Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yksi oire ei riitä diagnoosiin...

Vierailija

Nettiaikakaudella tavikset surffaavat netissä etsimässä selitystä sairauksilleen..

Ei siinä mitään, sallittuahan se on. Mutta kannattaa muistaa, että jos kyse on monioireisesta sairaudesta, yhden oireen täsmääminen ei yleensä riitä.

Kannattaa siis jättää diagnosointi ammattilaiselle ja mennä avoimin mielin vastaanotolle.

((Tuli vaan mieleen, kun joku epäili tuossa lapsellaan olevan aspergerin syndrooman, koska pari oiretta täsmää. Kun puhutaan lukuisien oireiden syndroomasta, se ei riitä. Varsinkaan, kun se olennainen oire eli sosiaalinen kömpelyys, puuttuu.))

En nyt moiti ketään, kunhan kehotan maltin ja maalaisjärjen käyttöön.

Kommentit (5)

Vierailija

ja kyllä olen ihan varma että minulla se on. Kaikki oireet käyvät minuun, lisäksi olen lukenut paljon Asperger-ihmisten elämäntarinoita yms. ja kovin ovat samanlaisia minun kanssani. Ongelmia on myös ollut ihan lapsesta saakka ja olen aina tiedostanut olevani erilainen ja joukkoon kuulumaton.

Vierailija

Minä en enää lue mitään lääketieteellisiä juttuja, koska alan pienellä viiveellä kumminkin kuvitella, että mulla/lapsillani on se... luulosairaalle siis ainakin kandeis panna totaalinen sairaus-sivusto-kielto.

Vierailija

se yksi oire on, että yllättäen ja äkillisen tapahtuman jälkeen jalka retkottaa keskeltä säärtä omituisessa kulmassa se melkeinpä riittää siihen, että sen voi diagnosoida olevan poikki...)

Mutta kun puhutaan esimerkiksi neurologisista tai psykiatrisista diagnooseista, ei yksi, kaksi tai montakaan oiretta oirelistasta tarkoita sairautta, varsinkaan, jos se oire ei ole se olennaisin. Paljon oireita mahtuu normaalivaihtelunkin piiriin ja monia oireita aiheuttaa muukin kuin se yksi (muoti)sairaus. Tässä on jopa suuria maa, sairaala ja lääkärikohtaisia eroja, millaisia diagnooseja tietyillä oireilla annetaan. Esimerkkinä vaikkapa juuri näiden lasten käytösongelmien diagnosointi esimerkiksi Suomen ja USA:n välillä. Harvoin esimerkiksi tapaa suomalaista bipolaariksi diagnosoitua lasta.

Ja sitten on tietysti tällaisten nettipalstojen muoti-ilmiöt. olemmehan täällä useasti irvailleetkin, että palstalla mennään lääkärikirjassa vasta A:ssa ja ensi vuonna kaikki lapset sairastavatkin sitten B:llä alkavia sairauksia. Muistaakseni ainakin bulimiaa ja Bardet-Biedl-oireyhtymää on ehdoteltu seuraaviksi AV-muotisairauksiksi.

Uusimmat

Suosituimmat