Kuinkahan moni vanhus on taas yksin tänäkin Jouluna..tai jos lapset vievät sen kukkasen..

Vierailija

Ei huvita lapsia ja lapsenlapsia enää isovanhempiaan hoivata. Siellä he vanhainkodeissa ovat, odottavat kovasti sukulaisiaan. Vaan eipä kerkiä kuin Risto-poika käydä aatonaattona kukan viemässä (tulee pojalle hyvä mieli kun äitiään käy katsomassa)... lapsenlapset eivät tee sitäkään.

On se kova vaiva kun mummo tai pappa tulee jouluksi... joutuu huolehtimaankin.

Kommentit (8)

Vierailija

Mutta aina taustalla ei ole välinpitämättömyys tai itsekkyys.

Joskus välit ovat menneet poikki tai ovat niin tulehtuneet tai jääneet johonkin "välitilaan", jota kukaan ei osaa tai saa puretuksi. Ei näitä asioita ole tapana huudella kaikelle kansalle. Voi olla myös niin, että se vanhempi/ isovanhempi "unohtaa" kertoa, miksi sukulaiset eivät käy tapaamassa ja omaa osuuttaan välirikkoon. Surullista silti kaikkien kannalta, mutta näin käy joskus elämässä..

Vierailija

Isoisää meinaamme osa porukkaa mennä katsomaan ennen joulua ja joku kai käy aattona. Kylään hän tulee vanhemmilleni vasta aaton jälkeen. Aattona hän ei tule, sillä silloin hoivakodissa on paljon jouluohjelmaa, josta hän nauttii. On siis mielestämme järkevämpää, että hän tulee toisena päivänä, jotta ei jää paitsi ohjelmasta, eikä tarvitse olla hiljaisempaa päivää laitoksessa. Lisäksi muuna päivänä kuin aattona, hänen kanssaan ehditään ja pystytään juttelemaan paremmin.

Vierailija

Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.

Äitini on synnyttänyt minut, mutta sitä en ole itse pyytänyt. Minut on unohdettu jo aikoja sitten. Kotona asuessani en tuntenut asuvani kotona. Minulle ei juteltu mitään tärkeää. Kunhan vain asuin samassa paikassa kuin muu perhe. Kotoa muutettuani minua on käytetty lähinnä hyväksi ja kynnysmattona. Missään vaikeissa kriiseissä minua ei ole autettu saati oltu edes kiinnostuneita asioistani. Viime kesänä lopetin yhteydenpidon kusipäisiin sukulaisiin. Siitäkös soppa nousi, kun en enää suostukaan olemaan aina valmiina auttamaan ja kuuntelemaan. Kuppi läikkyi yli. Ihan vapaasti maatkoon sukulaiset vanhainkodeissa ja omissa kodeissaan. Evvk. En odota heiltä mitään enkä aio antaa heille enää mitään.

Vierailija

Todella surulista mielestäni.

Mutta täytyy sanoa, että esim. anoppia tuskin tulee käytyä katsomassa vaikka vanhainkodissa olisi jouluna - nytkin ilmoitti, että sitä ja tätä ja tuota on jouluna ja jos ei siis nyt halua ainoaa lapsenlastaan nähdä (ei edes parin tunnin verran, ei minään kolmesta joulupäivästä), niin tuskin sitten innostutaan 20 vuoden päästä, jos on jossain vanhainkodissa, puhumattakaan poika, joka ei edes tunne mummoaan. Niin ja mainittakoon, että anoppi on työelämässä oleva pph, joten ei luulisi olevan liian raihnainen meitä näkemään.

Vierailija

Kusipäinen äiti ja törkeä mummo. Onneksi maailmassa on edes vähän oikeudenmukaisuutta ja törkeyksistään saa myös maksaa.

Vierailija

jossa myös on vanha mummo. Etäisyyttä on 600 km, niin ei sitä niin vaan piipahda vanhankodilla. Ensi vuonna sitten taas minun mummoni vuoro. Kahteen paikkaan ei voi yhtäaikaa revetä.

Vierailija

On huomattavasti suurempi ryhmä vanhuksia yksin kotona.

Pakko kyllä sanoa että OSA ihan omaa syytään yksinäisiä. Meidän papalla käydään vierailemassa päivittäin silti hän valittaa yksinäisyyttään eikä silti suostu lähtemään mihinkään vanhusten kerhoihin tai tapahtumiin. Aina puhuu että kyllähän sielä saisi uusia ystäviä ja olisi mukava käydä mutta ei sitten lähde vaikka kuinka ylipuhutaan.

Sama se pätee kaiken ikäisiin. Ei kukaan tule kotoa hakemaan. itse se on lähdettävä ja tutustutava uusiin ihmisiin.

Vierailija

Tiedän perheen jossa isoäiti oli pitkäaikaishoidettavana 15 vuotta ja sinä aikana kävivät kolme kertaa katsomassa häntä. Ok, dementiaa oli yms. eli kuinka paljon ymmärsi ja osasi odottaa mutta silti.

Meillä tosin sen sijaan sellainen tilanne että isoäitini on kieltänyt kaikkia tulemasta jouluna. Outoa mielestäni mutta kun on alkusyksystä asti jo sanonut tätä niin mitäs teet? Joulupäivänä syödään sitten yhdessä.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat