Auttakee! Imeväisen ihottuma vaan leviää.

Vierailija

Rintamaidolla siis mennään, ekat pari kuukautta meni ok. Nyt alkanut ensin peppu ja leuka punoittaa pari viikkoa sitten. Viime päivinä peppu pahentunut ja tänään huomasin että jalkojen taipeetkin alkaneet punoittaa. Mistä johtuu??

Ilmeisesti jostakin mitä itse syön?

Vauvalla oli vatsavaivoja joten aloin pitää ruokapäiväkirjaa. Vatsavaivat helpottivat kun vaihdoin d-tipat ja jätin pois sipulin, paprikan, kaalit, purkan sun muut. Pidän päiväkirjaa edelleen ja siellä on ahkeraan vilahdellut näin joulun alla tietenkin suklaa, glögi, pähkinät, mantelit jne.. Varmaan kannattaa nuo ensin karsia pois. Entä sitten, mitkä kannattaa jättää pois seuraavaksi? Mitkä ruoka-aineet allergisoi herkästi??

Kommentit (10)

Vierailija

ihottuma ja mahavaivat paheni 2kk iässä. Poika on allerginen mm maidolle, vehnälle, soijalle, kananmunalle, perunalle, bataatille, porkkanalle, omenalle, vadelmalle, päärynälle.... siis lähes kaikelle :( itse laihduin imetysdietin aikana lähes anorektiseen tilaan joten lopetin imetyksen ja poika siirtyi korvikkeeseen, nyt on iloinen pallero kaikista allergioista huolimatta

Vierailija

googleta atopia, saat paljon tietoa. astma- ja allergialiiton sivuilta löytyy hyvää opastusta myös ruoka-aineista.

Meillä tää vauveli on kolmas lapsi eikä kellään muulla ole ollut mitään iho-ongelmia. Atopia on geneettinen ominaisuus (olen nyt oppinut...) mutta meidän vauvalle se on hypännyt ainakin parin sukupolven yli.

Olin alkuun aika shokissa kun ihottuma alkoi ja paheni aika nopeaan ja vauva alkoi raapia ja iho mennä rikki jne, mutta hyvällä rasvaushoidolla olemme saaneet ongelmaa kuriin ja olen itse oppinut, että asian tilaa on turha surkutella, meillä on siis atooppinen lapsi jonka elämänlaatu on oikein hyvää kunhan pidämme huolen hyvästä ihonhoidosta. Kannattaa jutella ensin vaikka neuvolalääkärin kanssa ihonhoito-ohjeista - me saatiin sit lähete allergialääkärille ja sieltä on saatu paljon tietoa ja tukea. Voihan olla että teillä vain lievää atopiaa eli kuivaihoisuutta, rasvauksella siitä selviää.

Vierailija

homogenoimattomaan maitoon, käytännössä lähinnä luomumaito on se, jota saa homogenoimattomana. Monen vauvan allergiaoireet ovat nimittäin helpottaneet ihmeesti tämän vaihdoksen myötä, vaikka lääketieteellistä näyttöä asialla ei olekaan. Joka tapauksessa luomumaitodieetti on paljon helpompi noudattaa kuin esim. maitotuotteiden ja viljojen täysi välttäminen, joten ensimmäiseksi kannattaa kokeilla sitä. Jos se ei auta, niin sitten kannattaa kääntyä lasten allergologin puoleen.

Googleta sanalla maitotauti, niin löydät lisää tietoa.

Ja tietenkin kannattaa rasvata niitä punoittavia paikkoja. Voihan kysymys olla pelkästään kuivasta ihosta. Meidän yhdellä vauvalla posket punottivat pakkasilla, mutta pelkkä Novalanilla rasvaus auttoi.

Vierailija

ja tietenkin helpottaa itseä kovasti, kun saa selville ne ruoka-aineet jotka ihottumaa pahentaa. Meillä niitä alkoi selvitä vasta kun vauva alkoi itse saada soseitas, mun maidon kautta ne oireet siis tuli mutta kokeilin täysimetysaikana vaikka mitä välttämisdieettejä mutta mitään ei sitä kautta selvinnyt. Imetän silti yhä, meillä tilanne kun ei ole mikään karmaisevan paha.

Meilläkin allergeeneihin kuuluu mm. peruna ja porkkana, omena, persikka ja päärynä - mutta ei mikään vilja vaan ne käyvät kaikki samoin kuten maito ja muna käyvät.

Vierailija

Meillä on atooppinen vauva, ihonhoidossa ihan pelastus on ollut Sibicort-rasva ja perusvoide, lääkärin ohjeiden mukaan sibocorttia 5 päivää just taipeisiin ja punoittavalle alueelle ja seur 5 päivää perusvoidetta koko kehoon, ja tätä jatketaan.

meillä jotkut ruoka-aineet selvästi pahentaa ihottumaa, mutta ei ne yleisimmät. Sun kannattaa varmaan ensin kokeilla ne yleiset: kananmuna, lehmänmaito, vehnä, soija.

Vierailija

Molemmilla lapsillani on tilanne ollut juuri saman kuuloinen. Lisaksi esim korvan taukset ovat menneet rikki. Hyvä rasvaus on tärkeää, mutta allergialääkäri sanoi minulle, että pelkällä rintamaidolla olevalla lapsella EI kuulu olla ihottumaa. Ihottuma siis on seurausta jostakin.

Meillä esikoinen oli allerginen viljoille (kaura, ohra, ruis, vehnä) ja pienempi maidolle (ja alkuun monelle muullekin). Esikoisen imetysaikana kun lopetin itse viljojen syömisen, niin lapsen iho parani 2 viikossa priimakuntoon. Pienemmällä on minulta peritty atooppinen ihottuma, mutta sekin on huomattavasti helppohoitosempi silloin, kun ruokavalio on kunnossa.

Suosittelen lasten allergologilla käyntiä. Sieltä saa hyvät jatko-ohjeet.

Vierailija

Harmittaa kyllä lapsen puolesta kun ilmeisesti on kovin allerginen tai vähintäänkin atooppisuuteen taipuva. Noh, ei auta kun alkaa ottaa selvää noista mahdollisista oireiden aiheuttajista ja oppia elämään niiden kanssa.

Lapsella on just nuo korvalehdetkin niin kuivat että halkeilee jos ei huolella rasvaa, tähän asti pärjätty aqualanilla ja bebanthenilla.

ap

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat