Käpylehmilläkö AV-mammojen lapset leikkivät? Eikö heillä todellakaan ole kuin

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

pari lelua per naama? Näissä joululahjaketjuissa tulee selväksi, että hyvis AV-mammojen lapset eivät saa jouluna kuin viisi lahjaa, joista korkeintaan kaksi leluja. Leikkivätkö lapsenne tosiaan pelkillä käpylehmillä vai millä? Jos viisivuotias lapsi on saanut koko ikänsä kolme lelua vuodessa (kaksi jouluna ja yhden syntymäpäivänä) hänellä on viisivuotiaana joulun jälkeen yhteensä 15 lelua, joiden joukossa varmaankin mm. yksi helistin, yksi unirätti ja varmaan pari muutakin vauvalelua. Näin siis olettaen, että mitään ei ole mennyt rikki.

Kyllähän sitä sanotaan, että leikkikalujen vähyys kehittää mielikuvitusta, mutta eikö tuo ole hieman äärimmäistä?

Jos taas 5-vuotiaallanne on yli 15 lelua vauvalelut mukaanluettuina, niin selvästikin niitä leluja ja lahjoja annetaan juhlien ulkopuolella. Miksi ihmeessä juuri joulu on se aika,kun päätätte opettaa lapsillenne kohtuutta ja sitä, että "kaikkea ei tarvitse saada"? Jos siis niitä leluja yms. muuten ostetaan ihan huvin ja urheilun vuoksi.

Sivut

Kommentit (25)

Vierailija

Kokemuksesta tiedän, että ne sukulaiset antamat lelut jäävät myös hyllyyn pölyttymään.

Jos sukulaisilta ei tulisi mitään, ostaisin ehkä 2 lelua. Tai vaihtoehtoisesti 1 lelun ja 1 pelin. Pelit ovat aina hyvä lahja, toisin kuin lelut...

t. 8

Lainaus:

Tietenkään ne kaikki eivät tule vanhemmilta. Täällä on kuitenkin monissa ketjuissa kerrottu, kuinka lapsi _saa_ 5 joululahjaa, joista yksi tai kaksi leluja. Ei siis vanhempien antamia, vaan yhteensä. Lapsen kannalta se on ihan yksi lysti keneltä mikin lahja on tullut.

Vierailija

Mine veikkaa, et kaikil ei o niin pal rahhaa/lähisukku, et vois ostaa/saada lapsel kymmenii lahjoi. En mine usko et laps siit trauma saa, kyl viis lahjaa on ihan mukava määr.

Vierailija

ovat käytössä kaikki isompien vuosien varrella saamat lelut niin määrä alkaa lähennellä sataa... vaikka muulloin leluja ei todellakaan osteta kuin jouluna ja syntymäpäivinä. Ongelma on se, että mikään ei poistu käytöstä.

Ei todellakaan tarvi olla huolissaan, että meidän lapsilla ei raukoilla olisi leluja. Niillä on niitä liikaakin.

Vierailija

Lapseni leikkii kesäisin todellakin käpylehmillä. Talvisin käpyjen saannin vaikeuden vuoksi hän leikkii mielikuvitusystävänsä Pertsan kanssa. Pertsa ei vie paljon tilaa huushollissamme, siksi pidetty leikkikaveri kaikkien mielstä. Joskus leikkaa paperinkeräyslaatikosta pengotuista naistenlehdistä henkilöhahmoja, joille väsää sitten itse vaatteita.

Vierailija

Meidän lasetn kohdalla olen ainakin huomannut sen, että yleensä on yksi ehdoton lahjatoive ja yleensä lapsi sen saakin. Kaikki muut lahjat ei "tunnu" lapsesta miltään, kun näkee vain sen kovasti odottamansa lelun. Meillä tosin tulee muitakin lahjoja, mutta siellä on vaatteita, villasukkia tms. Meillä alspet eivät oikeastaan edes kaipaa muuta kuin sen yhden kovasti toivoman lelun.

Meillä ei muutenkaan kovasti osteta leluja, mutta nitä tosin saadaan sukulaisilta ja kavereilta. Vastalahjaksi minä taas annan meidän leluja eteenpäin. Vasta annoin tytön bratzeja ja muuta oheiskamaa ison kasan tuttavan tytölle. Heillä on rahat hyvin vähissä ja kovasti oli onnellinen niistä bratz-nukeista.

Meillä yritetään opettaa sitä kohtuullisuutta ihan ympäri vuoden.

Vierailija

Kyllä meillä on lapsilla tosi paljon leluja, niitä tulee syntymäpäivinä, jouluisin ja tuliaisiksi. Katsos kun vaikka me vanhemmat ostamme esim. syntymäpäivälahjaksi yhden lahjan, tulee siinä samassa lahjoja mm. seuraavasti:

2 kpl kummeilta

2 kpl molemmilta isovanhemmilta

1 kpl minun vielä elossa olevalta mummoltani

1 kpl minun kummitädiltäni joka on tosi läheinen

2 kpl siskoltani ja miehen veljeltä

n. 8 kpl lastenkutsuille tulijoilta

Tämä tekee pelkästään synttärinä 17 isompaa ja kavereilta sitten ihan tosi pientäkin lahjaa. Ei minusta kauhean ankeaa.

Olen ostanut lapsillemme toistaiseksi yhdet pienet lahjat. Silti meillä on varastossa Ikean kassillinen lahjoja joita on tullut eri puolilta. Siispä ostan vielä yhdet, hiukan isommat lelut lapsille ja se on siinä.

Meillä on kyllä kokemusta siitä, että kerrankin mies lähti vielä aattona ostamaan lahjoja kun pelättiin että on liian vähän. Sitten kuitenkin siinä viidennen paketin kohdalla alkaa lapsilla puhti hiipumaan eikä kaikista lahjoista jakseta kiinnostua. usein on käynyt myös niin, että joku aivan vähäpätöinen pieni täytepaketti on ollut se kaikkein rakkain lahja ja Muumitalot, Merirosvolaivat, Ponilinnat , Littlest Pet Shopit sun muut on jääneet ihan taka-alalle.

Sitten kuitenkin sukulaiset kyselevät että mitä tykkäsi siitä ja tästä lahjasta, noloa jos kyseinen lahja on hukkunut sinne tulvaan ilman että lapsi on edes sitä noteerannut.

Vierailija

Lahjatoiveet ja leikit menevät yleensä aika yksiin, joten kaikki lelut menevät lopulta aina yhteiskäyttöön.

Jos jokainen saisi 1 lahjan, olisi se jo 3 uuttaa lahjaa lasten leikkeihin. Harmi vain, että luulen sukulaisten taas ostaneen liikaa kaikkea, itse uskoisin tuon 1 jokaiselle olevan riittävä määrä tässä vaiheessa kun niitä leluja on 5 vuotta jo kerääntynyt.

Vierailija

Saavat lisäksi sukulaisilta lahjoja.

Ja toki lahjoja tulee syntymäpäivinäkin, eli ei lelusaldo ole pelkästään se 1/ vuosi.

Tuntuvat leikkivän vuodesta toiseen samoilla leluilla (pikkuautot, legot, dublot, junarata) ja uutuudenviehätyksen jälkeen kaikki uudet lelut jäävät käyttämättömiksi. Tämä on nähty nyt jo niin monena syntymäpäivänä/ jouluna, että en halua haaskata rahaa enkä luontoa siihen, että ostan jätesäkillisiä uusia leluja nurkkiin pölyttymään.

Vierailija

Itse en kannata ollenkaan sellaista tyyliä, että ostetaan ostamisen vuoksi mitä tahansa. Vaan että ostan mielummin harkitusti ja hyvää, sellaista josta tiedän lapsen ilahtuvan, ja jolla hän oikeasti leikkii. Siis ne hartaimmat toiveet toteutetaan. Meidän lapset saavat varmasti 3 lelua/lapsi, yhteensä paketteja kertyy kymmenkunta per lapsi. Olen aivan varma, että lapset ilahtuvat lahjoistaan, voipi olla että sitten kouluiässä ostetaan lahjoja enemmän. Mutta nyt mennään näin, ja tähän asti lapset ovat olleet onnellisia ja "lelurikkaita :)

Vierailija

Nyt kun tytöt ovat 5v ja 4v, he saavat aikaan ihania yhteisleikkejä juuri leikkikeittiön, leikkiruokien, nukkejen, barbien, ponien, petsien ja vaikka minkä kanssa. Lisäksi tulee vielä lego/duplo/muut rakenteluleikit. Vihdoin lelumme ovat käytössä! Sen jälkeen kun niitä lähinnä säilytettiin vuosikaudet...

Vierailija

Ei ole mitään tarvetta ostaa jouluna monia lahjoja, kun kotona on jo niin paljon. Edellisillä synttäreillä, kuukausi sitten, esikoinen sai 23 lahjaa. Jostain kumman syystä hänellä ei ole edes ainuttakaan lahjatoivetta jouluksi. : )

Vierailija

Mä järkeilen tämän asian niin että leluja voi saada muulloinkin kuin vain jouluna tai synttäripäivänä. Mä en näe mitään järkeä ostaa yhdellä kertaa paljon leluja kun ei lapsi niihin kaikkiin jaksa edes tutustua. Mä en jouluna opeta yhtään mitään mitä lahjoihin tulee, oppi tulee normaalissa arjessa kun vuodessa on kuitenkin 364 päivää kertoa lapselle että kaikkea ei voi saada :p

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat