Onko mielestänne opettaja kannustava jos

Vierailija

antaa lapselle arvosanat alakanttiin? Esim. jos lapsi saa täydet pisteet päässälaskusta sekä kokeissa että tunnilla, niin silti todistuksessa arvosana vain hyvä eikä erinomainen? Opettajan mukaan tuntittyösketely aktiiivista. ELi onko oikeudenmukaista ja reilua?

Sivut

Kommentit (26)

Vierailija

kertoa mitä tunnilla pitää tehdä että saa sen erinomaisen? Lapsella kirjassa aina kaikki tehtävät oikein ja viittaa tunnilla paljon. Mitä muuta vaaditaan??

Vierailija

Arviointi on muuttunut todella paljon sitten omien kouluaikojemme ja kokeet (täydet pisteet/kympit kaikissa kokeissa) ei takaa lainkaan kymppiä/parasta arviointia todistukseen. Kokeet antavat ne raamit, joiden sisällä arviointi annetaan. Matikassa niin paljon sitä muuta mikä vaikuttaa arviointiin ja mielestäni "hyvä" on hieno suoritus, sillä se erinomainen sisältää niin paljon osa-alueita, että vain harvat täyttävät kriteerit. Tuntityö on varmasti se kaikista tärkein arvioinnin kriteereistä ja se sisältää tod. paljon kaikenlaista.

Vierailija

Mä en ole ikinä ymmärtänyt tuota ettei anneta taitojensa mukaan. Oli se sitten joulu- tai kevättodistus. Sama kuin itse juuri valmistuin näyttötutkinnoilla, joku arvioija ensitöikseen ilmoitti, ettei koskaan anna opiskelijalle K5. Älytöntä!

Vierailija

vanhempainillassa, että jos lapsi saa 10 tai 10- kokeesta, antaa hän arvosanaksi aina erinomaisen. Eli ei rankaise persoonallisuudesta kuten ujoudesta.

Vierailija

"Osaa kertotaulut 2-5 " sisältää jo tokalla ja kolmannella myös sen soveltavan osan eli yleensä siinä se pieni parantamisen osa on. On upeata jos kertotaulut on harjoteltu hienosti, mutta niiden soveltaminen erinomaisesti onkin melkoinen saavutus:) Siksi hyvä on mielestäni todella hieno suoritus. Ja kyllä siihen kaikkeen arviointiin ja jokaisen oppiaineen ja arvioitava osa-alueen kohdalla vaikuttavat nämä työskentelytaidot. Käytös ei vaikuta oppiaineiden arviointiin vaan siitä annetaan ainoastaan erillinen arvio. Monimutkainen juttu on ja koska sitä yksilöllisyyttä ja omaan tasoon verrattavaa kehittymistä painotetaan arvioiden vertailu oppilaiden välillä on hankalaa. 1. kertaa olevien asioiden vertaaminen omaan tasoon tapahtuu siten, että ope kartoittaa alkutilanteen ja sitten opiskelun jälkeen oppimisen taso on arvioitavissa. Välillä varmasti harmittaa arviot ja ihmetyttää, mutta opeen kannattaa ottaa yhteyttä ja keskustella asiasta. OPS:ssa perusteet arvioinnille. Numeroariointi se vasta julma on kun yhteen numeroon täytyy huomioida kaikki siis todella kaikki:)

Vierailija

kokeet, joista tuloksena oli 28/30, 40/40 ja 29/30 ja silti ei toikassa yhtään erinomaista kohtaa. Kiva kuulla 24 että on reilujakin opeja eikä tuollaisia niuhoja.

Vierailija

osiin kuten "osaa kertotaulun 2-5", niin eikö sen kohdan tulisi todella arvioida miten osaa sen? Vai sisältyykö siihenkin ryhmätyötaidot jne?

Vierailija

soveltaa todella hyvin kertotaululaskuja ja kaikkiin tehtäviin (kirjaimellisesti) aina oikeat vastaukset niin kokeissa kuin kirjassa. Osaa siis hyvin sanallisetkin kertoatulutehtävät. ap

Vierailija

Syy on kuulemma se, ettei tarvitse sitten kevääksi laskea huononpaan kohtaan. En tiedä olisiko sillä mitään väliä, vaikka laskisikin. Parempi olisi saada aina osaamisen mukaan. Tuolla perusteella sitä voi antaa aina alakanttiin, kun puolen vuoden välein tulee aina uudet rastit/numerot.

Vierailija

opettajalta. Voi olla ihan virhekin. Itse olen opettaja ja tarkastan todistukset hysteerisen huolellisesti ja silti pyydän oppilaita/vanhempia tarkistamaan minulta, jos joku arviointi tuntuu väärältä. Tietokoneella kun tekee, näppivirheetkin mahdollisia. Itse kyllä antaisin erinomaisen tuollaisella osaamisella. Ehdottomasti.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat