Uhkaava keskenmeno?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Nyt kaivattaisiin kokemuksia. Mulla alkoi lauantaina rv 7+3 verinen vuoto, joka ei kuitenkaan ole yltynyt, vessassa käydessä paperiin jää kunnolla verta mutta siteeseen asti ei vuoda. Tänään pääsin gynenpolille ultraan, olin varma että kesken on mennyt, mutta lääkäri löysi kohdusta pienen ihmisen alun, jonka sydän sykki. Koko vastasi rv 6+4, tänään siis rv 7+5. Vuoto tulee kohdusta, mutta ei osannut sanoa syytä.Määräsi mut täyteen vuodelepoon. Lääkärin mukaan tälläisistä raskauksista 70% jatkuu normaalisti eli onko täällä kohtalotovereita ja kuinka teidän on käynyt?

Kommentit (4)

Vierailija

Eli ihan samasta asiasta puhutaan toisen vastaajan kanssa; jos haluat googlata niin englanniksi loytyy tietoa hakusanalla "subchorionic hematoma" tai "subchorionic hemorrhage". Onnea matkaan, toivottavasti vuoto loppuu!

Vierailija

Kuulostaisi nimittain oireiden perusteella silta (ja on vaikea kuvitella miten muuten vuoto voisi olla kohdusta), ja hematoomissa on myos n. 30% keskenmenoriski eli sikalikin tasmaisi. Hematooma tarkoittaa sita etta sikiopussi ja/tai istukka on osittain irronnut kohdun seinamasta, ja valiinjaaneeseen aukkoon vuotaa verta. Sen aiheuttama verenvuoto voi joko jaada kohdun sisalle tai vuotaa ulos asti, joskus voimakkaastikin. Yleensa hematoomat paranevat viikkoon 20 mennessa, liikkumista kannattaa todella rajoittaa ihan minimiin koska se auttaa repeytynytta kohtaa paranemaan, kun taas liikunta voi repaista lisaa. Itsella on ollut hematooma ainakin viikolta 17 jolloin sain diagnoosin, todennakoisesti paljon kauemminkin koska vuotoa oli ainakin kuukauden sita ennen. Ohjeeksi sain taysvuodelevon (vessassa saa kayda ja suihkussa silloin talloin) kunnes ainakin 3-5 taysin vuodotonta paivaa takana (olin tosin jo vuodelevossa sita ennen 5 viikkoa kohdunkaulan heikkouden takia, eli siina mielessa oma tilanteeni ei muuttunut ollenkaan). Lisaksi pitaa menna heti paivystykseen jos nousee kuume/tulee alavatsakipua (hematooma lisaa tulehdusriskia kohdussa). Nyt on viikko 21 ja odottelen edelleen niita vuodottomia paivia, eika oma hematoomani valitettavasti kuulunut niihin jotka paranivat viikkoon 20 mennessa, koska se oli edelleen samankokoinen rakenneultrassa (tosin ei ollut suurentunutkaan). Kuitenkin sikion tilanne on edelleen hyva, ja toivon etta paasen ainakin 24. viikolle, ja mielellaan siita paljon eteenkinpain. Se mita olen netista lukenut on etta suurimmalta osalta hematoomat paranevat ihan itsekseen levolla muutaman viikon aikana.

Vierailija

Minulla oli vuotoja, rv:lla 5-6. Luulin, että tuli keskenmeno, kun vuoto oli niin runsasta. Vuoto oli kuin "humahdus", ei mitään pitkäkestoista. Syynä olivat kohdun verihyytymät. Ensimmäisen vuodon jälkeen lääkäri sanoi, että pitää ottaa varovasti. Toisen jälkeen passitti sitten suoraan täyslepoon. Mitään ei saanut nostella, mieluiten piti vain olla makuulla. Yleensä ei alkuraskaudessa kuulemma kovin herkästi täyslepoon laiteta, mutta minullakin näkyi jo alkion syke (ja koko vastasi viikkoja) ja se oli lääkärin mielestä erittäin hyvä merkki.

Kävin viikon välein kontrollissa, kunnes kaikki pienimmätkin vuodot loppuivat. Ultrissa näkyi viikko viikolta pienemmät hematoomat eli ne "kuivuivat" pois. Liikuntakiellossa olin vielä 3 viikkoa vuotojen loppumisen jälkeen. Taisin olla raskausviikolla 12, kun pääsin takaisin "normaaliin" raskausseurantaan.

Nyt mennään rv 19 ja kaikki on toistaiseksi mennyt oikein hyvin. Mitään vuotoja ei ole ollut. Toivottavasti menee loppuun asti hyvin :)

Lepäile ja ota rauhallisesti!

Maria rv19

Vierailija

Lääkäri ei puhunut mitään hematoomasta, sanoi että ei vielä pysty sanomaan syytä vuodolle. Ensi viikolla on kontrolliultra jos ei ennen sitä ala runsaampi vuoto ja kivut. Siinä tapauksessa saan mennä suoraan polille. Nyt ollaan oltu puhelimessa tekemässä erikoisjärjestelyitä jouluksi, kun piti viettää isommalla porukalla meidän luona. Mies sai onneksi järkättyä aaton töistä vapaaksi että saa valmistella, fammu hoitaa meidän tyttöä tämän ja huomisen, mutta kyllä tämä aiheutti paljon mietittävää. Ihana uutinenhan se sykkeen löytyminen oli, kun oltiin jo varauduttu keskenmenoon ja siihen että toivoa ei ole.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat