Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Anoppi haluaa päättää lapseni koulun!

Vierailija

Anoppi on kuulemma päättänyt, että lapseni pitäisi ehdottomasti käydä koulua SYK:ssä eikä mukavassa lähikoulussaan. Tyttö on nyt toisella luokalla, menestyy koulussa hyvin ja varmasti pärjäisi SYK:ssä. Itse en näe mitään järkeä siinä, että tyttö lähtisi mukavasta lähikoulustaan, johon on matkaa 500m ja jonka opetuksen tasoon olemme olleet tyytyväisiä. Myös kavereita siellä on. Anopin mielestä sillä ei ole mitään väliä, koska SYK:ssä on kuulemma kiistatta paras opetuksen laatu ja SYK:n käymällä tyttö pääsee elämässään mihin haluaa. Hohhoijaa...

Tästä on nyt puhuttu koko syksy ja väännetty kättä. Anoppi vaan ei tajua, että hänellä ei ole mitään sanomista lapsemme asioihin, varsinkin kun on kyse näin isosta asiasta. Hänen mielestään on, koska on auttanut meitä rahallisesti silloin kun meillä on olut tiukkaa, eikä ole suostunut ottamaan lainaamiaan rahoja takaisin nyt kun meillä on maksukykyä. Miten saamme anopin ymmärtämään, että tämä ei todella käy!?

Sivut

Kommentit (25)

Vierailija

jolloin nimenomaan pitää päättää. Lukekaa nyt oikeasti ne Helsingin kouluoppaat ja kuunnelkaa järjen ääntä - vaikka kuinka anoppi olisikin nyt oikeassa, etkä sinä, ap.

Vierailija

ei loppupeleissä ole paljonkaan väliä sillä mitä koulua käy, opetuksen laatu on niin tasaista. Sano anopille että teidän tyttö on niin fiksu että pääsee elämässään mihin haluaa ihan omin avuinkin. Sosiaalinen elämä (esim ystävät vanhassa koulussa) ja muu kuin koulu on myös erittäin tärkeää, ei pelkkä kirjatieto.

Vierailija

Kyllä lapsi kannataa laittaa parempaan kouluun, jos mahdollisuus on. Me aikanaan tehtiin valinta lähikoulun puolesta kaverisuhteiden toivossa - ja on sitä sen jälkeen KADUTTU moneen otteeseen.

Siitä en sano mitään, illä perusteella anopillasi on sanomista teidän perheen saioihin. Rahanlainaus on huono peruste, mutta se minusta riittää, että anoppi on oikeassa.

Vierailija

Lainaus:

Täällä päin on itsestään selvää, että lapset käyvät nykyisen kyläkoulunsa ja siirtyvät sitten yläkouluun kirkonkylälle. Ei ole tullut mieleenkään, että pitäisi jotenkin miettiä vaihtoehtoja. Ihan kunnon yliopistossa koulutettu asiantuntijavirkamies minusta tuli "vain" lähimmät ala- ja yläasteet sekä lukion käytyäni. Mitä anoppiin tulee, hänellä ei ole sananvaltaa lapsenlapseensa kohdistuvissa koulasioissa - se kuuluu vanhemmille.

Helsingin sisällä ihan kunnallisissa peruskouluissa on valtavia eroja. Valitettavasti.

Vierailija

.. kuinkas monta niitä itsarin tehneitä siellä nyt onkaan viime vuosina ollu?

Olen samaa mieltä anoppisi kanssa siinä mielessä, että koululla on väliä, mutta ei vielä tokalla luokalla.. itse kävin koko peruskoulun ihan p''''aa koulua ja siirryin lukioon Ressuun ja voin sanoa, että SILLÄ oli merkitystä sen suhteen mitä minusta on tullut.. oon mm. oman yläasteluokkani AINOA korkeakoulukoulutettu, osa on jo vainaita (huumeet ja viina) osa istuu vankilassa mm. tapoista ja petoksista.. et silleen.

Ja jos ei muu auta, ilmoittakaa sille, että jos haluaa lapsenne SYKkiin, hoitaa sitten myös kuljetukset mennen tullen ja vasta ala-asteen jälkeen, kiitos.

Vierailija

Kertokaa ketkä ylivertaiset ihmiset on tuon sykin käyneet?

Mielestäni lahjakkaita lapsia on pitkin maata samoin erinomaista opetustakin.

Vierailija

opettajien koulutusaste on suurinpiirtein sama joka puolella, mutta kouluissa on eroa asenneilmapiirin suhteen. Jotkut koulut tarttuvat haasteisiin ja panostavat tavoitteisiin myös resursseja lisäämällä. Toiset koulut taas yrittävät selvitä päivästä toiseen ja pyrkivät pelaamaan varman päälle, mahdollisimman pienillä resursseilla (rehtorit kilpailee sille, kuka selviää vähimmällä rahalla) ja eliminoimaan vaikeita tekijöitä sen sijasta että ne opittaisiin voittamaan. SIllä ei ehkä ole väliä sille oppilalle, joka joka tapauksessa on kympin tyttö, mutta sillä on väliä sille, joka VOISI olla kympin oppilas, mutta jolla on matkallaan haasteita.

Vierailija

Todetkaa, että toivotte väittelyn tästä tapauksesta loppuvan, koska muussa tapauksessa te joudutte harventamaan selvästi yhteydenpitoa anoppiinne, koska ette jaksa riidellä asiasta jatkuvasti.

Mitä sitten itse kouluasiaan tulee. Minä olen käynyt ihan tavallisen maalaiskoulun ja kirjoittanut ylioppilaaksi pikkupaikkakunnan lukiosta, johon pääsi 6,5:n keskiarvolla. Ei se ole estänyt minua etenemästä akateemisella uralla. Olen jo pitkään ollut erään alan tohtori. Toisaalta täytyy kuitenkin sanoa, että todennäköisesti olisin ollut kouluaikana selvästi onnellisempi SYKissä. Siellä en todennäköisesti olisi ollut mikään kummajainen lähes kympin keskiarvoineni, vaan ihan tavallinen oppilas muiden joukossa, enkä olisi jäänyt kaveriporukoiden ulkopuolelle. Minun tapuaksessani SYK ei kuitenkaan ollut vaihtoehto, koska sinne oli matkaa monta sataa kilometriä.

Nykyisin asun pääkaupunkiseudulla ja jouduin pohtimaan asiaa yhden lapseni kohdalla. Kysymyksessä on koulussa todella hyvin pärjäävä tyttö, jolla esim. viimeisessä todistuksessa kaikkien aineiden keskiarvo oli 9,9. (Tyttö on nyt yläasteella 8. luokalla.) Päädyimme 2. luokalla lähikouluun, koska siinä opetuksen taso oli hyvä ja tytöllä näytti olevan kiva kaveripiirikin. Saattoi hyvin olla, että ratkaisu oli väärä. Nimittäin juuri 3. luokan aikana luokkakaverit rupesivat huomaamaan, kuinka paljon parempi tyttö on kouluaineissa kuin he muut. Yhden vuoden aikana tyttö jäi täysin kaveripiirin ulkopuolelle. Varsinaista kiusaamista ei ollut, koska koulussa on siihen hyvin tiukka linja. Mutta koko ala-asteen loppuaikana tytöllä ei ollut luokalla yhtään kaveria. Tilanne muuttui taas täysin, kun tyttö meni yläasteelle painotetulle luokalle, johon oli pääsykokeet. Yhtäkkiä tytöllä onkin taas monta hyvää tyttökaveria. Vaikka tyttö on edelleen luokan paras, ei se olekaan enää luokassa suuri häpeä, vaan muiden mielestä hieno juttu.

Saattaisi hyvinkin olla, että tämän tytön ala-asteaika olisi ollut SYKissä selvästi onnellisempi. Kyllä hän oppi ihan tarpeeksi lähikoulun ala-asteellakin, mutta kaveritilanne olisi todennäköisesti ollut selvästi parempi SYKissä.

Vierailija

jos vanhemmat eivät osallistu. Nykyään kaikissa kouluissa luokkakoot ovat niin isoja, että jos haluaa lapselleen hyvän perusopetuksen, niin tekee lapsen kanssa läksyjä ja on muutenkin mukana. Vaikka koulu olisi miten hieno, mutta lasta ei auteta, eikä kannusteta, on hieno koulu yhtä tyhjän kanssa.

Vierailija

niin opettajien tason, ilmapiirin kuin oppilaidenkin tason välillä.

Hyvien koulujen virkoihin on todella paljon hyviä hakijoita kun taas huonommat koulut joutuvat jopa välillä metsästämään opettajia ja tyytymään epäpäteviin.

Itsekin opettajana täytyy sanoa, että vaikka koulutus on sama niin auskuopinnoissa (opettajan pedagogiset opinnot harjoitteluineen) huomasi sen valtavan eron tulevien opettajien välillä. On eri asia valmistua erinomaisin tiedoin tai tyydyttävin tiedoin.

Pitää kuitenkin muistaa, ettei se hyvä koulu on tae siitä, että pärjää myöhemmin - enkä lähtisi mitään suuria muutoksia tekemään siksi, että lapsi pääsisi keskitasoisesta koulusta erittäin hyvään - kummassakin saa tarpeeksi hyvää opetusta, paljon on kiinni myös itse oppilaasta ja kodista.

Ap:n tapauksessa en lähtisi siirtämään lasta kesken alakoulun vaan miettisin tilannetta yläkouluun siirryttäessä. Varsinkin jos vanhemmat ovat tyytyväisiä opetuksen tasoon.

Siirto voisi olla järkevää jos koulu olisi ns. ongelmakoulu.

Ja anopinhan tehtävä ei ole lastenlasten kouluasioista päättää, ei vaikka olisi taloudellisesti avustanutkin perhettä. Itse tekisin tuossa tilanteessa asian anopille niin tiukasti selväksi, että varmasti tajuaa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat