Olen ajan myötä katkeroitunut hyvätuloisille ja rahallisesti onnekkaille

Rahaton

En ole sillä tavalla pahantahtoisesti kateellinen, että haluaisin ottaa muilta POIS heidän saamansa rahat, mutta olen katkera siitä, että itse en saa mitään. Toivoisin, että kaikilla olisi rahaa, ei vain osalla.

Olen pienipalkkaisessa työssä ja vaikean lapsuuden takia en pystynyt kouluttautumaan aikoinaan tämän korkeammalle, joten paremmasta palkasta on turha haaveilla. Velkaa on noin 30 000e johtuen suurimmaksi osaksi siitä, että olen käynyt läpi kolme fyysistä sairautta, joiden hoitoa varten olen joutunut ottamaan lainaa, näiden lisäksi mm. muuttoihin on mennyt jonkin verran. Sukua ei enää ole ja vaikka olisi, niin olivat alkoholisteja eli heistä ei ole apua.

Olen aina kärvistellyt pienillä rahoilla ja yhä edelleen pitää laskea kaikki todella tarkasti. Tuota velkaa maksan vielä 6 vuotta ja ainakin sen ajan elän alle toimeentulotuen. Toimeentulotukea en saa, koska lainanlyhennystä ei katsota menoksi.

Syy miksi minua usein v*tuttaa, ei ole niinkään oma tilanteeni sinällään, vaan tarkemmin se, miten ympärilläni hyvätuloiset ja hyvävaraiset tutut saavat kokoajan lisää ja lisää rahaa tekemättä mitään. Rikkaat siis rikastuu.

Yksi sai erittäin ison perinnön sukulaiselta ketä ei edes tuntenut sekä lisäksi puolen vuoden välein runsaan lisäbonuksen töistä, toinen saa tulospalkkioita ilman että itse täytyy tehdä mitään, kolmannella on töissä ilmainen rajaton ruokailu joka päivä ja neljännellä tulee palkankorotus noin kerran vuodessa. Viides huomasi yhtäkkiä, että hänen isänsä oli laittanut tilille rahaa useita tuhansia, "muuten vaan". Oma palkka on 10 vuodessa noussut 250e (kunnalla töissä, joten pyytäminen ei auta).

Silti nämä ihmiset välillä valittavat rahasta. Yhdellä esimerkiksi on noin 25 000e säästöjä, mutta tuskailee silti siitä miten ei voi ostaa uutta sänkyä, kun siihen menee tuhat euroa. Jostain syystä kokee siis itsensä vähärahaiseksi, vaikka on säästöt, hyvä palkka ja laittaa joka kuukausi 500-750 euroa säästöön. MITEN tuosta ei voi ostaa tonnin sänkyä? V*ttu että ottaa päähän kuunnella tuollaista, kun itsellä ei ole varaa edes hoidattaa fyysisiä tilojaan lääkärin ohjeiden mukaisesti, vaan pitää tyytyä minimihoitoon ja siihenkin ottaa lainaa.

Eräs näistä henkilöistä on minulle läheinen ihminen. Kyllä hän välillä tarjoaa jonkun kahvin tms, mutta jos hän vaikkapa kuulee, että tarvitsen jonkun lääkärin määräämän hoidon, niin hän kuuntelee näitä rahaongelmiani ihan hiljaa eikä millään tapaa tarjoa rahallista apua. Miksei? Hän ei edes lohduta, on vaan hiljaa ja hermostuu jos vihjaan, että ois kiva jos edes sanallisesti tukisi.

Itse autan häntä AINA kaikessa missä voin. Hänellä on kymmeniä tuhansia euroa, miksei hän auta läheistään 50 euron hoitoa tarjoamalla? En tarkoita sitä, että kenenkään pitäisi antaa omia rahojaan toiselle tuosta noin vaan, mutta tällaisessa tilanteessa tuo on mielestäni puhtaasti kusipäisyyttä enkä näe MITÄÄN hyvää syytä sille, ettei auta toista. Itse annan aina jopa vähästäni jollekin jos mitenkään vain pystyn, jos hänellä on hätä.

Olenko itsekäs vai ymmärtääkö joku miksi olen pikkuhiljaa katkeroitunut? On rankkaa laskea joka penniä, kun ympärillä monet ovat kokoajan "joo tuli bonuksia 2500e, mitähän näilläkin nyt tekis?" "laitoin säästöön just 800e" jne.

MITEN kestän esimerkiksi tuota, että läheiseni kylpee rahassa ja itse kärvistelen vieressä?

Kommentit (6)

Vierailija

On meillä muillakin ollut vaikea lapsuus ja silti sieltä on noustu. Asioille pitää itse tehdä jotain eikä aina odottaa että muut hoitaa ja tarjoaa apua. Se ei ole muiden tehtävä.

dille

Vierailija kirjoitti:
On meillä muillakin ollut vaikea lapsuus ja silti sieltä on noustu. Asioille pitää itse tehdä jotain eikä aina odottaa että muut hoitaa ja tarjoaa apua. Se ei ole muiden tehtävä.

Ootko vähän tyhmä? Eihän tässä tuollaisesta ollut kyse.

Ap:ta harmittaa se, ettei hyvätuloinen läheinen (kumppani?) auta edes hädän hetkellä, vaikka selvästi kylpee rahassa. Ja läheinen myös valittaa itse rahasta kun ei raaski ostaa jotain kallista turhaa asiaa vaikka on rikas, samalla kun ap velkaantuu lääkärilaskujen takia. onhan toi nyt ihan perseestä

Sbdjjdjl

Luin jotain tutkimuksia siitä, miten köyhät auttavat toisiaan mutta rikkaat eivät. Mitä parempi on tulotaso, sitä enemmän oletetaan, että omilla pärjätään eikä muita tarvitse auttaa. Hassusti siis juuri ne, joilla on vähiten mahdollisuuksia auttaa, auttavat eniten. En itsekään kyllä auttaisi sinua suoraan, koska en haluaisi luoda riippuvuutta enkä vääristää ystävyyssuhdetta. Sen sijaan kyllä keksisin jonkun tavan auttaa epäsuorasti vaikka valehtelemalla, että saan liikaa ruokaa/vitamiineja yms. ja niitä sitten lahjottelisin. Tai voisin nimettömänä lähettää S-lahjakortin. On mielestäni tosi huonotapaista valittaa vähiä tulojaan niille joilla on vielä pienemmät, enkä yhtään ymmärrä miksi kertoa jostain isältä saadusta rahasta. Tökeröä ja epäkohteliasta; ei ihme, että olet ärsyyntynyt ja kannattaisi varmaan antaa ihan suoraa palautetta...mutta siis nimenomaan tuosta tavasta toimia. Apua taas et voi oikein olettaa, kun riippuu ihmisestä. Hyvät ystävät kyllä löytäisivät tavan auttaa itsekin.

Vierailija

Kai ymmärrät että sun asenne on syy kaikkeen? Haukuit juuri ystäviäsu kusipäiksi ja "***** ku v*ituttaa. Se että työllään rahansa ansainnut on rikas johtuu nimenomaan siitä, että on miettinyt aina ennen isompia hankintoja. 1000 euroa on iso raha lähes kaikille. Mielestäni sun kannattais miettiä omaa elämääsi ja ottaa siitä vastuu itse. Jos et halua tyytyä siihen rahamäärään mikä sinulla on, niin sitten vaan käytät kaiken aikas siihen että haet paremman työpaikan ja teet vielä ylitöitä. Näin voit katsoa, saatko säästettyä vai käykö sinulle niin kuin köyhemmille yleensä (vaikka rahaa tulisi lisää, se kuluu kaikki omiin mielitekoihin). Toisten tuurille et voi mitään..

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kai ymmärrät että sun asenne on syy kaikkeen? Haukuit juuri ystäviäsu kusipäiksi ja "***** ku v*ituttaa. Se että työllään rahansa ansainnut on rikas johtuu nimenomaan siitä, että on miettinyt aina ennen isompia hankintoja. 1000 euroa on iso raha lähes kaikille. Mielestäni sun kannattais miettiä omaa elämääsi ja ottaa siitä vastuu itse. Jos et halua tyytyä siihen rahamäärään mikä sinulla on, niin sitten vaan käytät kaiken aikas siihen että haet paremman työpaikan ja teet vielä ylitöitä. Näin voit katsoa, saatko säästettyä vai käykö sinulle niin kuin köyhemmille yleensä (vaikka rahaa tulisi lisää, se kuluu kaikki omiin mielitekoihin). Toisten tuurille et voi mitään..

Hienosti väärintulkittu aivan kaikki :D

Eikös tuossa lukenut, että on _pikkuhiljaa_ katkeroitunut, kun ne hyvätuloiset nimenomaan valittavat hänelle JA saavat rahaa ilman että heidän tarvitsee tehdä mitään. Silti ap, joka on sairas ja vähävarainen, yhä auttaa muita, jotka tarvitsevat. Käänsit kaiken hienosti nurinkurin :D

Tsemppiä ap, niin se vaan on, että "runsas raha" tekee monista ihmisistä täysin kyvyttömiä ymmärtämään mitä se on, kun sitä ei ole.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat