Miksi en vain tule toimeen työpaikkojen pomojen kanssa?

Vierailija

Mulla on nyt viides työpaikka puolen vuoden sisällä. Jostain syystä en joko tule johdon kanssa toimeen tai työtovereiden kanssa. Yleensä jos tulen työtovereiden kanssa toimeen niin en pomon kanssa lainkaan tai sitten en tule kenenkään kanssa toimeen.

Onkohan mulla jokin persoonallisuushäiriö vai mikä vaivaa? Olisi kiva jaksaa olla työssä samassa paikassa muutamaa viikkoa tai paria kuukautta pidempään.

Otan aina kamalan raskaasti itseeni esim. pomon asiattoman käytöksen tai joudun keskelle työpaikan tulehtuneita ihmissuhteita.

Haluaisin olla kaikille sellainen kiva ja mukava teflontyöntekijä joka kestää mitä vaan. Miten sellaiseksi tullaan?

Kommentit (15)

Vierailija

välttää. Päivittäin ihmiset tuottaa valtavat määrät pölyä ihan pelkällä olemassaolollaan. Pölyä tulee aina olemaan pinnoilla ja siksihän on puhtausvaatimusluokat jotta lian määrä pysyy puhtausvaatimusluokan sisällä.

Minusta on aika hyvä saavutus jos siivoan 850 neliötä päivässä kodinomaista tilaa ja seuraavana aamuna kaapin alta löytyy pölypallo. Liikkuuhan tilassa 100 ihmistä joka ikinen päivä vielä siivoamisenikin jälkeenkin. Joten ei, pölypallo ei erityisesti kuulu siivoojan akuutteihin tehtäviin. Se ei haittaa tilan toimintaa eikä ole vaaraksi asiakkaalle saatika estä tämän liikkumista. Lika ja sen puhdistustarve kun määritellään tilan ja tilan käyttötarpeen ja sen haitallisuuden mukaan ei sen mukaan onko tilassa likaa : ) Pölypallo saattaa tarttua moppiin maanantaina, tiistaina tai keskiviikkona, mutta ei sen tarvitse olla heti puhdistettu pois. Puhtausluokituksessa myös määritellään kuinka paljon pinnoilla saa olla pölyä, roskia ym likaa jotta tietty puhtausluokka saavutetaan. Jos haluaa tietää työpaikkansa puhatusluokituksen voi kysyä sitä siivoojan esimieheltä. Yleensä asiakas haluaa ostaa halvinta ja silloin ei voi vaatia parasta tai edes keskitason siivousta.

Ei ihmekään kun koulussa jo opetetaan, että pitäisi kouluttaa asiakkaat aina siivouksen asiakkaiksi. Aina kun löytyy näitä typeryksiä valittamaan pölystä. Jokainen voi ehkäistä pölyn tuotantoaan välttämällä lehtiä, papereita, pölyäviä vaatteita, ulkona käymistä ja ihosolukon kuolemista. Se on aivan yhtä mahdollista kuin siivoojalle jokaisen pölypalleron löytäminen.

Normaali aikuinen ihminen myös korjaa jälkensä, pyyhkii kaatuneen juomansa ja osuu paperiroskikseen. Sitä vaaditaan lapsiltakin ja ne samat säännöt koskee aikuisiakin, vaikka kuinka laiskottaisi. Jos paskalla viittaat omiin tavaroihisi niin ne ei kuulu siivoojalle ja jos ne on tiellä niin ne kierretään ja alusta jää sitten siivoamatta.

Lainaus:

okei..nyt selvisi kun kerroit mitä teet työksesi. Eli valitettavasti ne pölypallerot kuuluu ehdottomasti sulle. Kuulostaa siltä että sun ongelmas on juuri se että keskityt pintoihin ja hygieniavaatimuksiin. Niinhän se on että nämä olisi tehtävä tarkasti mutta aikaa on jäätävä niihin pölypalleroihinkin. Vaikka kuinka hyvin olisitkin pyyhkinyt pinnat niin asiakas ja esimiehesi näkevät vain nämä pölypallerot. KAIKKI paska kuuluu siivoojalle. Valitettavasti se yleisilme ratkaisee, ei se, että olet nuollut pinnat. (Vaikka näin ei kuuluisikaan olla)

Eli ylläoleva on ongelmasi! Toivottavasti otat vaarin ;)

Vierailija

Alat joilla paljon naisia, siellä aina selkäänpuukottajia ja turhaa käninää. Itse olen opettaja ja ne koulut joissa myös miesopettajia, ovat paljon mukavampia työpaikkoja, kuin ne joissa naiset vaan kiukuttelevet toisilleen. Harmillista, että miesopettajat alkavat olla kiven alla.

Vierailija

kuuntelee sujuvasti ja tekee sen jälkeen a) kuten sanotaan tai b) kuten itse haluaa (itse kuulun ryhmään b)

Jos joku haluaa puuttua muiden asioihin, a) et lotkauta korvaasi tai b) kuuntelet edelleen sujuvasti etkä sano mitään.(itse kuulun ryhmään b)

Vain esimiestasolta tulevat työmääräykset otat vastaan, tarvittaessa esität oman mielipiteesi mutta muista: pomo on oikeassa.

Hankalaksi koetaan ihminen, joka yrittää muuttaa kaikki vanhat käytännöt uusiksi (Miksi ihmeessä? Täällähän ollaan vaan töissä?) Ja kun työkaverit käy vastahankaan, saadaan tämä tulokas nopeesti ulos. Pikkuhiljaa hyvä tulee, kuuntelemalla ja ehdottamalla sekä hyvillä perusteluilla muutoksia aikaan. Ja jos omat ehdotukset hyllytetään, hyväksyy päätöksen mutisematta ja keskittyy muuhun. Ota huomioon, että työkavereina on ehkä henkilöitä jotka ovat olleet samassa duunissa 20 tai 40 vuotta. Jos kolmen viikon kokemuksella tullaan sanomaan, että näin on paljon parempi...

Ja jos duunarintyö ei sovi, etsiydy pikkupomon hommiin.

Vierailija

Koitatko muuttaa työpaikassa heti vanhoja toiminta malleja? Hankala sanoa mikä on vialla kun ei tunneta. Mutta joskus vain toiset yrittää liikaa tehdä muutoksia heti ensimmäisestä päivästä alkaen ja siitä ei moni pidä. Tai juuri tuo kaiken kestävä työntekijä.. Siitäkin on kaksi mielipidettä. Teetkö enemmän kuin muut? Koitatko tehdä johtoon vaikutuksen? Muut työntekijät kokevat sen uhaksi. Kun heiltäkin vaaditaan sitten se sama teho.

Kaikkia ei ole luotu tiimi työskentelyyn.

Vierailija

Sine taita olla luonteelt herkkis ja samal idealistic. Tuttu juttu mul. Mulla helpottant iän myötä, oon tullu vähemmä herkkis ja enemmän kyynist. Pitää joskus mölyt mahaski, ei kaikkee tarvvi heti kailottaa ääne.

Koeta ottaa lunkimmi töis, hittaaast hyvä tule. Työ on vaan työt loppuviimmetteks.

Vierailija

Lukuunottamatta tietysti sitä, että olen vähän pitkäjänteisempi ja pysyn duuneissani sen pari vuotta vaikka hammasta purren. Mua raivostuttaa eniten se, jos minuun ei luoteta siinä, että teen työni ja että teen ne hyvin. Mua inhottaa kaikenlainen kyttääminen ja varmistelu.

Olen myös sellainen etten osaa teeskennellä että olen kiireinen jos en ole. Toimintatapani on sellainen että kasaan itselleni töitä ja rykäisen ne sitten kerralla pois alta. Lopun aikaa sitten vaikka surffaan netissä. Tätä on monen ollut todella vaikea hyväksyä. Ja työpaikoilla tunnutaan arvostavan eniten ellaisia ihmisiä joilla muka kiire koko ajn vaikka tuo kiirekin on ihan itse luotua illuusiota.

Olen ratkaissut koko pulman vuosi sitten kun aloin yrittäjäksi. Nyt on vähän pakko tulla pomon kanssa toimeen :) Olen myös saanut lisää itseluottamusta ja huomannut että olen oikeasti aika ahkera ja aikaansaava ihminen. En enää antaisi kenenkään puhua minulle siihen tyyliin kuin mitä minulle on joskus töissä puhuttu.

Vierailija

Eihän siitä oikeastaan seuraa mitään hyvää jos yrittää tehdä niin kuin toinen neuvoo ja sitten tulee joku toinen sanomaan, että ei kun näin ja sitten mä en enää tiedä kenen tavalla tehdä.

Otan kyllä palautetta vastaan, mutta tyyli ratkaisee. En pidä siitä, että palaute annetaan kaikkien muiden työntekijöiden kuullen ja niin, että varmasti pidetään huoli, että kaikki nyt tilassa varmaan kuulee, että nyt ei olla tyytyväisiä.

Tämä työpaikka josta lähden niin palaute annettiin huutamalla ja taas tyyliin että olen aiheuttanut hirveää haittaa kaikille. Tässä vaiheessa voin sanoa, että olen laitoshuoltaja ja kaikissa kamalissa tapauksissa kyse on ollut pölypallosta. Yksi löytyi sängyn alta ja toinen kaapin alta. Toisessa tapauksessa en ollut edes osaston ainoa työntekijä vaan minun oli otettava vastuu kaikista viidestä joista muut oli vanhoja työntekijöitä. Se pölypalllo oli juuri minun vikani. Kukaan muu ei ollut voinut jättää sitä.

Minä mielelläni keskustelen asioista ja pohdin, mitä tällä alalla ei saa tehdä. Usein esimies ei edes tiedä miten pitäisi siivota. Silloin kun laitoksessa on nimenomaan laitoshuolto erikseen ja ammattiesimiehet niin työ on helppoa, koska he tietävät mikä on hygienian kannalta tärkeää. Mitoitukset on kunnossa ja ollaan avoimia ja kiinnostuneita kehittämään työtä ja annetaan järkeviä neuvoja.

Minun on myös helpompi arvostaa sellaisen ihmisen mielipidettä ja palautetta joka tietää asioista eikä aloita lausetta " en tiedä mitään siivouksesta, mutta tämä on KAMALAAA". ja sitten syynä on jokin pölypallo tai hiekka eteisen lattialla jossa ramppaa jatkuvasti ihmisiä kuraisine kenkineen.

Aikuisten ihmisten on jotenkin hirveän vaikea tajuta, että kyllä omat jäljet tulee korjata. Jos tavarat jätetään leväälleen niin se on merkki minulle etten häiritse ja tilaa ei voi siivota. Sitten kaikilla on niin hirveä kiire mukamas, että ei ehdi korjaamaan jälkiään.

Sairaalassakin hoitajilla on aikaa siivota potilaan jäljet, vaikka ei olisikaan, mutta niin tekevät kuitenkin. Sitten kutsutaan laikkari paikalle joka puhdistaa tilan hygieniseksi. Mutta autas kun toimistotyöntekijän tai päiväkodin tätille tulee kiire kahvitauolle niin siinä on kiiiiire.

Siivooja/ laitoshuoltaja ei ole kenenkään äiti. Meidän tehtävä on huoltaa pintoja ja huolehtia laitoksen pintahygieniasta ja pintojen kunnosta, jotta ne pysyy helposti puhdistettavina ja siten tukevat hygieniavaatimuksia. Eli se pölypallo ei ole tärkeä ellei aio syödä kaapin alla vaan kosketuspinnat.

ap

Vierailija

Olen tullut siihen tulokseen, että ihmisillä, jotka ylipäätään haluaa johtamistehtäviin, on aina jotain ongelmia ittensä kanssa. Koitappa siinä sitten sellaisten kanssa tulla toimeen.

Vierailija

Hyväksytkö edes opastusta työhösi, vai ajatteletko, että teet niin kuin itse haluat eikä niin kuin työpaikallasi kuuluu tehdä? Siinä voi olla ero.

Persoonallisuushäiriöstä mahdoton mennä sanomaan, mutta kuulostaa siltä, että jos noin usein paikkaa pitää vaihtaa, on vikaa sinussakin ja aika paljon.

Minulla on yksi hyvä ystävä, lämmin ja mukava ihminen, mutta hän ei osaa lainkaan ottaa vastaan korjausehdotuksia toimintaansa tai kielteistä palautetta, vaikka se miten hyvin esitettäisiin. Etsi kauan töitä ja kun lopulta pääsi uran alkuun, jätti kaksi työpaikkaa heti siksi, kun muut työpaikalla olivat "ääliöitä". Joku oli vain neuvonut jotain ja toisessa paikassa joku oli hermostunut, kun ystäväni oli välinpitämättömyyttään tehnyt työn huonosti.

Millainen asenne sinulla on muihin? Yrittäjän työ voisi sopia, mutta kyllä siinäkin pitää asiakkaiden kanssa tulla toimeen.

Vierailija

okei..nyt selvisi kun kerroit mitä teet työksesi. Eli valitettavasti ne pölypallerot kuuluu ehdottomasti sulle. Kuulostaa siltä että sun ongelmas on juuri se että keskityt pintoihin ja hygieniavaatimuksiin. Niinhän se on että nämä olisi tehtävä tarkasti mutta aikaa on jäätävä niihin pölypalleroihinkin. Vaikka kuinka hyvin olisitkin pyyhkinyt pinnat niin asiakas ja esimiehesi näkevät vain nämä pölypallerot. KAIKKI paska kuuluu siivoojalle. Valitettavasti se yleisilme ratkaisee, ei se, että olet nuollut pinnat. (Vaikka näin ei kuuluisikaan olla)

Eli ylläoleva on ongelmasi! Toivottavasti otat vaarin ;)

Vierailija

Mulla on aika hankala luonne kuulemma, mutta töissä olen mielestäni sovittelevampi kuin muuten. Pomoja kohtelen niin kuin muitakin ihmisiä enkä epäile esittää omia mielipiteitäni, mutta pyrin olemaan kyllä konsensushenkinen.

Joudun valitettavasti aina paikkoihin jossa on muutos juuri käynnissä, alkamassa tai vaiheessa, eli tilanteisiin joissa kukaan ei tiedä miten heillä asiat tehdään. Torppaan myös aika nopeasti muiden yritykset ohjata työtäni ja päättää päiväni kulusta. Uskon myös olevani pätevä ammattilaisena päättämään mitä teen milloinkin enkä halua ketään ohjaamaan minua kädestä.

Joudun aina kahnauksiin ihmisten kanssa joilla on tapana puuttua muiden asioihin.

En vain ymmärrä, että jos minä arvostan muiden tapaa tehdä työnsä ja annan työrauhan enkä tarjoa malleja muille kuinka tehdä työnsä niin miksi sitten minulle tarjotaan näitä malleja jatkuvasti. Toinen sanoo tee näin ja toinen tulee sanomaan miksi teet noin tee näin jne... ja viimeiseksi tulee pomo antamaan haukut.

Nytkin jälleen kerran olen menossa työhön jossa konkreettisesti kaksi osastoa yhdistetään ja minun täytyy olla mukana luomassa osaston uutta työmallia.

ap

Vierailija

kannattaa harkita vähemmän naisvaltasia aloja! mies porukoissa syntyy harvemmin niin vahvoja kuppikuntia että niistä ois jotain haittaa ja pomoina yleensä ihan fiksuja kavereita eikä itsetunto ongelmaisia pyrkyreitä.

Vierailija

Et kykene tai halua ottaa vastaan neuvoja, palautetta etkä tietoa ihmisiltä jotka yrittävät valistaa sinua siitä, miten tässä työpaikassa on tapana toimia ja mitä sinulta odotetaan työntekijänä vaan koet sen asioihisi puuttumisena. Voihan olla, että sinun tapasi tehdä hommat olisi parempi, mutta muiden näkemysten torppaaminen ei edesauta sosiaalisia suhteita. Miksi pomo haukkuu? Oletko toiminut toisin kuin hän odottaa?

Miten sovittelevuus ja konsensushenkisyys näkyy työskentelyssäsi?

Lainaus:

Torppaan myös aika nopeasti muiden yritykset ohjata työtäni ja päättää päiväni kulusta. Uskon myös olevani pätevä ammattilaisena päättämään mitä teen milloinkin enkä halua ketään ohjaamaan minua kädestä.

Joudun aina kahnauksiin ihmisten kanssa joilla on tapana puuttua muiden asioihin. En vain ymmärrä, että jos minä arvostan muiden tapaa tehdä työnsä ja annan työrauhan enkä tarjoa malleja muille kuinka tehdä työnsä niin miksi sitten minulle tarjotaan näitä malleja jatkuvasti.

Vierailija

mikään ei ole v..mäisempää kuin muka kaiken tietävä pikkupomo, joka ei kuuntele toisia.

Suosittelen yksinäistä yksityisyrittäjän työtä, saat tehdä ihan miten haluat työsi.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat