Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

aina pahan tuulinen 7-vuotias...

Vierailija

Onko muiden lapsilla tällaista?

Meidän 7v on ihan säännöllisesti pahalla tuulella, arkena ja viikonloppuna...aamulla herättyään pahantuulinen ja illalla saattaa vielä tiuskaista viimeiset sanat.

paiskoo ovia, kohtelee pikkusiskoaan todella epäreilusti ja sanoo meille vanhelmmile vastaan. Ollaan puhuttu nätisti mieheni kanssa pojallemme, olen huutanut ja välillä tuntuu että kunnon elkäsauna olisi tarpeen. Mutta koska en usko ruumilliseen kurittamiseen niin en moiseen ryhdy. Alkaa vaan pikkuhiljaa hermo menemään kun yhteuset hetket menee pilalle hänen kiukuttelunsa vuoksi.

MItä tehdä? Kysyy voimaton äiti..

Kommentit (14)

Vierailija

oman 6-vuotiaani käytösongelmiin on vaikuttanut hurjan positiivisesti se kun olen ITSE työstänyt omia ongelmiani.

Siis stressiä, yksinäisyyttä, pitkästymistä ja alakuloisuutta, avioliitonkin ryppyjä. Vaikka olisin voinut VANNOA, ettei lapsi niitä "näe", kun olen hänelle kuitenkin hyvä ja kärsivällinen äiti aina koittanut olla, ja säästää omilta huoliltani ja murheiltani.

Olen miettinyt, että lapsi on ehkä jotenkin herkkä vaistoamaan pinnanalaisia tunnevireitä.

Joka tapauksessa, mitä paremmin itse todella sisimmässäni voin, sitä aurinkoisempi ja rauhallisempi lapsi on. Näin sen vain olen todennut.

Vierailija

siellä on yleensä vain psykoanalyytikkoja, joista ei ole juuri minkään sortin apua.

Lapsille tehokkain ja vaarattomin masennuksen hoitokeino lienee sähkösokkihoito, jota varten pitäisi kuitenkin saada aika asiantuntevalle lääkärille.

Vierailija

Ja on kyllä väsynyt. Hänellä on kaksi harrastusta viikossa, mikä on minusta ihan kohtuullista. Läksyä tuli jossain vaiheessa syksyä melko kohtuuttomasti, kunnes selvisi, että tyttö ei tee tunnilla tehtäviä, vaan piirtelee ja opettaja antoi ne sitten kotiin tehtäväksi. Kun asiasta keskusteltiin tyttö huomasi itsekin että on viisaampaa tehdä reippaasti mahd. paljon koulussa, että jää sitten illalla aikaa muuhun. Joululoma tuli kuitenkin tarpeeseen.

Vierailija

Tyytymättömyys on arvoista ja asenteesta kiinni ja ne oppii yleensä omilta vanhemmiltaan - eli siis syyllistät minua tämän pojan huonotuulisuudesta. Hei, hienoa, mutta yhtään vinkkiä et osannut antaa = )

ap

Vierailija

toteaisin minäkin, että suuri syy lapsen käytökseen voi piillä kodin yleisessä ilmapiirissä. Jos sinä huudat lapsellesi ja edes ajattelet selkäsaunaa. tuskin perheessänne vallitsee kovin leppoisa ja kannustava ilmapiiri. Koeta ap antaa lapselle kahdenkeskistä aikaa, juttele ja ole läsnä.

Vierailija

[quote]

Tyytymättömyys on arvoista ja asenteesta kiinni ja ne oppii yleensä omilta vanhemmiltaan - eli siis syyllistät minua tämän pojan huonotuulisuudesta. Hei, hienoa, mutta yhtään vinkkiä et osannut antaa = )

Meilläkin vihainen ekaluokkalainen. Opettajakin sanoi, että on ollut varsinkin joulukuussa kiukkuisella tuulella koulussakin eli veikkaan, että on väsynyt. Onhan se varmaan tosi rankkaa yhtäkkiä aloittaa "pienelle" koulunkäynti ja kauheasti pitäisi omaksua uutta asiaa lyhyessä ajassa. Eli ei mullakaan kauheasti neuvoja ole, lähinnä vaan sympatiaa...Yritetään kestää yhdessä. Paremmat ajat on varmasti edessäpäin..

Vierailija

Todella kiukkuinen ollut reilun kuukauden verran. Toinen samalainen jakso oli syksyllä eskarin alkaessa, mutta välillä helpotti. Itse laitan paljon väsymyksen piikkiin, mutta eipä tunnu nyt lomallakaan helpottavan. Kiukuttelee koko ajan, kiusaa pienempiä sisaruksiaan, tiuskii ja paiskoo ovia. Kai tämä on sitä esimurkkuikää mistä paljon puhutaan. Toivottavasti helpottaa, meillä tästä kärsii koko perhe. Ja vinkkejä otetaan vastaan täälläkin! On yritetty keksiä kivaa tekemistä yhdessä, rauhoittua kotona olemiseen, käydä kivoissa kyläpaikoissa, antaa olla rauhassa ja tehdä omia juttuja, mutta silti tuntuu että koskaan ei ole hyvin :-/

Vierailija

Eli meidän suhde on mennyt ylä- ja alamäkeä ja huomaan kyllä lapsista ehkä viikon viiveellä että kun menee meillä hyvin niin lapset rauhoittuvat ja jos me riitelemme niin lapset riitelee.... Mutta meidän 6-vuotias eskarilainen on kuitenkin aina huonommalla tuulella kuin veljensä....

Lainaus:

suuri syy lapsen käytökseen voi piillä kodin yleisessä ilmapiirissä. Jos sinä huudat lapsellesi ja edes ajattelet selkäsaunaa. tuskin perheessänne vallitsee kovin leppoisa ja kannustava ilmapiiri. Koeta ap antaa lapselle kahdenkeskistä aikaa, juttele ja ole läsnä.

Vierailija

Meillä myös äreä 7-vuotias. Luultavasti masentunut, mutta en kyllä vie millekään lääkärille jos siellä joutuu johonkin sähköshokkihoitoon!!!

Vierailija

ystävien kanssa. Mikä lie, yksi ikävaihe, vaiko kertakaikkiaan niin väsyneitä koulun aloittamisesta johtuen. Uusi maailmahan se on. Kyllä tuo ohi menee! Ota välillä syliin ja lepertele kuin vauvalle, saattaa lohduttaa raukkaa, joka yrittää olla isompi kuin onkaan. Hyvää joulua teille!

Vierailija

tekemistä!

Tärkeää on että vapaa-ajalla tekeminen on sellaista josta lapsi todella nauttii ja saa siitä hyvää mieltä.

Usein on niin että koulun alun yhteydessä alkaa myös ensimmäinen totinen harrastus. Hölmösti ryhmät on yleensä vielä tyyliin 7-9v ryhmiä, joten ekaluokkalainen on alkuun siellä se huonoin. Koulussa on uutta, vaikeaa ja rankkaa (mieti itseäsi esim. täysin uudenlaisessa työssä uusine ympäristöineen) ja lisäksi jos vapaa-aikakin menee joko samanlaisissa merkeissä uuden ja vaikean asian parissa tai sitten todella tylsissä merkeillä (jolloin elämä on pelkästään vaikeaa ja liian haastavaa ja toisaalla liian tylsää ja toisaalla liian haastavaa). Ei ihmekään että on pahantuulisuutta ilmassa. Paljon ymmärrystä, kivaa ja leppoisaa yhteistä tekemistä jne.

Uusimmat

Suosituimmat