Apua! Taas perätila. Mulla on koko talvi pilalla...

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Siis vaikka onkin vasta rv30 niin kun jotenkin TIEDÄN että ei se siellä mihinkään käänny, edellinen oli ihan tarkkaan samassa asennossa jo tässä vaiheessa vaikka syntymään oli vielä 2 kuukautta. Oon koittanu näytellä taskulamppua ja olla ihme asennoissa mutta KUN EI SE SIELTÄ MIHINKÄÄN LIIKU. Istuu kuin tatti!

Miksei ne voi koittaa kääntää sitä jos mulla menee koko raskaus pilalle tän uutisen takia? Pelkään nimittäin sektiota ihan helvetisti koska sain siitä viimeks sairaalabakteerin ja viime raskaudes tehtiin käännösyritys viikolla 36 ja eihän se sieltä mihinkään liikkunu vaikka neuvolatäti sano just että 80-90% käännösyrityksistä onnistuu. En kyllä tiedä ketään kellä olis onnistunu, mutta voihan olla ettei oo vaan tullu puheeks...

Siis miksei ne voi koittaa kääntää sitä aikaisemmin?! Mikä siinä muka on niin vaarallista? Jos jotkut saa pelkosektion niin enkö mä nyt helvetti voi saada pelkokäännösyritystä?!?

Kommentit (15)

Vierailija

Mulla oli lapsi koko ajan oikein päin ja tuo kuvauksesi lapsen potkimisesta kuulostaa juuri samalta kuin mulla mutta peilikuvana. Eli voisi olla hyvinkin lapsi oikein päin.

Mulla poitsu potki oikealle kylkeen ja peppu oli tossa vasemmalla/ylhäällä. Pää oli tosi alhaalla jo vissiin aika pitkän aikaa ja mulla oli inhottavia issiaskipuja nivusissa ja paineen tuntua alaspäin. Välillä myös tunti alavatsassa kun kaiveli pikku kätösillään siellä:)

Toivotaan että on kääntynyt oikeisiin asemiin ja saat synnyttää normaalisti.

Itselläni on tuttu jolla kolme lasta ja olisiko peräti kaikki vai kaksi lapsistaan synnytttänyt perätilassa.. näin muistelen. Hän sanoi,että heillä on sairaalassa lääkäri joka on jotenkin erikoistunut/tutustunut perätilasynnytyksiin.. hänellä mennyt kaikki synnytykset ihan hyvin.

Vierailija

Kyllä sen nyt vaan jotenkin tietää ettei se siellä enää käänny, kun edellinenkin oli viimeiset 3 kuukautta väärin päin. Eli ilmeisesti mullakin on sen mallinen kohtu ettei siellä pysty kuin istumaan. Tämäkin on nimittäin istunut nyt jo monta viikkoa, silloinkin kun muut vielä heittää iloisesti kuperkeikkaa. Hassua, että joidenkin kohdussa mahtuu sitten kääntymään vielä ihan loppuvaiheessakin.

En kylläkään enää kadehdi ihan niin paljon niitä joilla on taapero oikein päin, kun voivottelivat tuolla vauvan pään aiheuttamia karmeita nivuskipuja. Ei kuulemma meinaa löytää asentoa millään. Mulla taas hankaluuksia aiheuttaa lähinnä kumartuminen.

Aktiivisynnytysoppaassa ainakin kehuttiin, että pystyasennossa kun synnyttää niin harvoin tarvitaan mitään toimenpiteitä perätilassakaan, mutta sen opuksen mukaan nyt kyykkyasento synnytyksessä varmaan pysäyttää ilmastonmuutoksen ja nälänhädätkin. Olen kumminkin mielessäni ihmetellyt, että miksi tuollaista sitten esiintyy, että vauva on kohdussa perätilassa, jos se kerran on jotenkin epäedullista tai haitallista? Luulisi evoluution karsineen moisen piirteen jo aikaa sitten mikäli se olis vaarallinen. Senkin vuoksi haluaisin edes yrittää synnyttää alakautta, olisi mielenkiintoista nähdä onnistuuko.

Vierailija

mutta tulee vaan mieleen, että käännöstä ei yritetä vielä noilla viikoilla varmaan siksi, että voi vielä kuitenkin liikkua sen verran, että kääntyisi takaisin istumaan.

Itse uskon, että on odottajan kropastakin kiinni, että miten vauva sitten siellä tykkää oleilla. Toiset on jatkuvasti pää alaspäin, toiset istuu, ja jotkut viihtyy jopa poikkitilassa. Sitten on niitäkin, jotka vielä viimemetreilläkin heittelevät kuperkeikkaa. Enpä tiedä, voiko masuasukkia "väkisin" asetella mitenkään.. Luultavasti kuitenkin hakee uudelleen itselleen mieluisemman asennon.

En siis osaa yhtään auttaa, omia mielipiteitä vain kerroin.

Pidän peukkuja, että vauvasi kääntyisi ihan itse pää alaspäin ja saisit synnyttää hänet alakautta!

Minnikki kera kolmen & rv36+6

Vierailija

Sehän se varmaan syynä on, että se VOI kääntyä uudestaan väärin päin, mutta eikö se nyt silti olis kokeilemisen arvoista se kääntäminen, luulis?!!

kun tän nyt kerta sattuu tietämään että mun mahassa ne ei niin vaan käännykään ainakaan enää sitten myöhemmin.

Mun kohtu on ainakin selkeästi sellainen, että siellä ei pysty olemaan kuin yhdessä asennossa. Omakin elämäntyyli on ihan erilainen kuin viime raskaudessa mutta vauva on silti ihan tarkkaan samassa asennossa. Vituttaa, kun tuntee itsensä jotenkin epämuodostuneeksi. Kaikki vauvat vaan könöttää mun kohdussa aina pää mun keuhkoissa vaikka kaikkien muitten vauvat tajuaa ihan itestään, miten päin siellä kuuluu olla!

Vierailija

On normaalia että noilla viikoilla vielä istutaan.. Meillä istutaan myös. Mun hyvän ystävän molemmat lapset on käännetty onnistuneesti. Eka taidettiin kääntää joskus rv 38 paikkeilla ja toinen käänsi itsensä rv 39 istumaan mahassa. Ympäri käännettiin sairaalassa ja pysyi vielä muutaman päivän sisälläkin. Meillä on tämän hetken painoarvio n 1,7 kg ja helposti menee vielä ympäri mahassa.. Ja meneekin.. Hikka tuntuu välillä ihan alhaalla ja samana päivänä työntää päätänsä mun kylkiluihin. Ei nyt kannatta talveansa sen takia pilata. Ja jos nyt huolettaa niin vyöhyketerapiasta löytyy apu myös sikiöille jotka tulossa väärinpäin tai väärässä tarjonnassa (esim otsatarjonta tms) ulos..

kolmekamua rv 30

Vierailija

Jos ei iso, niin olisiko perätilasynnytys mahdollinen? Itselläni ei kokemusta, mutta onhan vauvoja niinkin syntynyt.. Toivotaan silti, että tavalla tai toisella asettuisi vielä pää alaspäin!

Vierailija

oli perätilasynnytys kaikista kivuttomin ja nopein,1,5h tuntia kesti ja eka oli.Hyvin miula mahtui tulemaan,n.3,4kg poika sillon paino.Aikaa tästä on kyl jo 11 vuotta,sillon ei edes yritetty kääntää.Toisetki ollu perätilassa mut kääntyneet just enne synnytystä iteksiään.

Vierailija

...itestään pikkukakkonen. Oli siis perätilassa ja kääntämistä suunnittelivat, mutta päätin, että en halua mitään riskeerata (kääntämisessäkinhän omat riskinsä + voi kääntyä takaisin), ja kieltäydyin käännöksestä. No kääntyi poika sitten ihan itse aivan lähellä laskettua aikaa ja syntyi ihan normaaliin tapaan. Kyllä sektion mahdollisuus pelotti, mutta työnsin ajatuksen pois mielestä ja toivoin luonnon hoitavan...niinkuin se sitten tekikin.

Vierailija

Mulla myös on sen mallinen kohtu, ettei vauva enää loppuvaiheessa pysty kääntymään. Ulkokäännöshän voi ainakin käynnistää synnytyksen, joten siinä ainakin yksi hyvä syy siihen, ettei käännöstä kovin aikaisessa vaiheessa haluta edes yrittää.

Ymmärrän kyllä mietteesi, olisihan se ihanaa jos vauva olisi alusta alkaen oikeinpäin eikä tarvitsisi odottaa ja jännittää, että kääntyykö vauva vai ei. Itsellä viikkoja on vasta reilut 20, mutta nyt jo vauva istuu ja potkii vain alaspäin. En oikeastaan edes jaksa uskotella itselleni, että kyllä se vielä kääntyy (aikaahan tosiaan vielä on!), kun todennäköisesti se ei käänny, enkä sitten halua jälleen pettyä. Huoh, tsemppiä kovasti sinulle!

Miimi

Vierailija

synnyttää alakautta, edellinen vauva oli aika pieni, mutta tää on isompi ja lisäksi mun lantio on kuvattu ja häntäluu on huonon mallinen... :( aion kyllä silti vaatia että antaisivat synnyttää, vaikka eivät ne vissiin anna ellei kaikki ole sitten ihan kunnossa.

Ajattelen itse asiaa niin, että jos perätila olisi todella huono ja vaarallinen juttu, niin miksi sitä sitten ollenkaan esiintyisi? Luontoäiti on kuitenkin sen tarkoittanut niin, että alakautta ne sieltä tulee...

Vierailija

Kaikki on mahdollista. On mahdollista että olet sen mallinen ettei vauvelilla ole muuta mahdollisuutta kuin istuskella. Toisaalta HYVIN MONI vauva istuu tai pyörii vielä tuossa vaiheessa. Itsellä esikoinen oli pt-vauva joka sitten oli synnytykseen mennessä kääntynyt poikittain (oli tarkoitus yrittää alatie-synnytystä mutta se sit luonnollisesti kariutui...) seuraava istuskeli vielä viikolla 36 ja synnyttämään mennessäkin vielä tarkistivat "oudon tarjonnan" (joka oli sit täysin normaali rt) ja vauva painoi 4700g -oli mahtunu kääntymään aika isokokoisenakin...itse en ole suuren suuri... nro 3 tarkistettiin kolme viikkoa ennen laskettua jälleen "oudon tarjonnan" vuoksi -lääkäri tunnusteli ja totesi että pt:ssa on, yritetääs käännöstä. Avustaja alkoi laskea päätä alespäin ja lääkäri otti ultran jotta pääsee tarkastamaan vauvan tilan: totesi oitis että komento takasin, rt:ssa tää on kuitenkin.

Että kaikki on mahdollista, älä pilaa ihania odotuspäiviäsi murehtimalla asioita joihin et kovin paljoa voi itse vaikuttaa! Kaikkea hyvää, ja onnellisia odotuspäiviä ja ikimuistoista synnytystä, tavalla tai toisella :o) t. tonttis

Vierailija

Lainaus:

Mulla oli lapsi koko ajan oikein päin ja tuo kuvauksesi lapsen potkimisesta kuulostaa juuri samalta kuin mulla mutta peilikuvana. Eli voisi olla hyvinkin lapsi oikein päin.

Mulla poitsu potki oikealle kylkeen ja peppu oli tossa vasemmalla/ylhäällä. Pää oli tosi alhaalla jo vissiin aika pitkän aikaa ja mulla oli inhottavia issiaskipuja nivusissa ja paineen tuntua alaspäin. Välillä myös tunti alavatsassa kun kaiveli pikku kätösillään siellä:)

Oi kiitos seikkaperäisestä kuvauksesta! Kyllä se sitten varmaan on ollut oikein päin. Harmi vain että nyt on taas vaihtanut asentoa enkä osaa sanoa miten päin on... Ei oikein tunnu potkivan mihinkään Tarkoittaako se sitä, että se on taas väärin päin, vai sitä että potkii kohti selkärankaa? Kyljessä tuntuu kyllä vieläkin jotakin, ja tällä kyljellä maatessa vauva alkaa potkia alas lantioluuhun. mun mielestä se on kummallista!

Vierailija

kun olo on paljon parempi. Pystyy taas kumartumaankin! Saattaapi siis olla että neiti on nyt kääntynyt oikein päin! Ihanaa!!! Ja jos on, kiitän kyllä siitä itseäni (plus teitä jotka olette tsempanneet ja lohduttaneet!), koska olen makoillut lantio tyynyllä synnytysoppaan neuvojen mukaan, vaikka siellä kiellettiinkin käännyttämästä vielä näillä viikoilla. Mä taas olen sitä mieltä, että mitä aikaisemmin, sen parempi. Ei ole sitten olokaan niin ahdas kun vauva on oikein päin.

En kylläkään ymmärrä, miksi neuvolan nimi on neuvola kun esikoisen ollessa perätilassa ei neuvolassa puhuttu mitään siitä että sen vauvan voi saada ihan kotikonsteilla käännettyäkin! Johtuneeko siitä että neuvolatäti itse oli synnyttänyt onnistuneesti perätilassa. Sen takia sitten piti mennä meikäläisen viilleltäväksi ja sairaalabakteeripaise saamaan. Perkele. Kaverin mutsi vielä, pitäisiköhän sanoa sille suorat sanat.

Enpäs tiennytkään, että vauva voi olla ensisynnyttäjällä poikittain! Luulin että sitä sattuu vaan niillä, joilla on useita raskauksia ihan peräkkäin. Vaikka on kyllä välillä tuntunut että tää omakin vaavi olis jotenkin poikittain, kun potkii niin ihme paikkoihin. (Esim. vasemmalle kylkiluihin ja keskelle alas yhtäaikaa, ja samalla oikealla kylkiluiden alla tuntuu joku kova pallo???)

Niin että kertokaapas nyt kaikki, mihin se vauva potkii silloin, kun se on oikein päin? Ja tuntuuko alhaalla lantiossa jotain erikoista kun se pää on siellä? Mulla on alkanut tuntua sellaista ihme äkillistä painetta välillä tuolla alhaalla, vähän kuin pissahätä mutta ei kuitenkaan. Tuntuu ihan siltä kuin joku koittais venyttää mun lantioo liitoksistaan.

Ja jos täällä on meikäläisen kohtalotovereita, joille ei kukaan oo kertonut, että sen vauvan voi koittaa itsekin kääntää, niin koittakaapa ihmeessä ja mahdollisimman aikaisin, ettei jää vauva jumiin kylkiluiden väliin niin kuin mulla viimeks. Oli siinä olemista, kun toisen pää oli keuhkoissa koko ajan ja henkisestikin ahdisti kun tiesi että kaikki ei oo kohdallaan... mä en ainakaan oo saanu kummassakaan raskaudessa riittävästi tukea tähän asiaan. Tuntuu, että kukaan ei oikein ota sitä tosissaan. Lähinnä hokevat vaan että synnytystapa-arvio on viikolla 36...

Mutta mä toivon paljon tsemppiä kaikille perätilalaisille ja pidetään peukkuja! Toivotaan, että kaikilla sujuu kaikki parhain päin, ja tosiaan - sitä vauvaa kannattaa yrittää käännyttää! Aika monella kun se tuntuu onnistuvan.

Vierailija

aika monilla tuntuu olleen toi perätilasynnytys tavallista helpompi, vaikka googlella löytykin jotain typeriä pelotteluyrityksiä suomi24:n keskusteluista. Mulla tämä taitaa olla tällä hetkellä oikein päin (Ainakin potkuja on tullu kylkiluihin?) saapa sitten nähdä pysyykö.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat