Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

J Ä R K Y T T Ä V Ä T liitoskivut ja issias... Apua tarvitaan!

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

En pääse liikkumaan juuri mihinkään. Lämpöpussin saan juuri käytyä lämittämässä. Haasteena olisi vielä päästä yläkertaan nukkumaan. Mikä auttaa tähän kamalaan kipuun? Raskausviikkoja vasta 17 :(

Sivut

Kommentit (24)

Vierailija

Oli edellisessä raskaudessa kauheat liitoskivut. Alkoi viikolla 15 ja lopussa en päässyt liikkeelle kun joka askel sattui niin paljon. Kävin äitipolillakin, mutta siellä vaan sanottiin, että raskauteen kuuluu kaikki kivut.

Vierailija

Tietämättömyyttäni kyselen, että milloin liitoskivut yleensä / voi alkaa? Mistä ne tunnistaa? Itsellänikin on välillä jotain vihlaisuja alavatsassa, mutta koska ovat lyhyitä, en ole huolestunut. Vasta 11vk...

Vierailija

On ollu samoilta viikoilta ku sullakin. Selkäkipuun jotenkuten parasetamoli auttaa, mutta liitoskipuun (siihen järkkyyn vihlontaan) ei oikein ole mitään apua... Nukkuessa tyyny jalkojen välissä ja lämpötyynyä minäkin olen käyttäny. Nyt mulla vielä pakottaa lonkkia varsinkin öisin... Mulla olis vielä 1,5kk l.a:aan.

Vierailija

Närästys sen sijaan alkoi viikolla 29. Sitä ennen en tiennyt, mikä närästys on.

Kaikille ei ilmeisesti tule liitoskipuja, mutta ehtiiväthän ne alkaa myöhemminkin. Esikoista siis odotan.

Vierailija

Toisessa paljon pahemmat ja alkoivatkin aikaisemmin. Tutuu tosiaan siltä kun joku löisi puukolla ja sitten kääntelisi sitä. Tokassa raskaudessa pahalta tuntui niin paikallaanolo kuin liikkuminenkin. Minkäköhänlaiset kivut olisi jos kolmas joskus tulisi...

Vierailija

ensimmäisestä raskaudesta ihan lopuilla alkoi olemaan liitoskipuja, mutta nyt toisesta jostain syystä jo viikolla 25.. ja selkä särkee myös. En ole muuta keksinyt selkäsärkyyn, kuin asennon vaihtamisen. Mutta liitoskipuihin en ole keksinyt muuta, kuin panadolin, jota käytän vasta kun on aivan pakko.

Vierailija

No itselläni ei ole vielä alkaneet ja raskausviikolla 29 mennään. Odottelen tyynesti ja niistä vielä mitään tietämättömänä. Luulen kyllä, että tunnistan sitten, jos on tarpeen, millainen liitoskipu on. Joku aika sitten olin autuaan tietämätön, miltä närästys tuntuu. Nyt tiedän, mikä närästys on, vähän turhankin hyvin...

Vierailija

Lääkäriki vaan kohautteli olkiaan, että semmosta se on, raskaus vaikuttaa kroppaan ja mullaki kuitenki oli jo kolmas raskaus, että elämä on... Hoh-hoijaa. Kivut alkoi kolmannesta jo vkoilla 6-7...

Vissiin on hieman löysät nivelsiteet tai jotain ku vielä, 8kk synnytyksestä, paukkaa lantio aina sillon tällöin esim. ylösnoustessa. Ja joka raskaus on kivut pahentunu. Tukivyö on auttanu vähän, mutta ei kyllä kovin mainittavasti. Joka ilta sai pahimmassa vaiheessa ottaa yöks panadolin, että sai ees jollain tavalla nukuttua. Joskus jopa 2x500mg panadol...

Mulla ei ollu issias kipua vaan si-nivel vihoitteli toiselta puolelta selkää. Samantyylinen vaiva, mutta ei johda kipua ihan varpaisiin asti vaan pelkästään pakaraan ja yleensä takareiteen.

Voimia kaikille kärsiville!! Pahinta oli kun kukaan ei tuntunut ottavan tosissaan mun vaivoja, moni varmasti luuli ja luulee yhä että liioittelin vaan hurjasti. Tosi asia on, että muuten voisin harkita vielä neljättä lasta, mutta noiden kipujen takia voisin skipata raskauden täysin!!! Uskalla harkitakaan enää raskautumista...

Vierailija

Johtuu nivelten löystymisestä (hormonien ansiosta) ja voi alkaa melko aikaisinkin.

Vatsassa tuntuvat vihlonnat ovat yleensä kohdun kasvusta ja kiinnikkeistä johtuvia, ne menevät kyllä ohi eivätkä juurikaan pahene.

Vierailija

Viisi päivää ennen laskettua aikaa, ennen sitä raskaus oli tosi kivuton ja ihana, nyt vaan ootan että syntyis pian niin pääsis kävelemään...

Vierailija

Nyt olen viikolla 26 ja totesin eilen töissä, että ei tästä tule enää yhtään mitään ja sain viikon saikkua. Viikon päästä katsotaan uudestaan. Lääkäri käski liikkumaan vähän ja suositteli kokeilemaan fysioterapiaa. Neuvolassa suositeltiin tukivyötä.

Haluaisin palata vielä töihin mutta viimeinen kuukausi on ollut oikeasti aika tuskaista. Huomasin eilen töissä, että kipujen takia pinnakin on niin kireällä, että ei tosiaan kestä yhtään mitään vastoinkäymistä ja ihmisten valittamista ja niitä kuitenkin kuuluu työhöni varsin paljon. Tuo puukko-kuvaus oli kyllä osuva. Ei huvita juuri liikkua, kun sattuu niin paljon. Tuo kivun lisäksi tulee vielä tosi helposti supistuksia. Nyt on istuminenkin ruvennut sattumaan, mikä oli viimeinen niitti siihen, ettei töissä voinut olla.

Onkohan tämä enemmän yli kolmekymppisten ja toista tai kolmatta odottavien naisten vaiva? Odotan itse kolmatta ja olen 35-vuotias. Ekaa odottaessa 26-vuotiaana en kärsinyt juuri mistään kivuista, tokaa odottaessa 29-vuotiaana oli jotain pientä vaivaa, mutta ei mitään tällaista.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat