Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Annatteko lastenne kavereilla aina ruokaa jos pyytävät?

Vierailija

Tyttöni kolmasluokkalainen kaveri on meillä usein ja pyytää aina syötävää. Jos ei ole herkkuja niin pitää tehdä leipiä. Avaa itse jääkaapin ja kysyy saako myös jugurtin. Olen aina antanut, mutta mielestäni ei ole kovin hyvää käytöstä ja ei ihan halvaksikaan tulee kun ottaa danonen jugurtit jne. Olen itse sanonut lapselleni, että vierailla ei pyydetä ruokaa mutta toki jos tarjotaan voi ottaa. Mitä mieltä olette ja miten toimisitte tytön suhteen?

Sivut

Kommentit (19)

Vierailija

lapsi kauempaa tulee annan, mutta lähellä asuvat syövät kotonaan kun heillä ruoka ajat, meillä ei enää lapsen kaverit syö kuin satunnaisesti. Omani ei syö myöskään vierailulla ollessaan, jollei toisin sovittu. Joskus annan välipalaa jos meillä sen aika, en muutoin. Ja omin luvin jääkaapille meno ei sallittua kylässä. Meillä tytön kaverina lapsi joka söi jatkuvasti meillä, ovella jo sanoi, että nälkä kun saapui. Lopulta sanoin, lapsen äidille ja ei hyvää tykännyt.. Itse teen kyllä päivittäin ruuan ja oletan, että lapseni syö sen kotona, eikä saa syödä kylässä.

Vierailija

Ilman muuta tarjotaan kohta välipalaa ja "oikeaa" ruokaakin jos kaveri on siihen aikaan vielä kylässä.

Meidän tapauksessa pitäisin omasta puolestani nolona, jos en itse olisi ymmärtänyt tarjota lapselle välipalaa.

Vierailija

kanssa ihan kivasti kokoa ajan, oon ite kotona vauvan kanssa ja koululaisen kaverit tulee joka ainoa päivä meille, ei koskaan kenellekään muulle ja ruokaa pitäisi aina olla tarjolla. Itse oon sitä mieltä että satunnaisesti välipalan/ruuan syöminen kylässä on ok, mutta en tasan ala samoja lapsia ruokkimaan joka ikinen päivä, kotiinsa voivat mennä ruokailemaan. Ja jos rahasta puhutaan niin eipä tuo kotihoidontuki moneen jugurttiin/leipään ja muuhun valitettavasti riitä, lapsia on omasta takaa 3. Meidän lapsi ei syö kylässä muuten kuin kysyttyään luvan meiltä ja kyläpaikan isältä/äidiltä, jos nyt joskus harvoin jollekin muulle menevät leikkimään..

Vierailija

ruokitko tosiaan 35 ylimääräistä ihmistäkin viikossa, lämpimin aterioin ja herkuin? Meillä saattaa käydä viisikin lasta päivässä lasten kavereita, ja monesti vaikka monta teini-ikäistä poikaa, joten siinä tulisi sitten vielä tupla-annokset.

Vierailija

kun omatkin lapseni syövät.

Jos vieras lapsi alkaa ruoka-aikojen ulkopuolella ruokaa pyytämään kehoitan odottamaan ruoka-aikaan tai hoitamaan ruokailunsa kotona.

Vierailija

sille lapsen kaverillekin saman, eli ihan kauniisti huomauttaisin, ettei ole hyvä tapa ja vähän ihmetellen kyselisin, että eikö kotona ole ollut puhetta. Vettä antaisin juotavaksi jos pyytää, mutten oikein hyvällä katselisi sitäkään, jos vieras lapsi itse lampsii astiakaapille vesilasin hakuun. Kyllä siihen pitäisi ottaa edes se oma lapsi esiliinaksi. Näin minä tein ja kaikki kaverinikin, silloin kun oltiin lapsia.

Varsinkin herkkujen pyytäminen on minusta tosi epäkohteliasta. Myös se, että lapselle pitäisi aikuisen tehdä voileipä valmiiksi. Omilleni voisin tehdä, mutta en silloin, jos heillä on joku kaveri ja voi olettaa, että osaa tehdä leivän itse.

Opettaisin myös, että kukin menee kotiinsa syömään ja harjoittelee vähän ennakointia, eli esimerkiksi syö kotona ennen kuin lähtee kaverin luo. Jos tulee suoraan koulusta tai hoidosta, niin silloin tietysti antaisin ruokaa samalla tavalla kuin omalle lapselle, mutta jos omalla lapsella ei satu olemaan syönti juuri silloin, niin ei syö kaverikaan.

Vierailija

Ei kukaan lapsi pysty syömään niin paljoa, että kenenkään ruokabudjetti siihen kaatuisi. Kyllä meillä tarjotaan niin lämpimät ateriat kuin herkutkin vieraille.

Vierailija

Ei kai kukaan ihminen lasta pidä luonaan nälässä ja onko jollain muka rahat niin loppu, ettei pysty yhtä jugurttia antamaan...? Oma-aloitteinen jääkaapilla käynti ei ole ok, mutta pyytämisen ymmärrän todellakin, jos on nälkä. Tosin jotkut lapset voi olla sellaisia, että pyytävät vaan pyytämisen vuoksi. Omani en toivoisi käyttäytyvän noin.

Se kuka oli tarjoamassa vettä... HALOO? Tottakai ruoka-ajoista pidetään kiinni, mutta kasvava lapsi saattaa tarvita sitä ruokaa välissäkin. Esimerkiksi murrosikää lähestyvät pojat ovat kasvukausina sellaisia syöppöjä, ettei se 3-4 tunnin ateriaväli välttämättä riitä vaan tarvivat ajoittain tankkausta tiheämpään. Ylipäätään mä olen aina ajatellut, että lapset saa ottaa itse ruokaa, jos on nälkä. Ruuan tarjoan ruoka-aikaan ja silloin saavat syödä. Jos tunnin päästä on taas nälkä, niin sitten tehdään voikkaria.

Vierailija

vieraille sitä ja siihen aikaan kun omallekin väelle. En todellakaan ymmärrä vieraisilla jääkaapille menoa, mutten sitäkään, että huudetaan omat lapset syömää ja vieras jää yksin leikkimään.

Hyvä vinkki yrittää ottaa asia äidin kanssa puheeksi. Tai sitten ihan lapsen kanssa, että ei ole tapana omatoimisesti mennä jääkaapille. Olisi kyllä itsellenikin vaikeaa, myönnän.

Vierailija

ruokaa. Ja tuskin teilläkään on 5 teinipoikaa syömässä päivittäin... Minä en usein tarjoa, koska meillä ei yksinkertaisesti ole välttämättä ruokaa varattu ylimääräisille. Esimerkiksi pihvejä voi olla vain yksi per nuppi, tosin silloinkin kyllä annan omastani puolikkaan vieraalle lapselle, jos on nälissään...

Lainaus:

ruokitko tosiaan 35 ylimääräistä ihmistäkin viikossa, lämpimin aterioin ja herkuin? Meillä saattaa käydä viisikin lasta päivässä lasten kavereita, ja monesti vaikka monta teini-ikäistä poikaa, joten siinä tulisi sitten vielä tupla-annokset.

[quote]

Vierailija

saattaisin todeta vähän sivulauseessa lapsen äidille että lapsi on usein meille tullessa nälkäinen ja kertoisin leikin varjolla, naurahtaen että tyttö marssii jääkaapille ja ottaa mitä tahtoo...

onhan tuo todella noloa käytöstä..

Vierailija

jos ei tuon vertaa osaa kotonaan pitää sääntöjä.

Sanot sille vieraslapselle, että "vieraat syövät, kun muukin talonn väki syö". Ja sitten pidät siitä säännöstä myös kiinni. Eli annat syötävää, jos annat omallesikin, ja sitä samaa molemmille.

Talo elää tavallaan, vieras tulee ajallaan...

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat