Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

onko kenenkään lapsella ahdisteneisuushäiriötä tai paniikkihäiriötä?

Vierailija

tai muuten kokemuksia asiasta,kiinnostaisi kuulla?

Kommentit (8)

Vierailija

mutta ne menivät itsestään pois kun kesäloma alkoi. Ne johtuivat selvästi kestämättömästä tilanteesta koulussa, kavereiden ja opettajan kanssa. Pelkäsin niiden tulevan syksyllä takaisin, mutta eivät tulleet. Kesäloma nollasi tilanteen ja opettaja vaihtui. Sitämyöten kaveriasiatkin vähitellen järjestyivät. Tiedän, että meillä kävi hyvä tuuri ja että häiriö ei onneksi ehtinyt kehittyä kovin pitkälle, mutta silti...

Kannattaa miettiä, voiko lapsella olla jotain niin stressaavaa, että se voi aiheuttaa kohtauksia. Jos siihen saa ajoissa puututtua, häiriön kehittymisen voi ehkä katkaista tai ainakin sitä voi helpottaa.

Vierailija

Eräs malarialääke voi aiheuttaa paniikkia. On tullut pelkotiloja, jopa käytöshäiriöitä.

Syyksi kerrottiin että voi johtus malariarokotuksesta joka annettiin matkaa varten. Lapsi oli 10v ja toinen 2v jolla ei mitään, vaikka rokotus myös samaan aikaan.

Oli mistä oli niin on vaikeata joskus iltaisin, pelkotiloja tulee, pakonomaisia soittotarpeita jollekin kännykällä jne. Kun selittää ettei yöllä voi soittaa alkaa anominen "please" saisinko soittaa on pakko, vain tämän kerran jne. ei meinaa tulla loppua ennen kuin huomion saa johonkin muuhun, mutta kun herää yöllä esim tällaiseen niin ei kyllä heti keksi mitä tekee...On kyllä ollut raskasta aikaa ja terapiakin kokeiltu jaksoina.

Vierailija

Ilmenee itsensä satuttamisena ja äärimmäisenä tuskastuneisuutena, heikkona itsehillintänä jne...

Lääkityksenä oli risperdal joka toimi ihan hyvin varsinkin lapsen poissaolokohtauksiin.

Mitä muuta haluaisit tietää?

Vierailija

Olen kylläkin aikuinen, jolla nuo molemmat on. En tiedä minkä ikäisenä ne varsinaisesti alkoivat, niin kauan kuin muistan lapsuuteen muistan olleeni aina ns. varpaillani johtuen epävakaasta kodista.

Viimeisen 10v aikana oireet ovat todella pahentuneet, mulla ei ole lääkitystä niihin mutta luulen että kohta suostun kokeilemaan lääkkeitäkin.

Paniikkikohtaukset ovat pelottavia, uskon aina kuolevani juuri nyt, vaikka ymmärränkin kohtauksen aikanakin ett ätämä on VAAN tätä, kuuluu asiaan mutta se ei auta.

Ahdistus on joka päiväistä, joskus menee paremmin joskus huonommin. Pelkään kaikkea mahdollista mitä voikaan lapsilleni sattua, kaikki ahdistaa mikään ei huvita..

Vierailija

auttaako terapiat,voiko oireet jäädä kokonaan pois? miten lääkitys vaikuttaa kehitykseen,syödäänkö sitä loppuelämä? kaikki kiinnostaa,oma poika 11v jolla nämä todettu.

ap

Vierailija

voidaan saada kyllä oireet täysin hallintaan.

Itse uskon että kun pojallani saatiin "kiinni" diagnoosista jo näin nuorena, on oikein hyvät mahdollisuudet "selvitä" eli päästä oirehdinnasta eroon.

Uusimmat

Suosituimmat