Kertokaas tumpelolle 6 kilon kinkun paisto-ohje

Vierailija

En ole koskaan paistanut itse kinkkua.

Meillä on kiertoilmauuni, saa tietty myös tavalliselle uunille.

Miten ne ajat ja asteet olikaan.

Entä miten kuorrutetaan?

Millä?

Kertokaas kaikki oleellinen.

Milloin nahka pois, miten päin? jne.

Etukäteen kiitos!

t.tonttu-tumpelo ja tonttu-käsi

Kommentit (3)

Vierailija

150 asteessa..... Siinä menee aikaa 1h ensimmäiselle kilolle ja 0,5h seuraaville. Ei tarvita edes mittaria.....

Tällöin kinkin sisälämpötila on sen 77 astetta.

Loput ohjeet jo tulikin...

Halusin vaan antaa tuon nopeamman paistoajan koska itse en tykkää hitaasta paistosta ei mulla ole aikaa koko päivää sitä sielä uunissa pitää :)

Vierailija

Kinkun paistaminen

Ota kinkku ennen paistamista muutamaksi tunniksi huoneen lämpöön, jotta sen pinta ehtii lämmetä. Jos puoleksi jäisen tai jääkaappikylmän kinkun laittaa kuumaan uuniin, se edistää lihasnesteen runsasta irtoamista. Lopputuloksena on silloin kuiva ja ylisuolainen kinkku.

Huuhtele kinkku ja kuivaa sen pinta hyvin talouspaperilla. Nosta kinkku ritilälle uunipannun päälle nahkapuoli ylöspäin. Kaada uunipannulle sen verran vettä, että kinkusta tippuva rasva ei pääse kuivumaan ja käryämään pannulle. (vastaajan kommentti: mielestäni kinkku kannattaa laittaa paistopussiin niin pysyy mehevänä)

Testaa lihalämpömittari ennen käyttöä upottamalla sen kärki kiehuvaan veteen. Lämpötilan tulee nousta 100 asteeseen. Työnnä lämpömittari sivusuunnassa kinkun paksuimpaan kohtaan siten, että sen kärki tulee mahdollisimman keskelle. Mittarin kärki ei saa koskettaa luuta.

Paista kinkkua 100-125 asteen lämmössä, kunnes mittari osoittaa 75-80 (vastaajan kommentti: minä annan mennä 90 asteiseksi koska pidän ylikypsästä kinkusta) astetta. Mehevimmillään kinkku on sisälämpötilan ollessa 75 astetta. Sisälämpötilan noustessa 80 asteeseen kinkku on hieman ylikypsä ja murea.

Kinkun paistoaika vaihtelee 60-80 min/kg (vastaajan kommentti: 60min = veitsellä leikattava liha, 80min = haarukalla lohkottava liha....siis niin että ensin leikaan veitsellä siivu mutta sen jälkeen pystyy haarukalla lohkoamaan). Aikaan vaikuttaa kinkun koko, muoto ja alkulämpötila, joten seuraa mittaria.

Kinkun kuorruttaminen

Perinteinen kuorrutus:

3 rkl sinappia

1 munankeltuainen

1/2 rkl perunajauhoja

1/2 rkl sokeria

Pinnalle:

korppujauhoja

(kokonaisia neilikoita)

Sekoita kuorrutuksen aineet keskenään tasaiseksi tahnaksi. Anna kinkun hieman jäähtyä (vastaajan lisäys:minä annan jäähtyä tunnin verran koska kokemus on opettanut että nopeampi nahan ja verkon poistaminen hajottaa kinkun kahteen osaan). Poista mahdollinen verkko ja nahka. Sivele kinkku kuorrutteella tai pelkällä sinapilla. Siivilöi pinnalle ohut kerros korppujauhoja. Pintaan voi pistellä koristeeksi kokonaisia neilikoita.

Kuorruta kinkku uunissa 250 asteessa, kunnes sen pinta on saanut kauniin värin.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat