Voi luoja! Miten terveydenhoitaja voi käyttäytyä näin?

Vierailija

Olemme juuri muuttaneet paikkakunnalle jossa yksi terveydenhoitaja hoitaa äitiys-, lasten- sekä kouluterveydenhoidon. Olen käynyt yksinään tämän kolmannen raskauden vuoksi tällä terveydenhoitajalla, mutta nyt mukanani oli nuorempi lapseni. Hänellä oli viisi vuotis neuvola.

Poika on aina ollut hyvin tempperamenttinen ja hänellä on vahva omatahto. Olemme saaneet kuulla vuosien mittaan sekä tarhan henkilökunnalta että neuvolasta, kuinka ihana asia se on että poika on tuollainen. Koskaan ei olla kuultu mitään negatiivista.

Mutta nyt.... Tällä kertaa kun olimme neuvolassa niin poika kysyi jälkeenpäin, että äiti, onko mussa joku vika? Tämä uusi terveydenhoitaja alkoi huutaa pojalle, kun hän ei heti suostunut menna vaa'alle. Kerran pyysi poikaa astuu vaa'alle ja sen jälkeen karjasi "ja minä en muuten kattele sitten yhtään tällasta. Se on kerrasta poikki. "Pekka"! Ole hyvä ja poistu huoneesta!"

Ja kyse ei todellakaan ollut mistään äänen korottamisesta, vaan huutamisesta! Ja hyvin vihaisella äänellä. Poika alkoi tietenkin itkemään ja oli todella ihmeissään miksi tämä nainen hälle huusi. Ja niin olin minäkin. Hän pelästyi tätä tapahtumaa niin että meni vaa'alle heti ja laittoi sen jopa itse päälle. Tämä ei sopinut ollenkaan tälle terveydenhoitalle, vaan hän sanoi, että ihan sama mitä poika nyt tekee. Hän ei enää noteeraa poikaa mitenkään. Totesi vaan, että pojassa on jokin vika ja psykologin aika tulee jälkeenpäin postissa.

Viimeinen asia mitä mulle sanoi oli "kyllä sulla on tekemistä". Aivan uskomatonta. En voi käsittää miten lastenhoidon ammattilainen voi käyttäytyä tuollalailla?!

Kommentit (15)

Vierailija

ja haukkuu äidin siinä samantien vai?

Et ollenkaan kysele että onko lapsen toiminta aina tuollaista? Että perästä kuuluu?

Toisekseen, miten se nyt menee: terkkako se antaa lähetteitä erikoislääkäreille tuosta vaan? Eikö ensin käydä neuvolalääkärillä?

Ap:lle hommaat lapsellesi ajan neuvolalääkärille ja puhut hänelle tilanteestanne.

Vierailija

kasassa. Kukaan terve ihminen ei ala karjua tuolla lailla viisivuotiaalle.

Totta kai sopii pyytää tiukkaan sävyyn, mutta neuvolatäti ei huuda tai ala väkisin retuuttaa lasta puntarille.

Eikä myöskään ala "diagnosoida" lasta sen takia, ettei tämä sillä sekunnilla hyppää puntarille. Ei helkatissa!

Asiallista on keskustella rauhallisesti siitä, onko lapsi kovin omatahtoinen ja miten osaa noudattaa päiväkodissa ohjeita. Ja mahdollisesti sen keskustelun perusteella EHDOTTAA aikaa psykologille.

Vierailija

Mutta ehkä sun pojalle olisi hyvä opettaa myös käytöstapoja ja perustella miksi virastoissa, lääkärillä yms. käyttäydytään reippaasti ja "ohjeita" noudattaen heti kerta laakista.

Kunnallisissa hoitopaikoissa on kamala kiire ja muitakin työtehtäviä, kuin odottaa puolituntia, että teidän pekkairmeli josko jaksaisi kuunnella ja toimia pyydetyllä tavalla, kun äitikään ei asiaan reagoi...

Vierailija

kerro tuolle th:lle mitään henkilökohtaisia tai perheeseesi liittyviä asioita. Pysyttele itse täysin asialinjalla, käyttäydy kohteliaasti ja sivistyneesti häntä kohtaan, älä tuttavallisesti.

Vierailija

Aika ikävä homma jos poikaasi jännitti nousta vaa'alle ja siten terkkari alkaa huutaa. Ihan hirveä tilanne lapselle.

Joku ihme sekopää terkkarina.

Totteliko se muissa asioissa terkkaria ennen punnitsemista ? Todellako vain sen vuoksi kun ei ekalla käskyllä vaakaan noussut, niin jokin vika pojassa?

Ihan uskomatonta.

Vierailija

työntekijöistä. Sitten sinne otetaan ihan vaan niitä joita satutaan saamaan, olivatpa he ammattitaitoista väkeä tai eivät. Teidän kohdalle on osunut tällainen ikävä "sattuma".

Vierailija

pojassasi kuitenkin jotain haastavuutta joka otti terkkaa hermoon? Onko ensimmäinen joka voivottelee pojan käyttäytymistä sinulle? Viisivuotiaan pitäisi jo hieman osata säädellä omaa toimintaansa tietyissä tilanteissa. Juuri sitä katsotaan 5-vuotisneuvolassa, jos siinä huomataan jotain erityistä, jatkoa todellakin seuraa.

Vierailija

ovat enkeileitä, kullannuppuja, eikä niissä nyt herran jestas voi mitään vikaan olla.

Itse asiassa olen kyllä esikoisen kohdalla itse ottanut neuvollassa puheeksi nyt tarttis jotain tehdä. Kyllä minä myönnän jos lapseni tarvitsee tukea jossain osa-alueessa. Mutta nyt on kyse ihan terveestä ja normaalista pojasta. Tämä terveydenhoitajan käytös oli aivan ala-arvoista huutoineen ja syyttelyineen. Asiasta ei edes keskusteltu. Hän ei kysellyt onko poika aina tällainen (mitä hän todellakaan ei ole) ja onko tämä nyt esim. voimakkaampaa kuin yleensä. Ja että olenko minä huolissani poikani käytöksestä. Hän vaan päätti sen yhden lauseen jälkeen että vikaa on ja pahasti.

Kyllä minä voin tietenkin käydä siellä psykologilla pojan kanssa, mutta olen todella vihainen näistä syytöksistä.

AP

Vierailija

Lainaus:

pojassasi kuitenkin jotain haastavuutta joka otti terkkaa hermoon? Onko ensimmäinen joka voivottelee pojan käyttäytymistä sinulle? Viisivuotiaan pitäisi jo hieman osata säädellä omaa toimintaansa tietyissä tilanteissa. Juuri sitä katsotaan 5-vuotisneuvolassa, jos siinä huomataan jotain erityistä, jatkoa todellakin seuraa.

tapauksessa saanut käyttäytyä tuolla tavoin! Täysin epäammattimaisesti tehty. Minä laittaisin sähköpostilla palautetta kyseisen th:n esimiehelle ja cc:nä sama viesti itse th:lle.

Kuvailisin tilanteen asiallisesti niin kuin se tapahtui ja kysyisin sitten lopuksi, että onko tällainen käytös yleistäkin heidän terveyskeskuksensa ammattilaisten parissa ja jos on, niin mihin se perustuu?

Vierailija

Koska hän todellakin on ainut terveydenhoitaja täällä. Hän hoitaa minua raskausaikana, lapsiani ennen koulua ja koulussa.

Tämä kyseinen terveydenhoitaja on muutenkin käyttäytynyt kovin omituisesti minua kohtaan. Kohtelu muutui heti kun älysi että olen ensimmäisen lapseni saanut teininä. Ja kun näki tatuoinnit, niin taivasteli vaan että miten raskaana olevalla äidillä voi olla tatuointeja. Joka kerta on etsimällä etsinyt jotakin vikaa tai ongelmaa. Mieheni oli heti ongelma kun kerroin hänen tekevän töissä pitkää päivää jotta saadaan vähän ylimääräistä joulua varten. Hänen mielestään mieheni ei osallistu lastenhoitoon niin kuin kuuluu ja jättää perheensä "heitteille"

En oikein ole koskaan pitänyt tästä naisesta, mutta nyt olen jo vihainen sille. Ajattelin kyllä soittaa hälle vuoden vaihteen jälkeen ja puhua asiasta, kun olen olen hieman rauhoittunut.

AP

Vierailija

näitkös: poikasi totteli

Kai nyt opit jotain tästä.

En minäkään näitä herranterttuja jotka kiukuttelee vastaan silosanoin puhuttele (olen työssä lastenneuvolassa) vaan tiukka käsky ja tarvittaessa otan olkapäistä tai kädestä kiinni ja ohjaan lapsen vaikkapa vaa´alle (ellei siis vanhempi saa lasta hallintaansa)

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat