1234

4-vuotiaani on nyt saanut ensimmäisen synttärikutsunsa vuotta vanhemmalta päiväkotikaverilta ja on ilomielin osallistumassa. Juhlat pidetään lapsen kotona, mutta kutsussa ei ollut muuta tietoa kuin ajankohta, kellonaika, osoite ja puhelinnumero sekä synttärien teema. Oletusluontoisesti ajattelin, että vanhempi tulee mukaan päiväkoti-ikäisten kanssa tietenkin. Asiaa pohdittuani en enää ole varma, että odotetaanko vanhempia mukaan vai ei, sillä kutsusta ei käy ilmi. Itse en mielelläni jättäisi 4-vuotiasta yksin vieraaseen paikkaan, sillä vaikka lapsi tuntee toiset lapset niin aikuiset ja paikka ovat itselleni ja lapselle vieraita. Ja oma lapsi ainaki yleensä pelkää jäädä yksin paikkoihin, vaikka minun läsnäollessa ei kuitenkaan yleensä sitten roiku kiinni vaan käy välillä antamassa halin ja jatkaa leikkejä.

Miten tuohon kutsuun nyt vastaisi kohteliaasti? Vanhemmat vaikuttavat ns ujoilta itse, siis semmoisilta perinteisiltä suomalaisilta, jotka välttelevät kontaktia ja juuri ja juuri tervehtivät päiväkodissa törmätessämme. Ei olla juteltu edes päiväkodin tapahtumissa, vaikka lapsemme ovat parhaita kavereita. Todennäköisesti eivät ehkä siis halua vanhempia mukaan, tai sitten olettavat päiväkoti-ikäisten tulevan aina vanhempien kera, kuten itse olen tähän asti ajatellut. Asumme isossa kaupungissa, jos sillä on merkitystä.

Miten muut toimivat vastaavassa tilanteessa? Erityisesti kaupungissa. Ymmärrän kyllä, että tuttujen luo voisi 4v halutessaan jäädä jo yksin, mutta tämä tilanne on erilainen.

Kommentit (3)

Vierailija

Minä menisin sen mukaan, mikä itsestä tuntuisi parhaimmalta oman lapsen kannalta. Jos lapsi selkeästi arastelee uusissa paikoissa ja on vasta 4-v., menisin mukaan. Ehkä voisi vielä laittaa esim. selventävän txt tulevan synttärisankarin vanhemmalle, että tietävät odottaa kutsutun synttärivieraan vanhemman myös osallistuvan mukaan. Kestitsemistä aikuisille ei kuitenkaan tarvitse, koska kyseessähän on lasten kaverisynttärit.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Minä menisin sen mukaan, mikä itsestä tuntuisi parhaimmalta oman lapsen kannalta. Jos lapsi selkeästi arastelee uusissa paikoissa ja on vasta 4-v., menisin mukaan. Ehkä voisi vielä laittaa esim. selventävän txt tulevan synttärisankarin vanhemmalle, että tietävät odottaa kutsutun synttärivieraan vanhemman myös osallistuvan mukaan. Kestitsemistä aikuisille ei kuitenkaan tarvitse, koska kyseessähän on lasten kaverisynttärit.

Kiitos vastauksesta. Laitoin tämän jo muuallekin, kun täällä ei tämä keskustelu ole yhtä vilkasta. Siel kävi ilmi, että erilaisiin ratkaisuihin ovat vanhemmat päätyneet. Osa olettaa ettei 4v enää tarvitse aikuista mukaan vieraaseen paikkaan, kun taas osa ei missään nimessä jättäisi pientä lasta vieraiden luo yksin.

Kysyin lapsen omaa mielipidettä ja varmistui, että joko minä menen mukaan tai synttärit jää välistä, sillä lapsi hätääntyi pelkästä ajatuksestakin, että joutuisi vieraaseen paikkaan ilman äitiä tai isiä. Laitoin äidille äsken viestiä ja kyselin, että josko on ok, että minäkin tulen mukaan, kun lapsi ei ujouttaan ja arkuuttaan uskalla vielä yksin tulla. Saa nähdä miten ajatukseen reagoidaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Käytännöt tosiaan vaihtelee, on kohteliasta kysyä voiko lapsi tulla vanhemman kanssa, koska yleensä lapset menee yksin. Mutta meillä on ollut vieraampiakin lasten vanhempia mukana, jos ei ole uskaltanut yksin jäädä, se on mulle ihan fine.

Itse en ole ujo eikä lapsetkaan ole paljoa ujostelleet, mutta nyt 5v kuopus on yllättäen muuttunut tosi ujoksi uusien ihmisten suhteen.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat