15-vuotias tyttöni on raskaana ja neuvolassa oli heti ehdotettu aborttia!

Vierailija

Olin ihan järkyttynyt kun kuulin asiasta, siis tuosta neuvolan ehdotuksesta. Miten edes kehtaavat ehdottaa vauvan tappamista? Varsinkin kun tyttöni oli heti kertonut että haluaa pitää lapsen, on seurustellut poikaystävän kanssa 2 vuotta ja suunnittelevat yhteen muuttoa yms.

Ei se äitiys neljäkymppisenäkään helppoa ole. Tyttö ehtii käydä peruskoulun lähes loppuun ja äitiyslomalla käy sitten puuttuvat jutut vielä. Sitten voi olla vauvan kanssa kotona ja aloittaa opiskelut. En ymmärrä mikä tässä on niin vaikeaa. Itse autan toki lapsenhoidossa yms.

Mutta oikein suututti tuo neuvolan ehdotus ja soitinkin sinne jo kiukkuisen puhelun.

Sivut

Kommentit (75)

Vierailija

Mekin, kohta nelikymppiset, avioliitossa elävät, käytimme ehkäisyä. Tulin raskaaksi ja tuloksena ihana vauva. Mikään ehkäisy ei ole 100-prosenttinen.

Tämä olisi viisasta kertoa jokaiselle teinille.

Vierailija

Totta kai terveydenhoitaja saa ehdottaa aborttia. Sehän on vain ehdotus, ei sitä silti tarvitse tehdä.

Ja sille joka tekee lapsilleen selväksi että aborttia ei tehdä, kannattaisi ehkä hiukan löysätä pipoa. Onko se sitten parempi vaihtoehto että tyttäresi mahdollisesti tekee abortin salaa vanhemmiltaan? Siinä tilanteessa tyttäresi varmasti tarvitsisi äitinsä tukea.

Vierailija

Mieli kuitenkin muuttui kun loppuun luin. Vaikutat harvinaisen fiksulta nuorelta äidiltä. Nuo lapsesi ilonaiheet ovat todella sympaattisia, moni 6-vuotias ei osaa ilahtua kuin uudesta muovikrääsästä tai pleikkaripelistä. Kaikkea hyvää teille:)

Vierailija

Tyttäresi on lapsi, millähän rahoilla meinaa maksaa vuokran ja perheen elannon kun ei ole koulutusta eikä työtä. Sossulusmuja on maa muutenkin täynnä että ei niitä lisää kaivata.

Vierailija

niin kyllä on ihan hyvät mahdollisuudet pärjätä nuorenkin äidin. Meillä muuten oli aikanaan opettaja, joka oli aloittanut seurustelun 13-vuotiaana ja ovat yhdessä vielä nyt eläkepäivinäänkin.

Vierailija

suhtautumista raskauteen. Olen itse varmaan niin silminnähden iloinen asiasta, ettei minulta (33-vuotiaana) kysytty mitään. Terveydehoitaja kysyi kyllä, "miten aviomiehesi suhtautuu tähän asiaan?". No hyvilläänhän hänkin oli, että meillä tärppäsi.

Vierailija

Enemmän ehkä kuitenkin huvitti tuo ap:n mainitsema "ihana asia" seurustelusta, kuinka ovat jo 13-vuotiaasta asti olleet yhdessä. Voi jessus. 13-vuotiaan kuuluu leikkiä barbeilla eikä seurustella, ei varsinkaan harrastaa seksiä. Minusta ei ole mitään hienoa siinä, että lapset alkaa seurustella lapsina.

Vierailija

ihan ensiksi katsoa tuo ap peiliin kuka on lapsensa kasvattanut, lapsesi kasvatushan on vielä kesken sillä 15- vuotias on vielä lapsi. Ikävää että lapsuus päättyy noin varhain, vaikka lapsi sinänsä lahja onkin. Kaikkea hyvää hänelle.

Vierailija

Ei 15-vuotias tarvitse lapsen tuomaa vastuuta.

Mä olen saanut ensimmäisen lapseni 16-vuotiaana. Nyt olen 36-vuotias. Lapsia on kohta neljä ja yksi lapsenlapsikin on jo. Olen opiskellut, tehnyt työtä ja opiskellut lisää ja nyt olen akateemisesti koulutettu, esimiesasemassa. Mutta mies on minua vanhempi ja ymmärtänyt alusta lähtien lähes pakottaa minut kouluun. Mä oisin vaan silloin 20 vuotta sitten aloittanut kotileikit vauvan kanssa.

Meillä ei silloin ollut äitejä ja mummoja apuna ja se oli luultavasti myös hyvä juttu. Meidän oli pakko pärjätä yksin ja mun oli pakko selvitä.

Vaikka meillä on minulla on asiat luonnistuneet ihan loistavasti, ollaan oikeinkin onnellisia, en todellakaan voi suositella kenellekään teiniäidiksi ryhtymistä.

Vierailija

että mielestäni selviytyäkseen hänen täytyy TODELLA haluta lasta. Niinpä en pidä abortin ehdottamista pahana. Joutuupa tyttö sitten itsekin perustelemaan itselleen miksi ratkaisuunsa päätyy.

Vierailija

Minä sain esikoiseni 22-vuotiaana enkä muista että siinä olisi ollut mitään isompia ongelmia. Fiksuna ihmisenä olin lukenut etukäteen paljon aiheesta ja juttelin jokaisen tuttavapiiriin kuuluvan äidin kanssa. Valmistauduin siis hyvin. Lapsi syntyi, rytmi löytyi nopeasti ja poika nukkui täysiä öitä alle 6kk iässä- ei ongelmia. Syömisen opettelu jne. kävi myös helposti sillä "kyttäsin" herkkyyskausia kaiken suhteen ja otollisena aikana aloin opettamaan uusia taitoja. Neuvolassa tuli vain kehuja, poika oli tempperamentistaan huolimatta hyväntuulinen eikä kitissyt pienistä.

Jotenkin omituista että täällä ajatellaan jokaisen äidin kasvavan yhtä hitaasti ihmisenä kuin mitä omalle kohdalle on sattunut! En tiedä vaikuttaako tämä "kypsyyteeni", mutta olin menettänyt vanhempani ennen pojan syntymää jo enkä ole elämässä muutenkaan päässyt turhan helpolla. Pyytäisin vaan että "oikean ikäiset" äidit muistaisivat ensi kerran nuoria haukkuessaan että jokainen meistä EI käy baareissa tai kärsi "kesken jääneestä" nuoruudesta. Minä en ole koskaan juonut, polttanut tai tehnyt kaikkea mitä yleensä nuorten ajatellaan tekevän enkä koe että olisin mitenkään "vajaa" sen takia. Pidän enemmän kirjoista ja elokuvista.

Ps. Kyllä, minulla on mieskin. Sama tapaus jonka kanssa olin 16-vuotiaasta asti :).

Pps. En ole uskonnollinen tai muuten vaan aivopesty nuorena äidiksi.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat