Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ennakkoperinnöstä

Vierailija

Lainaus:

toinen siskoni asui äidin luona ilmaiseksi 40-vuotiaaksi asti. Miten saan nämä huomioitua perunkirjoituksessa?

Kommentit (8)

Vierailija

Sisko joka nostelee kymmenien tuhansien kulutusluotot? Sisko joka ei mene töihin, vaan makaa äidin elättinä?

Sisko joka alaikäisenä menee kahteen työhön ja maksaa opinnot maisteriksi asti omalla työllä?

Jolle sanotaan, ettei hän saa orvoneläkettä, kuten toinen alaikäinen lapsi (tämä sohvalla makaaja) ja joka käyttelee "omat rahansa" vaateostoksiin?

Minä sain niistä orvon eläkkeistänikin tiedon vasta siinä vaiheessa, kun sain muhkeat jälkiverot niistä. Äitini kun nosti rahat ilmoittaen oman tilinsä maksuosoitteeksi, mutta jätti verot maksamatta.

Ja minä olen molemmille siskoilleni lainannut paljon rahaa vuosien mittaan. Niitä rahoja ei vain ikinä makseta, joten ovat lahjoituksia.

Vierailija

vaan asunut ja syönyt ilmaiseksi.

Muutti omilleen, kun täytti 40. Äitini antoi edelleen rahaa, kävi siivoamassa, silitti ja juoksi asioilla.

Ap

Vierailija

Minä muutin kotoa 16-vuotiaana, maksoin lukiota myöten koko koulutukseni, äitini piti jopa orvon eläkkeeni jotka sain isäni kuoltua.

Toinen siskoni hassasi kulutusluottoihinsa 150 000 euron talon, toinen maksatti elämänsä 40-vuotiaaksi.

Ap

Vierailija

Vanhempi (siis isä tai äiti) saa auttaa lastaan taloudellisesti (=elättää) silloinkin kun lapsi on aikuinen ilman että se on lahja tai ennakkoperintöä. Ainoa ehto on se että vanhemman pitää oikeasti esim. maksaa se lasku suoraan maksun saajalle - se ei siis käy että vanhempi antaa lapselle rahat laskunmaksua varten.

Mutta siis...esim. minun äitini voisi maksaa koko elämäni ajan kaikki yhtiövastikkeeni (kunhan maksaisi ne suoraan taloyhtiölle) eikä se olisi lahja eikä ennakkoperintö.

Vierailija

vastaus kysymykseen "Miten ennakkoperinnön saa huomioiduksi kuolinpesässä?" on että palkkaamalla kallis lakimies. Hän sitten neuvoo sinulle, mistä ylipäätään kannattaa alkaa riitelemään ja kuinka kalliiksi se sinulle tulee.

Meillä ainakin autetaan aina heikointa lenkkiä jopa sisarukset keskenämme. Nytkin on lainassa usea 1000 euronen yhdellä siskoistani, joka pitää häät ensi kesänä. Maksaa sitten takaisin pikkuhiljaa, kun taloudellinen tilanne paranee. Äitimmekin taitaa laittaa häihin vähän varojaan, mutta tuskin kaipaa niitä takaisin edes.

Vierailija

Miten ennakkoperinnön saa huomioiduksi kuolinpesässä? Äitini maksoi toisen siskoni kulutusluottoja niin, että asunto meni ja toinen siskoni asui äidin luona ilmaiseksi 40-vuotiaaksi asti. Miten saan nämä huomioitua perunkirjoituksessa?

Uusimmat

Suosituimmat