Lapsuuden joulusta, entä jos vanhemmat joivat mutta se ei ollutkaan paha juttu?

Vierailija

Muistan, että lapsuuteni jouluissa vanhempani joivat kyllä viiniä, glögiä ja olutta ja olivat selvästi humalassa, mutta ei se meistä lapsista tuntunut pelottavalta.

Ei vanhempani tapelleet tai oksennelleet tms, olivat vain huppelissa ja heilläkin oli mukavaa. Silti lapsuuteni joulut ovat olleet ihania, söimme hyvin, pukki tuli jne.

Enkä tällä nyt halua sanoa, että juominen olisi parempi, ei meilläkään juoda jouluna. Halusin vain avata keskustelua siitä, että onko muillakin samanlaisia kokemuksia?

Kommentit (1)

Vierailija

Tosin eivät vanhempani nyt sentään huppelissa olleet. Vietimme joulua isovanhempien luona ja he aina tarjosivat joulujuomia kaikille.

Olen tottunut siihen, että juhlissa ja vieraille tarjotaan myös alkoholijuomia. Se on vieranvaraisuutta, mutta ei ole sen puoleen tarjoajan kuin vieraankaan päämääränä, että kaikki pörisisivät humalassa.

Minulla on kaikista lapsuuden jouluista hyvät muistot ja turvallinen mieli.

Meillä omassa perheessä nautitaan kohtuudella alkoholia ja kohtuutta opetetaan myös lapsille, jotka saavat maistaa viiniä sitten kun ovat päässeet ripille. Veljeni esimerkkiä noudattaen tarjoamme rippijuhlissa kuohuviiniä ja ripille päässyt saa itse valita joko kuohujuoman ja alkottoman version.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat