Ahdistava alkuraskaus

Vierailija

Hei,

olen kahden lapsen äiti ja nyt 6 vkolla raskaana. Fiilikset ovat kamalan epätodelliset, olen todella ärsyyntynyt, huonotuulinen, vihainen ja mietin koko ajan pitääkö lasta. Jaksanko enää? Neuvolaan on aika vasta vkolla 10. Tämä ahdistus vie kaiken energian ja olen todella epämukava läheisilleni tällä hetkellä. Tehdäkö abortti vai helpottaako tämä tästä?

Sivut

Kommentit (17)

Vierailija

Mä haluaisin vielä yhden, viidennen. Koitan ennalta miettiä, minkälaisia ajatuksia mahdollisen raskauden alkaessa mielessäni risteilisi. Enkä tiedä sitä. Mutta yhden kuitenkin vielä tosiaan haluaisin. Vielä ei lasta yritetä eli ehkäistään. Tämä on kuitenkin tärkeä aihe - kaikki ei aina ole niin yksinkertaista, tunteet voivat yllättää...

Vierailija

ekan odotus oli ihana, tokan ihan ok ja kolmannes odotus oli ekat kuukaudet ihan hirveetä. Oli omat kaksi pientä lasta hoidettavana sitten oli työ (hoitolapsia 2 kappaletta) ja ihan armoton väsy ja riittämättömyyden tunne ja tietty etomistakin kuukauden verran. Että siitä sitten vaan voi mennä parempaan suuntaa kun viikot kuluu ja keskiraskaus tulee :-) tsemppiä sulle siihen alkuun kun vaikka tietää että se kestää enää noin 2kk niin siinä vaiheessa kun olet niin se tuntuu ikuisuudelta. Niin ja yritä vaatia itseltäsi nyt mahdollisimman vähän, kerkeet taas parin kuukauden päästä siivota (ei ne pölypallot haittaa kun se on lyhyt välöiaikainen tilanne), laittaa ruokaa (puolivalmiit iltaruat mulla helpotti hiukan, hoitolapsillehan oli tehtävä kotiruoka), lapset näki ennätysmäärän piirrettyjä mun alkuraskauden aikana ja vieraiden kutsumiseenkin pidin tauon kun ei vaan jaksanut.. eli sohvalle vaan rentoutumaan ja yritä miehellesi selittää tilanne että ymmärtää olla normaalia herttaisempi ja avuliaanpi.

Niin ja tosiaan nykyään onnellinen kolmen pienen lapsen äiti :-)

Vierailija

alkuraskauden väsy, paha olo, tulevaisuus, kaikki mietityttää mutta kunhan viikkoja tulee lisää niin kaikki helpottuu. Nyt en malta odottaa että saan vauvan. Kolmatta odotan. Tällä hetkellä olen TODELLA väsynyt, joulu, työt.... Mutta siltikin on ihanaa kun yli puolenvälin jo raskaus ja vauva tuloillaan.

onnea odotukseen ja hyvää joulua.

Vierailija

Johan sitä nyt alkaa tossa vaiheessa ajatella synkkiä jo pelkän huonon olonkin takia, mulla oli ainakin ensimmäiset 12 viikkoa ihan karmea olo.

Ja nyt on vielä pimein aika vuodesta, sekin voi masentaa. Mun käsityksen mukaan kannattaa kuitenkin useimmiten pitää se vauva varmuuden vuoks, sillä aborttia katuu helposti enemmän... kyllähän se elämä loppuu siihen ku saa lapsia mut jotenkin sit se elämä ei tunnu miltään ilman lapsiakaan. :)

Mulla on ollu vähän samat fiilikset välillä, koska esikoinen on jo 5 ja onhan se ahdistavaa ajatella, että kun on koko ajan lapsen kasvaessa helpottanut ja saanu sitä omaa itsenäisyyttään ja omaa aikaa takasin, niin nyt sitten pitäis taas ruveta tahdottomaksi vauvanhoitokoneeksi uudestaan. Mutta tiedostan sen että nää pelot johtuu vaan siitä että viimeksi vauvan kanssa oli niin rankkaa. Nyt on parempi mies josta on paljon enemmän apua ja vähemmän huolta, ja nyt osaa varmaan itsekin ottaa sen homman vähän rennommin. Pyytää esim. hoitoapua välillä eikä koittaa aina yksin jaksaa.

Vierailija

Kun tulin raskaaksi toisen kerran, parin päivän jälkeen tuli olo, että mitä olen mennyt tekemään. Kuinka jaksan? Juuri kun elämä alkoi helottamaan, pistän itseni ehdoin tahdoin kiinni vaipparalliin ja yövalvomisiin. Juuri kun alkoi olla aikaa itselle ja haaveille. Muutaman päivän jälkeen tuo olo katosi.

Sain keskenmenon rv 14 ja kadun ajatuksiani. Nyt minulla on vain yksi päämäärä elämässä: tulla vielä äidiksi. Tekisin vaikka mitä, jos tulisin raskaaksi ja saisin lapsen ja sisaruksen tuolle ainokaiselleni.

Vierailija

Ihmettelen vain, kun neuvola noin myöhään ja tarvitsisin juuri nyt keskustelukumppania,,

Mistähän nämä negatiiviset tunteet kumpuavat?

Nyyh.Nyyh.

Vierailija

Ja kun on jo lapsia ennestään, ei ole enää ruusuisia kuvitelmia vaan tietää mitä se merkitsee, olla raskaana, synnyttää ja hoitaa vauvaa sekä isompaa lasta. Selviät varmasti tuosta yli, koita jutella miehen ja kavereiden kanssa. Keskiraskaana varmasti helpottaa ja alat iloita söpöstä vauvamasusta. Sitten vauva tuntuu todellisemmalta eikä ole enää pelkkä oire. Minäkin muistan tosi ahdistavia tunteita olleen alkuraskaana sekä myös loppuraskaana. Se on varmaan sitä luonnollista herkistymistä ja sisäänpäinkääntymistä, mitä äidiksi tulo vaatii, tuo synkkyys on ehkä semmonen sivuvaikutus.

Vierailija

Lainaus:

Vituttaa tollaset ruikuttajat, jotka raskautuu helposti ja *voi kun raskasta* *miten pärjään*. Mikset osannut käyttää ehkäisyä, niin ei tarttis miettii enempii?

t: rv 7+4, jolla samanlaiset aatokset tästä neljännestä, joo ja ei osattu käyttää ehkäisyä

Vierailija

Vituttaa tollaset ruikuttajat, jotka raskautuu helposti ja *voi kun raskasta* *miten pärjään*. Mikset osannut käyttää ehkäisyä, niin ei tarttis miettii enempii?

Vierailija

Lainaus:

Lainaus:

t: rv 7+4, jolla samanlaiset aatokset tästä neljännestä, joo ja ei osattu käyttää ehkäisyä

Toisin sanoen, EVVK!

Vierailija

Lainaus:

Lainaus:

Lainaus:

Toisin sanoen, EVVK!

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat