Kitalaki turvonnut! Mikä voi olla?!

Vierailija

Mulla oli reilu kuukausi sitten todella kipeä kurkku. Kipu oli jotain aivan hirveää. Se kesti viisi päivää. Nyt keskiviikkona kurkkukipu palasi. Tosin huoattavasti lievempänä. Mutta samalla kitalakeni on oikealta puolelta aivan turvonnut. Kurkkukipukin on oikean puoleista. En saa edes kunnolla suuta auki ja kielessäkin oikealla puolella tuntuu kipua. Äsken sain taskulampulla katsottua suuhun ja järkytyin, kuinka turvonnut kitalaki on!

Kommentit (11)

Vierailija

Kannattaa käydä näyttämässä.

Itsellani on ollut nielupaise nielurisan takana. Imettiin mätää ja lopulta nileurisaleikkaus. Olin kahteen otteeseen siit' sairaalassa. Olin kyllä todella kipeä ja nieleminen sattui iorviin nii paljon, että itkin. Kuumettakin paljon.

Vierailija

Mulla ei ole kuumetta, ei nuhaa eikä yskää. Ei ollut silloin reilu kuukausi sittenkään, kun oli se järkyttävä kurkkukipu. Silloin kipu oli siis niin paha, etten pystynyt nukkumaan enkä nielemään ollenkaan.

Oikean puoleinen korvakin tuntuu nyt vähän kipeältä (säteilee sinne?)

Hitsi sentään. Mies lähti juuri pikkujouluihin ja mä olen vauvan kanssa kaksin kotona. En viitsisi miehen iltaa pilata soittamalla se nyt kotiin, jotta päästään päivystykseen. Uskallanko odottaa huomiseen?

ap

Vierailija

"Paise kehittyy joko nielurisatulehduksen eli angiinan jälkitautina tai pienten, niin sanottujen Weberin sylkirauhasten tukkeuduttua.""Nielupaiseen oireena on voimakas, useimmiten toispuoleinen kurkkukipu. Kipu vaikeuttaa nielemistä mutta ei hengittämistä. Joskus kurkkukipu heijastuu myös saman puolen korvaan. Potilailla on usein kuumetta, ja kaulalla voi tuntua suurentuneita, aristavia imusolmukkeita. Tautiin ei yleensä liity nuhaa eikä yskää. Joskus nielupaise on molemminpuolinen, jolloin kurkku on symmetrisesti kipeä. Nielun turvotuksen takia puhe kuulostaa joskus puuromaiselta "kuin kuuma peruna suussa". Suun avaaminen voi olla vaikeaa.""Epäiltäessä nielupaisetta pitää hakeutua heti tai viimeistään muutaman tunnin kuluessa lääkäriin.

Nielupaise pitää tyhjentää ja märkä poistaa. Lisäksi tarvitaan antibioottikuuri. Nielupaiseen bakteerit saattavat aiheuttaa jälkitautina sydänlihastulehduksen. Sen vuoksi potilaalle on tärkeää syödä antibioottikuuri loppuun ja välttää paranemisaikana liikuntaa. Jos nielupaisetta ei hoideta, tulehdus saattaa levitä kaulalle, keuhkoihin tai aivoihin ja kehittyä joskus jopa hengenvaaralliseksi."

Lähtisin sinuna näyttää päivystykseen. Nielupaise jos on, ei oo mikää pikkujuttu. Ja se on yleinen. Parempi mennä kuin katua..

Terkuin lääketieteen kandi

Vierailija

viikkotolkulla yskää, nuhaa, epämääräistä väsymystä ja huonoa oloa, vaan ei kuumetta. Nyt sattuu lapaluun alapuoliseen kohtaan rinnassa ja kitalaen oikealla puolella turvoksissa oleva ja kosketusarka patti.

Lapset sairastaneet myös sitkeää nuhaa, yskää ja märkärupea vaikka mitä räkätautia, joten olen tähän asti arvellut omanikin olevan samaa virusperäistä tautia (lapsia käytetty lääkärissä, verikokeet ok jne).

Sopivasti jouluksi sitten tätä itsellä...

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat