G: Millä sinua peloteltiin lapsena?

Vierailija

Kun olit tottelematon, mitä vanhemmat sanoivat, että tulisi tapahtumaan? Entä mitä käytät lapsiisi (vai käytätkö mitään? )

Sivut

Kommentit (27)

Vierailija

Selkään sain usein, samoin tukkapöllyä ja luunappeja.

Omia lapsia pelottelen lähinnä kysymällä, että tarviiko äidin oikein suuttua, vai alkaako tapahtua muuten?

Vierailija

Meillä oli viisi lasta ja vaistosin, että vanhempani eivät pitäneet minusta, joten uhka tuntui täysin todeliselta. Lisäksi meille, maalaistaloon, poikkesi silloin tällöin "kulkumiehiä" juttelemaan isän kanssa, usein humalapäissään, ja useampi kuin yksi kysyi isältä minua, alle kouluikäistä pikkutyttöä, itselleen vaimoksi. Pelkäsin, että joku kerta hän vielä suostuu.

Olin tietenkin erityisen kiltti ja tunnollinen tyttö, joten en voi ymmärtää, mitä olisin voinut tehdä toisin välttääkseni uhan. Myöhemmin olen ymmärtänyt, että isäni oli hieman häiriintynyt persoonallisuudeltaan ja suuttui turhasta, hänellä oli tarve syyttää jokaisesta omasta mokastaan perheenjäseniä - sitä, joka sattui ensin tulemaan vastaan.

Vierailija

Itse olen joskus pelotellut lapsiani, että myyn heidät mustalaisille tai laitan kasvatuslaitokseen. En olekaan mikään hyvä äiti=) vaikka rakastan lapsiani enemmän kuin mitään ja usein sen heille myös kerron.

Vierailija

ja sitten aina kun mentiin lapset keskenämme uimaan, niin äiti sano että jos hukutte, saatte selkäänne. Ei hukuttu.

Mä en pelottele lastani, mutta jäähy on tarpeeks hyvä "pelote" olla kiltisti. Mulla 4v. tyttö.

Vierailija

sillä vene voi kaatua ja sitten Näkki nappaa! Tämä tehtiin kyllä virnistellen ja selitettiin, ettei sellaista Näkki-vedenhenkeä oikeasti ole, mutta että veteen putoamisen ja hukkumisen tai ainakin veden henkeen vetämisen vaara on todellinen.

Jostain naaman vääntämisestä ja ruman ilmeen jäämisestä varmaan puhuttiin myös. Ja mummo sai hepulin, jos lapsi piirsi käsiinsä, kun muka kuulakärkikynän tai huopakynän väri imeytyy ihon läpi verisuoniin ja sitten tulee verenmyrkytys ja kuolee tai ainakin käsi pitää amputoida. En sitten tiedä, uskoiko se tuon itsekin vai pelotteliko vain.

Luolien kaivamisesta lumeen tai rantatörmään varoiteltiin myös kertomalla joistain mummon nuoruuden aikaisista veljeksistä, jotka kuolivat rantatörmän onkaloon, kun onkalon katto romahti.

Naapurin ukko vissiin vähän juovuspäissään selitti, että meidän ankat ja hanhet varmaan ammutaan pian, kun sorsanmetsästysaika alkaa. Pelkäsin ihan kamalasti! Tuolla ei kyllä ollut mitään tekemistä oman tottelemattomuuteni kanssa...

Vierailija

Jos söin omenaa, niin ei saanut niellä siemeniä, voisi kasvaa omenapuu mahasta. (naapuri pelotteli). Vanhemmat uhkailivat kasvatuslaitoksella ja pihalle heittämisellä. Remmiä käytettiin enemmän kuin vähän.

Vierailija

ja mummolan rantaan ei saanut mennä, Kinkanokka tulee ja vie lapset jos menee yksin. Tuolla on peloteltu jo isäänikin lapsena kuulemma :)

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat