Miten joku voi pitää lapsen karkittomana jopa 4-vuotiaaksi?

Vierailija

Käyttekö koskaan kylässä? Syöttekö itse karkkia? Mikä lasketaan karkiksi?

Nämä lapset, jotka ei ole saaneet karkkia, syövät hullunkiilto silmissä jopa sokerikipon tyhjäksi kun keksit ja pulla on loppuneet pöydästä.

Omat lapseni ovat saaneet karkkeja n.1,5 vuotiaasta asti kohtuudella. Eivät välitä edes aina ottaa, jos on namia tarjolla. Kun se ei ole ollut koskaan kiellettyä ja salaista, niin eivät himoa hulluna makeaa. Hampaat on kaikilla terveet.

Sivut

Kommentit (23)

Vierailija

jos teidän lapsenne ei tiedä, että karkkia on edes olemassa!!?? Viittaan erääseen kommenttiin.

Ja on aivan kaksi eri asiaa, jos lapsi ei itse karkkia halua tai lapset eivät saa karkkia vanhempen peraatteiden takia.

Vierailija

Muuta meillä ei syödäkään. Mies ei syö muita herkkuja kuin jäätelöä. Minä söisin vaikka mitä mutta saan itse vatsani helposti kipeäksi muista karkeista. Suklaasta minulla kukkii kasvojen iho, mutta sen verran mitä iho kestää syön suklaata. Kerran meni paikka kovia karkkeja mutustellessa.

t. kolmen lapsen kosmetologi äiti

Vierailija

Kolmivuotiaana sai ekan kerran maistaa mutta se oli hänen mielestään kamalaa ja sen jälkeen ei ole karkkiin koskenut. Viisivuotiaana kokeili toisen kerran ja nyt suostuu muutamaa karkkia syömään, useimmiten kuitenkin käy vaivihkaa viemässä roskikseen jos erehtyy jotain ottamaan.

Vai vielä hullunkiilto silmissä ahmisi, heh!

Vierailija

Kylässä ei sellaisia ole tarjolla, itse syömmä tosi harvoin. Mies ehkä töissä syö salmiakkia, minä joskus suklaata itsekseni. Syömme kyllä jätskiä ja keksejä mutta karkit eivät vain kuulu elämäämme.

En tajua miten joku voi toisen lapselle tarjota karkkkia, vieläpä näin pienelle.

Vierailija

Olen omin silmin nähnyt sokerikipon vajenevan vauhdilla. Ja monta kertaa. En toki kehoita mammoja syöttämään jälkikasvulleen karkkia, jos se sotii heidän omia periaatteita vastaan, mutta onhan se vähän kummallista.

Ap

Vierailija

Ja jos pistät stopin, alkaa hillitön raivo. Olen myös huomannut, että lapsen vatsa tulee kipeäksi karkista. Keksejä ja pullaa saa silloin tällöin ja kylässä saa kyllä karkkia jos sitä on tarjolla, mutta kotiin ei osteta, ei edes omille synttäreille juuri sen tähden, että sitten lapsi ei syö muuta ja maha on kipeä. Ehkä sitä ehtii myöhemminkin syömään karkkia ihan tarpeeksi, miksi pitäisi nyt pienenä lapsena totuttaa huonoille tavoille. En pidä suklaatakaan niin pahana asiana, koska siinä ei ole ainakaan niin paljon lisäaineita kuin kirkkaansinisissä tai oransseissa karkeissa. Tosin jos pitää tarjota mehua tai limsaa, tarjoan mielummin sokerista kuin aspartaamila makeutettua. Kannatan luonnollisia raaka-aineita. Lapsi 4v.

Vierailija

Meidän lapsi vaatii sen 50 maistelukertaa kaikesta uudesta, ja ei siellä sentään joka viikko karkkia tarjota, ainakaan sitä samaa lajia. Hoitoon meni 3-vuotiaana.

Vierailija

syömään karkkia. Minulle on ennen tarjottu perusteeksi sitä, että lapsi (3-4-vuotias) tajuaa mistä on jäänyt paitsi ja on siitä hyvin pahoillaan.

Käyttäisin termiä white trash tässä yhteydessä, sikälimikäli Suomen olosuhteisiin tuo termi sopisi ;)

Vierailija

Emme me vanhemmatkaan mätä karkkia. Karkkipäivänä pojat syövät pienen karkkirasian (8 v ja 10 v) tai tikkarin ja monesti eivät halua mitään karkkia.

Limppariakaan eivät saa alas.

Vierailija

Karkkipäivä aloitettiin lapsen ollessa 4,5-vuotias. Hän saa valita joko askin tai pienen karkkipussin. Oli kumpi tahansa, koskaan ei kaikkia karkkeja tule syötyä.

Sama juttu kahvipöydässä. Hän saattaa syödä keksin tai osan pullasta, mutta se on riittävästi. Emme millään lailla vahdi syömisiä.

Pidimme karkkeja aivan turhina pikkulapselle, siksi niitä ei annettu aiemmin. Samaa mieltä olen yhä.

Vierailija

Jos niitä jossain tarjolla on, toki lapsi saa ottaa, mutta ei yleensä ole erityisen ihastunut. Lapsemme on tottunut laadukkaaseen ruokaan (myös siis ihaniin jälkkäreihin), joten ei mikään ihme, ettei joku lisäaine-kammotustikkari maistu hyvältä (en itsekään söisi sellaista maksustakaan). Yksissä häissä lapsi sai Muumi-tikkarin, mutta antoi sen pois ekan nuolaisun jälkeen, koska oli pahaa.

Ei siis mitenkään pidetä lasta erossa karkista, mutta en ymmärrä miksi pitäisi väen väkisin pakottaa jotain karkkeja syömään, kun ovat täysin turhia.

Tänä jouluna aiotaan tehdä esim. itse pienä suklaanamusia (eli "karkkeja"), jotka toivottavasti ovat hyviä. En vain ymmärrä, miten joku voi edes tykätä jostain esanssi-väriaine-kumipalleroista.

Vierailija

tosiaankaan ollut syönyt karkkia tuohon mennessä. Miksi olisi pitänyt. Ei syöty sitten me vanhemmatkaan. Herkkuna oli harvoin keksit ja jäätelö.

Nyt syö jo karkkia, kun on ekaluokkalainen ja karkki väkisinkin tullut kuvioihin.

Vierailija

Ainut karkki mitä suostuu syömään, on suklaa. Ei koska mihinkään hedelmäkarkkeihin, lakuihin... ei vaan halua niitä edes maistaa. On nyt 3-vuotias. Hoidossa ja kylässä tarjotaan useimmiten aina jotain hedelmäkarkkeja ja hän on joskus haukannut pienen palasen kulmasta ja tuonut sitten äidille että ota tämä, on pahaa.

Syö nyt välillä suklaata kotona eikä todellakaan ole mikään hullunkiilto silmissä sen jälkeen. Ei takuulla syö sokeria pelkästään, meillä on kyllä sokeriastia keittiön pöydällä joka päivä. Ap lienee niitä ihmisiä jotka eivät tiedä, että lapsia on erilaisia :) Esim mieheni ei ole yhtään makean perään.

Vierailija

Asutaankin ns. paremmalla alueella ja synttäreitä on vähintään parin viikon välein.

Ei ole mullekaan tullut mieleenkään laittaa karkkeja tarjolle lastenjuhliin, vaikkeivat mitenkään erityisesti olla karkkeja päätetty välttää. Ihan junttitarjottavaa.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat