Onko vesirokko vaarallinen 2,5kk ikäiselle vauvalle?

Vierailija

Senhän ei pitäisi tarttua, kun lapsi on täysimetyksellä, mutta jos kuitenkin...

Kommentit (5)

Vierailija

Mulla on lapsuuden valokuva-albumissa kuva, jossa vesirokon täplittämä veljeni (kuvassa 11 vuotta) pitelee sylissään pilkullista siskoani (kuvassa 4 kuukautta). Tiedän siskoni olleen siinä vaiheessa täysimetyksellä. Itse olin rokosta jo tuolloin parantunut, joten en päässyt "pilkullisten" kuvaan.

Vierailija

Meillä 4v. ja 3v. lapset tulivat vesirokkoon. Kolmas lapsi oli just 2,5kk ikäinen ja olin kuullut erilaisia tietoja tarttumisesta kuten -ei alle vuoden ikäiseen, ei alle 6kk:n ikäiseen koska äidin veri vaikuttaa vielä jne.

Soitin oikein Helsingin Aurooran sairaalaan että kuinkahan käy kun kaksi on vesirokossa. Ehtiikö tehdä vielä jotain, eristystä tai muuta, olin tosi huolestunut ja valmis mihin vaan että vauva säilyisi terveenä.

Auroorasta vastattiin ettei noin pieneen tartu.

Kuitenkin vauvan tullessa juuri 3kk, nousi näppylät. Oli Vappu. Kannoin vauvaa kun alkoi olla vaikeaa, ei niinkään vielä kutinan kanssa, vaan kuume alkoi...

Lähdin Aurooraan hakemaan apua vauvalleni, jotain kutinaan ja mitä sitten onkaan saatavilla. En tiennyt sinne mennessä että rakot olivat myös suussa, jonka takia imeminen oli vaikeaa, lääkäri näki. Sanoi myös että rakkuloita on tosi paljon, mm. korvissakin jne. Vauvan oli jäätävä sairaalaan nenämahaletkuun kun ei voinut imeä.

Itkettiin sisarusten kanssa, mutta tottakai vauvan piti jäädä hoitoon.

Kun yhdestä paikasta kuivui ja tuli rupi, niin vieressä oli jo uusi rakkula. Rokko tuli tosi voimakkaana, kuivui ja uutta... Ei oikein tiennyt mistä ottaisi vauvasta kiinni vaipan vaihdossa kun rakkoja oli... N. pari viikkoa sairaalassa, huh, oli se aikaaa..

Vierailija

isoveli 7 v tartutti aikoinaan 3 kk vauvaan vesirokon. Vauvalle tuli paljon voimakkaampana kuin isommalle. Yltäpäältä näppyjä täynnä. Vaippa-alueita jouduin tuuletteleen, etteivät olisi tulehtuneet.

Apteekista ostin sitä vesirokkovoidetta ja huuhtelin usein suihkussa ja annoin ilmakylpyjä.

Eli ihan kotikonsteilla ja maalaisjärjellä selvittiin: )

Vierailija

vauvaan vesirokko isosisaruksista ja oli todella voimakas:/ Näppyjä oli todella paljon ja osasta niistä jäi jopa arpia vaikka vauva ei niitä kynsimään päässytkään, mutta vaippa esim. hiersi niitä irti...pää ja korvat olivat myös aivan näppyjen peitossa ja kuumetta oli monta päivää yli 40 astetta:(

No nyt tuo neiti on jo reilu 15v, mutta kuvia tuosta vesirokosta kuhistellaan aina vieläkin välillä....niistä kuvista kun tuskin ihmislapseksi vauvaa tunnistaa!:/

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat