Anna lapsellesi raitis joulu

Vierailija

itselläni lapsuuden joulut menivät vanhempien avioeron jälkeen perinteisellä kaavalla n. 10 vuotta: äiti alkoi ryypiskelyn viimeistään aatonaattona ja jouluaattona oli usein ja sammunut n. klo 14. Elävästi on jäänyt mieleeni kun aina sovimme, että mihin aikaa lahjat jaetaan (joulupukki ei enää käynyt, koska olin sen verran iso), ja sovimme ajaksi klo 18. noh, äitini sammui tunteja ennen tuota ja niinpä sitten kävin hakemassa omat lahjani itselleni. Äidin herättyä hän tuli kyselemään että jokos ne lahjat. Totesin vain, että juu ne jaettiin klo 18. Itselläni oli todella paha olla kun huomasin äidin juovan, niinpä olin melko kiukkuinen noissa tilanteissa, minkä seurauksena äitikin menetti hermonsa. En pystynyt sanomaan äidilleni, että älä juo, joten yritin viestiä asiaa kiukuttelulla. Vuosikausia joulu, pääsiainen, juhannus olivat karmeimipia asioita elämässäni. Onneksi kun kasvoin isommaksi ja muutin yksin asumaan, aloin viettää jouluaatot isäni luona.

Anna lapsellesi raitis joulu -kampanja on jotain sellaista, mitä olisin äitini toivonut miettivän kun itse olin lapsi. Vaikkei valtaosa toimikaan lapsiperheissä tarinani mukaisesti, toivoisin, että mahdollisimman moni vanhempi tajuaisi kuinka karmeaa lapselle on olla päihtyneen vanhemman kanssa. Siitä ei toivu koskaan. Minun tapauksessani se maksoi läheisen äitisuhteen; olemme edelleen "kulissiväleissä", mutta haluan pitää välit etäisenä, koska en enää ikinä halua joutua näkemään tuota samaa näkyä.

Sivut

Kommentit (69)

Vierailija

Meillä juodaan punkkua ja olutta ruokajuomana mutta humalaan ei itseämme juoda.

Tärkeämpää on opettaa lapselle terve suhtautuminen alkoholiin, se on viisasten juoma.

Myös kun lapsi on vanhempi niin myös hän saa viiniä ruokajuomaksi.

Vierailija

korkkaan viinapullon jo heti aamusta! Pari shottia siihen väliin ja sammun kuudelta!!

Mä taas en halua että lapseni joutuu näkemään yhtään selvää joulua!!

Vierailija

Mulle ei koskaan alkoholi ole ollut mikään kysymys. Se ei ole ollut ongelma, enkä ole nähnyt koskaan mitenkään traumaattisena, että vanhempani joivat jouluna lasillisen viiniä per aikuinen. Äiti tosin otti aina vain puolikkaan. Koskaan en ole nähnyt vanhempiani humalassa. Aion kasvattaa myös lapseni näkemään normaalia alkoholin käyttöä. Siihen eivät kuulu ehdottomat kiellot eikä liiallinen läträäminen.

Vierailija

Meillä kotona kun viina vei aina vanhemmat naapuriin jouluksi tai naapurit meille rellestämään... Sisarusten kanssa kärvisteltiin jouluyöt omassa huoneessa ja toivottiin että yö menee nopeasti ja kaikki vaikka sitten sammuvat. Juhannukset mökillä, sama touhu aina. Isä on jo kuollut, äiti on vissiin vielä hengissä, mutta ei kuulu enää jouluuni.

Mieheni isä on ex-alkoholisti, joten meillä on yhtenevät kokemukset viinatouhuista. Olemme päättäneet että meidän lapset eivät tule kärsimään kännisistä vanhemmista minään juhlapäivänä/päivänä. Käytämme kyllä alkoholia, mutta ei se ole ongelma jos sitä juo lasin viiniä ruualla, tai oluen saunan jälkeen.

Omien lastemme kanssa vietetään joulua sisarusten perheen kanssa, juhlaan kuuluu viini ruokapöydässä.

Mutta ymmärrän ap:ta täysin, olen todella katkera omista vanhempien järkkäämistä kännijouluista. Voi miten paha mieli tuleekaan kun ajattelee että tänäkin jouluna joku lapsi kokee saman, hyi kamalaa.

Vierailija

ja heille antaa suurta nautintoa ruoan ja viinin toimiva liitto. Minä nautin hyvästä ruoasta, sekä hyvästä viinistä, tai vaikka jostain lämpimästä brandy-kaakaosta ulkoilun jälkeen. Toisille sitten sen nautinnon antaa limupullo ja karkkipussi. Punaviinissähän on itseasiassa ihan terveyttä edistäviä ominaisuuksia, ja siihen sivuun vaikka pari palaa oikein tummaa suklaata, niin onhan se sekä terveellistä että muutenkin mielihyvää antavaa.

Me emme syö karkkia, emme juo limuja emmekä ruoan kanssa maitoa. Juomme viiniä tai vettä, saunaoluen tai oikeata käymismenetelmällä tehtyä siideriä.

Me asummekin ulkomailla, joten ehkä siinä on osasyy että mielestäni viinituntemus on osa yleissivistystä. Täällä kun viini on osa jokapäiväistä elämää.

Vierailija

Jos kaveriporukassa on tiedossa, että raskaanaolija tykkää ottaa punaviiniä ruoan kanssa ja tiedetään myös, että hän toivoo vauvaa, niin helposti lasketaan yhteen yksi ynnä yksi jos hän ei pikkujouluissa juokaan yhtään. Ei sen kummempaa. Ei se tarkoita, että juomattomuudessa olisi jotain omituista.

[quote]

Kummasti sitä täällä niin monesti pähkäillään, varsinkin näin joulun alla, miten salata raskaus pikkujouluissa sun muissa kun on juomatta...Varmaan vaan provoilua? Onko se oikeasti niin iso kummastelun asia joillekin, joissakin paikoissa, jos joku ei juo? Minulle sattunut aina,että työpaikoissa ihmetellään,miksi en juo... Ystävä- ja tuttavapiireissä ei kukaan ihmettele.

Vierailija

jos niitä syyllistetään ja ihmetellään jotka eivät juo, edes sitä lasillista tai kahta jouluisin tms. juhlapyhinä??!!

On kyllä todella surkeata ajatella että ihmiset eivät voi edes jouluaaton ajaksi luopua siitä viinilasillisestaan tai saunaoluestaan, jos ei muuten, niin vaikka ihan periaatteesta että sillä lapsella tosiaan olisi se raitis joulu.

Ihanaa ja lämmintä joulua kaikille lapsille ja lapsenmielisille, toivottavasti se on raitis mahdollisimman monelle!!

Vierailija

itse kuulun kastiin joka nauttii viinistä ruoan kanssa, välistä on kiva ottaa kuohuvaa ja kuuma rommitoti tekee hyvää pakkaspäivän jälkeen.

Mutta en missään nimessä tuomitse ihmisiä jotka viettävät täysin raittiin joulun. Itsellä on myös kokemusta vanhempien liiallisesta juomisesta, meillä ei kukaan ole koskaan onneksi ollut väkivaltainen, mutta esim. mökkijuhannuksena isäni sammui aina ennen seitsemää. No hän ei muuten juokaan kuin juhannuksena.

Jokainen tekee oman joulunsa ja muutenkin määrittää miten elämäänsä elää. Ei kuulu muille kuin itsekunkin perheelle. Ymmärrän sinua täysin, kokemuksesi ovat rankkoja.

Mutta tässä ketjussa nämä jotka puhuvat nauttivansa alkoholista, että viini on osa sivisystä, tarkoittavat aivan varmasti sitä kohtuukäyttöä. Ei kukaan varmaan aiokaan vetää perseitä olalle, tai käyttäytyä huonosti. Ei muutama viinilasillinen myöskään muuta ihmisen persoonallisuutta ainakaan huonompaan suuntaan.

Oikein hyvää joulua sinulle Ap.

Vierailija

paljon todellakin herättää mielipiteitä tämä aihe. Osa kommenteista on ajautunut melko kauas tuosta alkuperäisestä aiheesta ja ajatuksesta. Tällä palstalla on nyt pari muutakin aloitusta, jotka sivuavat aihetta; karmein joulusi ja joulumuistosi -ketjuissa on molemmissa lukemattomasti näitä samanlaisia kokemuksia lapsen näkökulmasta pilalle menneistä jouluista. Ehkä niiden lukeminen (jos tämä minun esimerkkini herätti vain vastarintaa) antaa paremmin näkökulmaa siihen, mitä oikeasti ajoin takaa. En siis sitä, onko viinien tuntemus osa sivistysta vai ei vaan sitä, miten lapsi kokee vanhempien (liiallisen) alkoholinkäytön. Hyvää joulua haluan kuitenkin toivottaa kaikille, ja mielelläni luen lisää kommentteja aiheesta. Edelleen seison sanojeni takana: anna lapsellesi raitis joulu. Silläkin uhalla, että minua sivistymättömänä niuhottajana pidetään :)

Vierailija

Opettaako joku oikeasti jo viisivuotiaalle viiniasioita???? Huh huh, siinäpä sitä onkin leuhkimisen aihetta: "Meidän Paavo se osaakin jo kaikki planeetan viinilajikkeet ulkoa, mites teillä?? Mikä, My little Pony, eipä oo Paavo kuullutkaan sellaisesta viinistä...."

Antakaa herranjestas niiden lasten olla lapsia ja leikkiä omia juttujaan ja maistella suklaakaakaota ihan rauhassa

Vierailija

Kilisee, kilisee kassissa, kassissa, kassissa

kilisee, kilisee kassissa kolme pulloo koskista.

tai

Joulupuu on jo varastettu jeparit on jo ovella....

Minä olen alkoholisti perheestä ja minulle on erityisen tärkeätä, että lapset oppivat lasillinen viiniä ei tarkoita sitä, että kohta siirrytään kirkkaisiin. Lasillinen viiniä on vain lasillinen viiniä se sopii ruuan kanssa eikä sen kummempaa.

Minä olen kyllä nähnyt lasi viiniä sitten toinen ja kohta ollaan "baarikaapilla".

Vierailija

eivät edes sitä yhtä viinilasillista tai olut pulloa, eipä se vaikuttanut milläänlailla heidän lasten juomiseen. Ihan samalla tavalla he joivat kuin muutkin nuoret, mutta sitä piti kamalasti pelätä että mitä jos vanhemmat näkee tai tajuaa mitä he on tehnyt. Että onko sekään hyvä että alkoholista tehdään kamala peikko, ei se vaikuta siihen millään tavalla miten teidän lapset tulee nuoruudessa alkoa käyttämään.

Vierailija

Ap ei puhunut yhtään mitään kohtuukäyttöä vastaan eikä aloittanut tätä riitelyä täällä, näköjään ei mikään aloitus säästy siltä, että ihmiset alkavat syytellä toisiaan.

Todella, kunpa näillä kampanjoilla saataisiin edes pieni osa räyhääjä- ja sammujavanhemmista muuttamaan tapojaan. Alkoholisti ei muuksi muutu kampanjoilla, mutta ne, joilla on kykyä muuttaa käytöstään.

Vaikkei vanhempi muuttuisikaan väkivaltaiseksi tai joisi itseään umpikänniin, lasta ahdistaa jo se, jos vanhemman käytös alkoholin takia muuten kovasti muuttuu, ylihilpeä, lässyttävä.. Siihen ei kaikilla monta viinilasia tarvita.

Vanhempani ovat absolutisteja, itse juon jouluaterialla lasin viiniä. Koskaan en ole ollut lasten aikaan humalassa enkä aio olla.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat