailija

jouduin muuttamaan 16-vuotiaana pois kotoa. Ja tuskin sieltä mitään peritöä on edes tulossa, koskä äidilläni on joka suuntaan kulutusluottoja ja muuta velkaa

Varmistan vain että penniäkään en joudu itse maksamaan ja mieluummin kieltäydyn perinnöstä kuin maksan perintöveroa. Jos nyt edes niin paljon perin että veroja joudun maksamaan

Vierailija

jos vainaja vaikka tuhkataan niin tuhkauurnanahan voi olla vaikka itse käsin tehty pahvirasia. Ei siihen tonnin arkkua tarvita. Isäni on ollut todellinen ekomies. Hän toivoi, että hänen uurnansa on kaunis käsin tehty pahviuurna. Niitä myydään muuten ihan valmiinakin:

http://www.enkeliuni.fi/enkeliuniuurnaesite.pdf

Voin kertoa, etteivät nuo ole mitään halpoja.

Vierailija

terv. ohikulkija

ps. meillä todnäk saman tyyppinen tilanne jossain vaiheessa edessä, yksi sisaruksista on suuruudenhullu, meille muille riittäisi "ihan tavalliset".

Vierailija

Lainaus:

jos vainaja vaikka tuhkataan niin tuhkauurnanahan voi olla vaikka itse käsin tehty pahvirasia. Ei siihen tonnin arkkua tarvita. Isäni on ollut todellinen ekomies. Hän toivoi, että hänen uurnansa on kaunis käsin tehty pahviuurna. Niitä myydään muuten ihan valmiinakin:

http://www.enkeliuni.fi/enkeliuniuurnaesite.pdf

Voin kertoa, etteivät nuo ole mitään halpoja.

Ap:lla ei ole mitään todellista tajua kustannuksista. Edullisestikin voi haudata, mutta ei 500 eurolla saa hoidettua sitä hautausta pakollisine kuluineen. Vaikkei mitään lehti-ilmoitusta laitetakaan ja kahvituksia pidetäkään.

Vierailija

niin että minusta olisi hyvä järjestää ihan normaalit hautajaiset. Kyllähän ne kaikkine kuluineen maksavat varmasti reilusti yli tuon oman arviosi, ihan tavalliset vaatimattomat hautajaisetkin. Siis hautauskulut, hautapaikan lunastus, arkku, kukkalaitteet, lehti-ilmoitus, tarjoilut, hautaustoimiston maksut jne.

Vierailija

Itse olen elänyt erittäin köyhän ja karsean lapsuuden, vanhempani joivat sitä mitä käteensä saivat ja me lapset kärsimme. Joten kyllä kultalusikat on helvetin kaukana tästä perheestä.

olen kuitenkin osannut antaa anteeksi, jokainen meistä tekee virheitä. Karsean lapsuuden vuoksi olen nyt erittäin vahva ihminen ja onnellinen pienistä arjen iloista. Olen erittäin läheinen vanhempieni kanssa vaikka edelleenkin ovat alkoholisteja.

Joten? Älä sinä arvostele siinä ohikulkiessasi ketään, kiitos ja hyvää joulua :)

5

Vierailija

miksi ihmeessä täytyy hankkia arkku jos tuhkataan?? Oikeasti? Eikö se ole aivan se ja sama missä laatikossa poltetaan ja sitten laitetaan uurnaan?

Vierailija

enkä todellakaan sijoita sen noita-akan hautajaisiin yhtään ylimääräistä. Jos veljeni haluaa sijoittaa, niin hän sen myös maksaa omasta osuudestaan. Hankin vaikka lakimiehen päätöksen sitä varten. Ja lehti-ilmoituksia ei laiteta, muistotilausuutta ei järjestetä,yms

500€ on mun osuus tai mielellään vähemmän

Vierailija

Huh, vaikka äitisi olisi mitä tahansa, on kyseessä HÄNEN rahansa. Toivottavasti veljesi saa rahoittaa hautajaiset äitisi OMISTA rahoista ja toivottavasti hautajaiset ovat kalliit.

Vierailija

Ensinnäkin hautajaiset maksetaan vainajan varoista, ei kenenkään perinnöstä. Jos vainajalla ei ole varoja, tulee laskut perikunnan maksettavaksi.

Eli siis: kun äitisi kuolee, jäljelle jääneestä omaisuudesta maksetaan KAIKKI kulut ja maksut, jotka on äitisi nimissä äitisi kuoleman jälkeen tulleet, mukaanlukien hautauskulut. Kun kaikki on maksettu, loput jaetaan perikunnan osakkaiden kesken perintönä.

Ja tosiaan, kuten joku jo mainitsi, sillä 1000 eurolla ei saa juuri muuta kuin arkun ja vaatteet. Olen ollut mukana järjestämässä anopin ja apen hautajaisia (onneksi oli sisarukset yksimielistä väkeä), ja vaikka mahdollisimman halvalla haluttiin, niin juuri ja juuri päästiin alle 2000 e, kun muistotilaisuus pidettiin kotona (summaan ei ole laskettu muistotilaisuuden kahvitusta) ja hautapaikka oli ilmainen. Meilläpäin pieni kuolinilmoitus lehtiin oli ilmainen, pienehkö risti-ilmoitus laitettiin vain yhteen lehteen, koska vainajalla oli sisaruksia vähän ympäri maakuntaa..

Vierailija

Entäs jos et ajattelisi äitisi rahoja ominasi, vaan äitisi rahoina. Sinä et joudu maksamaan penniäkään hautajaisista, jos kieltäydyt perinnöstä.

Ei silti, ymmärrän, että olet katkera. Mutta sinä voisit asettua äitisi yläpuolelle, ja alkaa hoitamaan itse itseäsikin, sallimalla aluksi äidillesi normaalit hautajaiset.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat