Vierailija

Hei,

täällä kirjoittaa lukion 2 vuotta käyvä tyttö. Minua on todella paljon alkanut kiinnostamaan hoito-ala joista olen löytänyt kaksi mieluisinta vaihtoehtoa, kätilö ja terkkari. Molemmista tutkinnoista saa myös oikeuden toimia sairaanhoitajana, jollaisena voisin myös kuvitella itseni. Monet kuitenkin sanovat että terkkarin töitä löytyy huonosti, mutta miten kätilön töitä sitten? Ei huvittaisi käydä kätilön tutkintoa ja sitten toimia vain sh:na... Mutta kaiken laiset kokemukset työstä sekä työllistymisestä ovat tervetulleita! Myös sairaanhoitajien kokemuksia kuuntelen mielelläni, vaikka palaute on kai pääosin negatiivista kys. työstä... Olen myös kaksikielinen joten tästä voi varmaan olla etua työssä, jos esim Norjaan hakee töihin, kuten olen kuullut monien tekevän (ruotsi on äidinkieleni).

Kommentit (6)

propofoli

Hae ehdottomasti kätilöksi. Jos työ sairaalassa (ja erikoissairaanhoidossa) kiinnostaa niin se on selkeä valinta. Lisäksi kätilöstä terkkariksi on paljon näppärämpi lukea myöhemmin jos työ avoterveydenhuollossa kiinnostaa. Itse aikoinaan hain terkkariksi, mutta muutin mieleni opintojen aikana (olimme ensimmäiset kaksi vuotta kätilö/terkkariluokka) ja kun opintomme erosivat, jatkoin kätilöluokan mukana kun vaihtoanomukseni oli käsitelty. 

Töitä kätilöille kyllä on, viimeisten harjoitteluiden myötä kyllä työllistyy lähes varmasti. Se vain täytyy hyväksyä, että pätkätöitä ennen vakitoimen saamista joutuu tekemään jopa 10v. 

Jos työ avoterveydenhuollossa kiinnostaa, selkeä valinta on silloin terveydenhoitaja. Työ ei ole niin kliinistä "hands on"-työtä kuin kätilön, molemmat kyllä sisältävät paljon ohjausta ja neuvontaa. 

Molemmista saa samalla sairaanhoitajan tutkinnon. Itse olen tehnyt opiskeluaikana sh:n töitä (erikoissairaanhoidossa) ja kätilön töitä tein vuosikaudet eri yksiköissä. Oma mielenkiito ja elämä vei mennessään aivan toiselle erikoissalalle, ja tällä hetkellä koen, että paluuta kätilön työhön ei ole. Työskentelen sairaanhoitajana äärimmäisen mielenkiintoisessa ja vaativassa työyksikössä. Vaikka oletkin ehkä kuullut paljon huonoa sairaanhoitajan työstä, työllistymismahdollisuudet ovat erittäin laajat oman mielenkiinnon mukaan. Toiset ovat tyytyväisiä tk:n vuodeosastolla tai terveysasemalla vastaanottotyössä, toiset pitävät poliklinikkatyöstä. Voit olla työssä kaupunkien omissa terveyskeskuksissa, vanhustenhuollossa, kotihoidossa tai sitten isossa yliopistosairaalassa leikkaussalissa, teholla, jonkin erikoisalan vuodeosastolla, lasten puolella jne jne. Mikä nyt itseä kiinnostaa ja mihin on esim. pelkästään sh::n opinnoissa suuntautunut. 
Palkkaus nyt on mitä on, mutta kaikkea ei voi mitata rahassa. Lisäksi toisille sopii paremmin päivätyö, itse pidän erittäin paljon 3-vuorotyöstä, pitkistä vapaista, työaika-autonomiasta ja kyllä ne vuoro-ja ylityölisät tuovat jotain extraa palkkapussiinkin. Tämä nyt on aika positiiviseen sävyyn kirjoitettu, mutta kyllä, tykkään työstäni. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

propofoli kirjoitti:
Hae ehdottomasti kätilöksi. Jos työ sairaalassa (ja erikoissairaanhoidossa) kiinnostaa niin se on selkeä valinta. Lisäksi kätilöstä terkkariksi on paljon näppärämpi lukea myöhemmin jos työ avoterveydenhuollossa kiinnostaa. Itse aikoinaan hain terkkariksi, mutta muutin mieleni opintojen aikana (olimme ensimmäiset kaksi vuotta kätilö/terkkariluokka) ja kun opintomme erosivat, jatkoin kätilöluokan mukana kun vaihtoanomukseni oli käsitelty. 

Töitä kätilöille kyllä on, viimeisten harjoitteluiden myötä kyllä työllistyy lähes varmasti. Se vain täytyy hyväksyä, että pätkätöitä ennen vakitoimen saamista joutuu tekemään jopa 10v. 

Jos työ avoterveydenhuollossa kiinnostaa, selkeä valinta on silloin terveydenhoitaja. Työ ei ole niin kliinistä "hands on"-työtä kuin kätilön, molemmat kyllä sisältävät paljon ohjausta ja neuvontaa. 

Molemmista saa samalla sairaanhoitajan tutkinnon. Itse olen tehnyt opiskeluaikana sh:n töitä (erikoissairaanhoidossa) ja kätilön töitä tein vuosikaudet eri yksiköissä. Oma mielenkiito ja elämä vei mennessään aivan toiselle erikoissalalle, ja tällä hetkellä koen, että paluuta kätilön työhön ei ole. Työskentelen sairaanhoitajana äärimmäisen mielenkiintoisessa ja vaativassa työyksikössä. Vaikka oletkin ehkä kuullut paljon huonoa sairaanhoitajan työstä, työllistymismahdollisuudet ovat erittäin laajat oman mielenkiinnon mukaan. Toiset ovat tyytyväisiä tk:n vuodeosastolla tai terveysasemalla vastaanottotyössä, toiset pitävät poliklinikkatyöstä. Voit olla työssä kaupunkien omissa terveyskeskuksissa, vanhustenhuollossa, kotihoidossa tai sitten isossa yliopistosairaalassa leikkaussalissa, teholla, jonkin erikoisalan vuodeosastolla, lasten puolella jne jne. Mikä nyt itseä kiinnostaa ja mihin on esim. pelkästään sh::n opinnoissa suuntautunut. 
Palkkaus nyt on mitä on, mutta kaikkea ei voi mitata rahassa. Lisäksi toisille sopii paremmin päivätyö, itse pidän erittäin paljon 3-vuorotyöstä, pitkistä vapaista, työaika-autonomiasta ja kyllä ne vuoro-ja ylityölisät tuovat jotain extraa palkkapussiinkin. Tämä nyt on aika positiiviseen sävyyn kirjoitettu, mutta kyllä, tykkään työstäni. 

Kiitos paljon pitkästä vastauksesta! Ja mukava kuulla että löytyy myös heitä jotka oikeasti tykkäävät sh:n työstä :) Olen kyllä kallistumassa kätilön puoleen, mutta hieman huolestuttaa se sisäänpääsy. Toki voisin myös ensin hakea vain sh koulutukseen ja siitä eteenpäin sitten kätilöksi.

t. Ap

Kätilö vuodesta 1999

Heippa, minä olen toiminut kätilönä melkein 20 vuotta. Pätkätöitä sai tehdä 8 vuotta ennen kuin tuli vakituinen toimi. Siinä ajassa ehti tutustua kyllä ison sairaalan huonoon henkilöstöhallintoon, asioita joita ei ikinä unohda. Työ on itsessään mahtavaa, kaikkein parasta. Nyt kuitenkin syntyvyys laskussa, tämä näkyy ihan konkreettisesti työssä niin, että kukin joutuu hiljaisimpina vuoroina tekemään työvuoroja ihan oman osaamisensa ulkopuolella. Esim. lasten teholla. Eli henkilökuntaa kierrätetään, juurikaan miettimättä osaako ko henkilö tehdä sen osaston töitä. Tilanne on yksittäisen työvuoron osalta voi olla sietämätön kun synnytysosastolle työvuoroon mennessään ei tiedä millä osastolla työvuoronsa sinä päivänä lopettaa. Kätilön työssä hoidat myös raskaana olevia ja äitejä, joilla saattaa olla veriteitse tartuttava sairaus. Toki muissakin sairaalan ammateissa hoidat, mutta kätilönä hoitaessasi tällaista asiakasta, et voi aina ennakoida mitä tapahtuu - lapsivesi saattaa räiskähtää, kiiretilanteessa saatat veri lentää jne. Kaikki tämä tartuttaa. Kaikki kätilöt hoitavat kaikkia. Palkka on todella pieni siihen nähden, että teet töitä vuorokauden kaikkina aikoina ja vuoden kaikkina päivinä, plus saatat saada itseesi parantumattoman taudin. Tartuntatautilain mukaan rokotussuojan tulee olla kunnossa, perusrokotteet siis mutta myös joka vuosi täytyy ottaa influenssarokote. Rokotteen turvallisuus ei ole kiistaton ja voit laskea kuinka monta rokotetta joudut elämäsi aikana ottamaan vain työsi vuoksi. Kolmivuorotyön tevreyshaittoihinkin kannattaa perhtyä, esim rintasyöpäriski on korkeampi tällaista työtä tekevällä, elinajan ennuste noin 10 vuotta normaalia työaikaa tekeviä lyhyempi... Joka paikassa ei ole vielä työaika-autonomiaa, jossa oman työvuoro listan voisi laatia itse. Itse olen nyt pienten lasten äiti ja aion jättää oman työni. En pysty ajatella, että pienten lasten äitinä olisin kolmivuorotöissä tai että olisin tässä elämäntilanteessa esim jouluna töissä. Näitä juhlapyhä työvuoroja olen tehnyt enemmän kuin osani olisi. Sinänsä harmi, sillä työ itsessään on maailman paras. 

Vierailija

Itse suosittelen th:n koulutusta! Syy on juuri se, että kätilönä joutuu tekemään kolmevuorotyötä ja th:na on kiva päivätyö. OPlus, kätilönä hoidat vaan synnytys, mutta terveydenhoitajana näet ja ohjaat niitä perheitä monta vuotta, erilainen suhde syntyy silloin. Työ on arvostettava ja koet että, autat ihmisiä ja perheitä. Toki kätilön työ on myös.

T: Viimeisen vaiheen terkka opiskelija

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat