Tyhmä kysymys...Voiko määräaikaisesta työstä ottaa lopputilin ennen kuin työsuhde loppuu...?

Vierailija

.

Kommentit (14)

Vierailija

Mun pomo ei olisi päästänyt koeaikanakaan. Ei ollut edes kertonut mulle, että mulla oli koeaika kun työstä sovittiin. Pakkohan sen sitten oli päästää kun kysyin, että onko mulla koeaika. Pomo oli yksi syy miksi lähdinkin. Työ oli haasteetonta ja yksinäistä ja siihen päälle vielä pomon tapa johtaa..

Vierailija

Määräaikainen sopimus loppuu silloin kun se on merkitty loppuvaksi. Joten et voi irtisanoutua ennen sitä, ellei niin ole erikseen sovittua tai ellei työnantaja siihen suostu.

Vierailija

Molemmat sitoutuvat määräaikaan, sekä työnantaja että työntekijä. Siksi työnantajan ei ole pakko suostua keskeytyspyyntöön. Tietysti voi yrittää hankkia itsellesi potkut esim. lyömällä pomoa, tulemalla ympäripäissäsi töihin tai jäämällä mitään ilmoittamatta pois töistä. Mutta mitä maineellesi työntekijänä tapahtuu, on eri juttu.

Vierailija

ei voi pakottaa jatkamaan työssään, mutta työnantaja voi riitauttaa irtisanoutumisen tai työsuhteenpurun. Kannattaa kysellä työsuojelupiiristä. Tietävät siellä mitä kannattaa tehdä. Itselläni onnistui hyvin ja pääsin irti määräaikaisesta työsuhteesta.

Vierailija

Jos irtisanoudut eikä työnantaja suostu siihen, työnantajalla on oikeus periä sinulta kulut, jotka hänelle aiheutuu sinun irtisanoutumisesta. Eli kalliiksi tulee jos työnantaja ei ole suostuvainen.

Luulisi, että pääsääntöisesti hyväksytään irtisanominen, kunhan on ajoissa liikkeellä. Ellei ole todella kova pula työntekijöistä.

Vierailija

Ja yleensä pomo päästää työntekijän lähtemään. Mutta periaatteessa ja lain mukaan kesken määräaikaisen sopimuksen ei voi lähteä. Tai jos lähtee, voi pomo periä siitä korvauksia.

Vierailija

Muutenhan määräaikainen työntekijä olisi kuin vanki. Jos työsopimus tehdään esim. vuodeksi kerrallaan, niin vain vuoden väleinkö työntekijä voisi vaihtaa työpaikkaa????? Ei sentään, kyllä minä pomona päästän määräaikaiset työntekijät lähtemään vakituisen työnperään kuukauden irtisanoutumisajalla!

Vierailija

Työnantajan ei ole mikään pakko suostua päättämään työsuhdetta ennen määräaikaa.

Useimmat toki suostuvat esim jos koulutat seuraajan.

Vierailija

Määräaikaisessakin työsuhteessa pitäisi olla koeaika, sinä aikana voit lopettaa. Tämän jälkeen voi irtisanoutua, jos työsopimuksessa mainitaan tällainen mahdollisuus, muuten olet työnantajan hyväntahtoisuuden armoilla.

Vierailija

työehtosopimuksesta). Tietysti ei ole kovin kivasti tehty työnantajaa kohtaan esim. jos olet luvannut olla esim. tietyn henkilön äitiysloman sijaisena ja sinut on suurella vaivalla koulutettu ko. tehtävään. Mutta periaatteessa kyllä, voit lähteä kesken.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat