Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Toinen aineenope tässä:

Vierailija

Itse opetan mielelläni erityisoppilaita, mutta valitettavasti normikokoisessa luokassa ei opettajalla ole riittävästi aikaa paneutua kovinkaan monen erityisoppilaan tarpeisiin. Meillä asia on ratkaistu rinnakkaisopetuksella tai vaihtoehtoisesti jakamalla luokka pienempiin ryhmiin.

Mutta: Myös keskiverto ja hyvä oppilas ovat oikeutettuja saamaan osansa opettajan huomioista! 20-24 oppilaan ryhmässä vaatii opettajalta aikamoista taituruutta selvitä erilaisten oppilaiden opettamisesta kunnialla, varsinkin kun aineenopettajan pedagogisiin opintoihin ei kuulu kuin pieni siivu erityispedaa. Itse olen siitä onnellisessa asemassa, että mieheni on erkkapedan asiantuntija (KM), joten kotona meillä on kirjahyllymetreittäin alan kirjallisuutta. Ei ole kuitenkaan helppoa ryhmän kanssa, jossa jopa kolmasosa oppilaista olisi erityisopetuksen tarpeessa...

Itse olen sen verran "vanha", että yläkoulua itse käydessäni olivat vielä vallalla tasokurssit. Nykyisen tilanteen vallitessa opettaminen menee lähinnä niitten keskivertojen tahtiin... Valitettavasti todellisuus vain on se, että erityisoppilaan huomioimiseen ei aineenopettajalla riitä koulutus eikä aika.

Kommentit (0)

Uusimmat

Suosituimmat