Töissä 37,5h/viikko

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Lapsonen täyttää kohta 6, aika rientää, ja jonkinasteisen vauvakuumeen ensi-oireena löysin itseni tältä sivustolta jälleen.

Lueskelin näitä juttuja, ja tuntuu, että järjestelmällisesti jokainen työssä oleva äiti tekee jonkinlaista lyhennettyä työviikkoa, tai herää kukonlaulun aikaan, jotta voisi hakea lapset tarhasta aikaisin pois ja vähintään tuntee syyllisyyttä, jos tarhapäivät venyvät. Jotkut ovat jopa vaihtaneet ammattia, jos ei oman alan työt anna tarpeeksi joustovaraa.

Minä olen se lusmu, joka hakee lapsen tarhasta 16.45. En myöskään aamu-unisena lähde töihin klo 06.00 vain tarhanoudon aikaistamiseksi. En koe syyllisyyttä lapsen tarhassa olosta. Yleensä mies vie tarhaan ja minä haen, ja lapsen hoitopäivä on n. 9h, näin on alusta asti ollut. Aina toki ihmettelen, miten ihmeessä suurin osa lapsista on jo haettu, vaikka pääsisin hakeman aikaisemmin, eli n. 16.00 aikaan. Ilmeisesti lyhennetty työpäivä on tähän "syyllinen".

Eli.. olenko nyt kamala musta lammas ja friikki äitien joukossa, kun olen töissä sen normaalin 37,5h viikossa (IT-konsulttina), miehen työtunnit samat. En koe, että tämä olisi mitenkään paha asia, päinvastoin pidin sitä ihan normaalina. Ilmeisesti se ei ole.

Kommentit (4)

Vierailija

Ja syyllisyys vaivaa, kun pitäisi ehtiä klo 7 töihin mielellään mutta en jaksa aamu-unisena, ja haen lapset klo 16.45 ja hoitajat syyllistää, kun en pidä lapsia kotona joka ikistä syyslomaa, joululomaa, ja pitkää kesälomaa.

Tokaisin jo viimeks kesällä rehellisiin hoitajien syyllistämisyrityksiin, että helvata, onhan lapsilla isäkin, kysykää häneltä miks HÄN ei pidä lomia kesällä enempää vaikka palkatta. Ja miksköhän ihmeessä me halutaan pitää lomat yhtäaikaa, vaikka se tarkottaakin että lapset on sitten enempi kesällä ja muulloinkin hoidossa!?!

Lyhentäisin työaikaa jos olisi mahdollista, mutta kuten sanottu, se vaan tarkottaisi samojen töiden pusertamista vähempiin tunteihin pienemmällä palkalla.

Vierailija

Mä olen tehnyt normaalia työviikkoa, mutta lapsilla (2 ja 5 v.) on ollut lyhennetty hoitopäivä (5-7 tuntia), koska teen osan töistä kotona ja mies on vuorotyössä. Työni on sellaista, etten olisi voinut jäädä kovin pitkäksi aikaa kotiin lapsia hoitamaan.

Syitä lyhyempään hoitopäivään meillä:

- lapset eivät pieninä ole joutuneet olemaan kovin pitkiä päiviä hoidossa

- arjen pyörittäminen on helpompaa

- on ihanaa viettää enemmän aikaa lasten kanssa.

Joku toinen kokee normaalin työviikon helpommaksi, mun mielestäni taas on mukavampaa, kun jää iltapäivästä enemmän aikaa ruoanlaittoon, ulkoiluun ja ihan vain oleiluun. Riippuu niin perheen tavoista ja tottumuksista. Mikä sopii yhdelle, voi olla huono ratkaisu toiselle.

Töiden jatkaminen kotona iltaisin ja viikonloppuisin kyllä välillä kypsyttää, mutta kokonaisuutta ajatellen tämä on silti ollut meille hyvä ratkaisu. Ja joskus illan rauhassa tulee tehtyä sellaisia spurtteja, joista työpaikalla voi vain haaveilla.

Tosin nykyään 5-vuotiaamme kinuaa, että saisi jäädä iltapäivällä päiväkotiin pidemmäksi aikaa leikkimään eli ei todellakaan ole innosta hihkumassa, jos häntä tullaan ekana hakemaan.

Vierailija

tai itse asiassa itse teen usein enemmänkin, mutta minä menen aamuvuoroon seitsemäksi ja mies vie lapset tarhaan aamupalalle 8-8.30. Haen lapset neljältä, joten päivän pituudeksi tulee se kahdeksan tuntia. Itse asiassa tuolloin teen jo itse puoli tuntia ylitöitä, mutta neljältä on hyvä hakea, kun lapset ovat ehtineet olla jo hetken ulkoleikeissä.

Ammattini on kutakuin sama kuin sinulla, eikä tuollainen 8-9 tuntia ole mielestäni yhtään paha. Riippuu tietenkin lapsen iästä. Kun lapset aloittivat tarhassa 1- ja 2,5-vuotiaina, päivät tuntuivat aika pitkiltä, mutta nyt kun molemmat ovat leikki-ikäisiä (3 ja 4), molemmat tosiaan viihtyvät siellä kavereiden kanssa.

Meille tulee vauva keväällä, ja ollaan kyllä mietitty jo tuota tulevaa tarhakuviota. Ei varmaan pistetä tätä kolmosta noin nuorena vielä päiväkotiin, joten jomman kumman täytyy kitkuttaa sitten sen hoitorahan turvin.

Mutta, meidänkin päiväkodissa suurin osa lapsista haetaan neljältä ja toinen vanhemmista menee aika aikaisin töihin. Muutama tekee lyhennettyä työpäivää mutta näissä hommissa, siis IT-alalla, se ei oikein toimisi. Samat hommat pitäisi vaan tehdä nopeammin ja palkka olisi pienempi.

Vierailija

Itse halusin tehdä lyhennettyä päivää, mieluusti tekisin lyhempääkin kuin 30 h viikossa, mutta työnantaja ei suostu siihen. Haluan pitää lasten tarhapäivät mahdollisimman lyhyinä ja nähdä heitä mahdollisimman paljon. Omassa työssäni tuo lyhyempi työaika kyllä tarkoittaa sitä, että teen kuudessa tunnissa sen, mitä muut kahdeksassa, eli kiirettä pukkaa ja palkka on huonompi. Toisaalta aika menee nopeasti, kun ei tarvitse pyöritellä peukaloita. Ilmeisesti tehokkuuteni on myös huomattu, sain hyvinkin suuren palkankorotuksen pian töihin palattuani.

Oma äitini ja isäni olivat työkeskeisiä, työ meni aina lasten edelle. He eivät oikeasti tienneet, mitä meille lapsille kuului. En muista heidän ikinä leikkineen meidän kanssa. Opin pärjäämään omillani tosi varhain, mutta kivutonta se ei ollut. Ei ollut oikeasti ketään, jolta kysyä neuvoa. En halua samaa lapsilleni. Haluan olla osa heidän maailmaansa, olla sellainen tuki ja ohjaaja, jota uskon heidän kaipaavan. Olen kyllä vanhempieni lapsi, joten aikoinaan työ oli minulle kaikki kaikessa. Tulin vielä valinneeksi alan, jolla pitkät tauot uraputkessa eivät oikein tule kyseeseen. Olen auktorisoitu kääntäjä, ja käsittääkseni tutkinnln uudistuksen myötä minun tulee n. viiden vuoden välein lähettää selvitys siitä, olenko kääntänyt ja jos olen, niin mitä ja paljonko. Pitkä tauko saattaa johtaa oppiarvon menetykseen.

Eli menin töihin, vaikka olisin mielelläni jäänyt kotiinkin. En keksinyt tapaa, jolla olisin voinut työskennellä kotoa käsin. Meidän tukiverkko on pyöreä nolla. Tulevaisuudessa tulen kyllä ryhtymään itselliseksi yrittäjäksi, todennäköisesti vanhemman lapseni aloittaessa esikoulun.

Haen siis lapset klo 14.30, eli heti kun he ovat heränneet ja syöneet välipalan. Sen jälkeen säästä riippuen voidaan ulkoilla asukaspuistossa tai tulla sisälle leikkimään, leipomaan, piirtämään, laittamaan ruokaa tms. Lapset menevät nukkumaan kahdeksan jälkeen, joten ehdin viettää heidän kanssaan kivasti aikaa. Olen myös huomannut, että muut lapset vähän kadehtivat meidän lapsia, kun heidät haetaan niin aikaisin. He tulevat usein sanomaan, että heidänkin äiti tulee ihan pian, vaikka tiedän, ettei se tapahdu ennen viittä. Myös lapsilleni on ihan kunnia-asia, että olen usein eka hakija. Tosin meidän ryhmiksessä lähes kaikki vanhemmat pyrkivät lyhyeen hoitoaikaan.

Minusta tuntuisi kyllä kummalta pitää lapset hoidossa yhdeksän tai kymmenenkin tuntia. Enhän minä silloin näkisi heitä juuri lainkaan. En myöskään pidä päiväkoteja kovinkaan laadukkaina paikkoina. Meidän ryhmis on kyllä tosi hyvä päiväkodiksi mutta ei mitenkään kodin veroinen.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat