Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muovikasseista

Vierailija

Vuonna 2010 heinäkuusta alkaen Suomessa ei muovipusseja enää myydä ruokakaupoissa, supermarketeissa eikä muissa vähittäiskaupoissa. Taustalla se että valmistaminen kuluttaa mm. runsaasti öljyä ja aiheutta mittavia jäteongelmia. Voi ostaa kyllä biohajoavasta materiaalista tehdyn kassin tai pitää kauppakassia joka kestää.

Tyynellä merellä lilluu jättimäinen sadan miljoonan tonnin muovijäteriutta...

Uutinen oli jo 7.2.2008 ja Iltalehdessä/Kaarina Mäkelä.

Olen ommellut kasseja joihin laitan sukulaisille ym. meneviä paketteja. Myös lahjaksi voi ommella niitä, ovat hyvään tarpeeseen vielä monta kertaa...

Muutenkin olen huomannut että lasten luistimille kangaskassi on hyvä koulumatkalle jne. Muovikassi repeilee vaikka olisi suojat terissä.

Kun ompelee pohjan kuten patjan suojakankaan kulmat, niin kassi on hyvän mallinen, pysyy pystyssä pohjan ansiosta. Kaksi kangasta vastakkain on OK sekin, mutta teen sen pohjan. Mukavia ompeluhetkiä jos vaikka joulukiireen jälkeen aloitatte pikku hiljaa...kyllä kasseja tarvitsee moneen asiaaan...

Kommentit (4)

Vierailija

olemme tänä vuonna ommelleet monille läheisillemme lahjaksi kankaiset ostoskassit, jotka koristeltiin itse tulostetuilla silityskuvilla saajan mielenkiinnonkohteiden mukaan persoonallisiksi. Itsekin pidän ostoksilla ollessa lähes aina mukana kangaskasseja ja oikein hävettää joutua ostamaan muovipussi. Ostan mieluummin roskapussini erikseen, tulevat halvemmaksikin kuin parinkymmenen sentin kappalehintaiset kauppojen pussit ja kestävät paremmin, kun niissä ei ole jo raahattu jotain painavaa ja teräväkulmaista.

En ole koskaan vielä kokenut, että täyteen ahdettukaan kangaskassi olisi lasahtanut kesken matkan kaupalta kotiin. Ainoastaan kahva on voinut toisesta päästä irrota ja sekin vain, jos kassi on muutenkin jo vuosia vanha. Kuinka moni muovipussi kestää käyttöä niin kauan? Jätteenä kyllä sitten kestää, muttei kassina. Muovipussit taas ratkeilevat tai repeytyvät jonkin verran melkein joka kerta. Tuskin on kyse siitäkään, etten vain osaa pakata ostoksiani. Kerran oli kiva keräillä säilykepurkkeja kirjaston hyllyjen alta, kun ohuen muovipussin pohja antoi periksi... Silloin ei kyllä naurattanut!

Kasseja olen ommellut kierrätyskankaista (entisiä lakanoita ja verhoja yms.) sekä tätini hamstraamista kankaista, joista hän ei sitten tullutkaan ommelleeksi mitään. Näin kassit ovat tulleet varsin halvaksikin.

Vierailija

olisi kiva, että ne paperipussit ja muut pierunkuoripussit olisivat sen verran kestäviä, että kun lähdet roskikseen viemään, ei se roskapussi leviäisi keskelle olohuonetta. Kiitos

Vierailija

Olen kutonut kolme pitkää muovimattoa, johon olen leikannut niin riisipusseja, kahvipusseja kuin talous- ja vessapaperien muovikääreitä. Yhteen mattoon saa uppoamaan vuoden jätemuovit ja kuvioita (raitoja) voi suunnitella ihan kuin kankaasta kudotussa matossa. Vanhin matoistani on 20 vuotta vanha, ja vasta nyt siinä alkaa näkyä merkkejä kulumisesta eli muovi todella KESTÄÄ. Kutominen on kivaa, sillä muovi ei pölyä. Materiaalin mukaan kude leikataan joko paksummaksi (ohuet ja kirkkaat muovit) tai ohuemmaksi (kahvipussit), käytäntö opettaa. Kaikilla ei valitettavasti ole kudontamahdollisuutta, mutta kierrätyskeskukset ottavat vastaan matonkuteita, ottaisivatkohan me muovimatonkin kuteita?

Uusimmat

Suosituimmat