Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Loukkaantuisitko, jos mummi ei antaisi lapsenlapselle joululahjaa?

Vierailija

Vastavuoroisesti ei kyllä anna aikakaan, eikä syntymäpäivälahjaa. Perusteluna on ollut vauvasta asti: "se saa kuitenkin niin kauhean paljon lahjoja", mikä on varsin kummallinen näkemys, vaikka käpylehmätaloudessa emme eläkään. Puolivuotiaana pojulla taisi olla leikkimatollaan pehmokirja, värikkäitä jäätelömuotteja, helistin ja purukala, ja mummi teeskenteli (?) olevansa kauhuissaan.: "Mihin te tämän tavarapaljouden kanssa joudutte??" Silloin luulin, että kyse oli kettuilusta, että lapseen satsataan mammonaa liian vähän, hänellä itselläänkin kun on koti täynnä irtosälää ja koristekitschiä. Nyt en oikein tiedä mitä ajatella. En kai ajattelisi mitään, mutta mieheni on raivoissaan, kun lapsemme ei saa mummiltaan yhtään mitään, mutta on kyllä käsi ojossa ottamassa oman lahjansa meiltä vastaan. Mielipiteitä!

Kommentit (11)

Vierailija

en oikeasti pidä halvasta dingelidangelista, joka menee melkein pelkästä katseesta rikki, mutta ikinä en ole arvostellut ääneen saamiamme lahjoja, vaan kiitän kauniisti, pistän esille ja piiloon vasta mummin mentyä.

Vierailija

samoin miehestä, joka kuitenkin itse jostakin syystä haluaa ostaa äidilleen lahjan. Mummi ei asu paikkakunnalla, mutta kun tulee käymään, hän tuo mukanaan krääsää kaikille, koiraa unohtamatta.

Vierailija

Tosin serkuksia oli niin paljon, että taloudellinen katastrofi olisi tullutkin, jos olisivat alkaneet kaikille lahjoja ostamaan. Minun mielestäni isovanhemmilla ei ole mitään valvollisuutta ostaa lahjoja. Lahjahan on aina vapaaehtoinen asia. Minä tiedän, että minun äitini ei osta mitään lahjoja lapsenlapsilleen tänä vuonna. Se johtuu siitä, että veljeni vaimo on niin monta kertaa valittanut epäsopivista lahjoista, että äitini päätti lopettaa lahjojen ostamisen vähistä rahoistaan.

Vierailija

jotka luullakseni saavat häneltä lahjan per naama. Joo, mitä enemmän tuota mummin käytöstä kelaa, niin sitä enemmän ristiriitoja löytyy.

Itsekään en koskaan saanut köyhiltä isovanhemmiltani joululahjoja, mutta vaari sujautti joskus pienen setelin kouraan. Silloin ei tullut mieleenkään olla katkera, meitä serkuksia kun oli niin paljon.

Vierailija

No, itehän kysyin, joten kiitos tästäkin näkökulmasta. Kotimme on meidän kaikkien: mieheni, minun, lapsemme ja koiramme. Meillä kaikilla on ikiomat soppemme, jonne muilla ei ole tulemista ilman perusteltua syytä (sekä koiran petiä että lastenhuonetta on välillä hyvä edes tuulettaa...), mutta yleisesti ottaen koti kuuluu meille kaikille. Minä en määrää kaapin paikkaa, ei yksin mieskään, eikä neljävuotiaalle ainokaisellekaan ole lahjoitettu tätä etuoikeutta (jota hän toisinaan yrittää käyttää). Lapsen saamia lahjoja en ole koskaan jemmannut kaappeihin, pidin niistä tai en, mieheni tavaroista puhumattakaan. Jos sitten itse ole saanut kristillisestä kirjakaupasta olevan Jeesus-patsaan, jossa on euron hintalappu pohjassa, niin olen antanut itselleni luvan poistaa sen silmistäni. En halua ruokkia sitä käsitystä, että rakastan Jeesus-patsaita niin paljon, että niitä kannattaa ostaa minulle aina ja kaikkialta. Mitään arvokasta emme ole koskaan saaneet, emmekä pyytäneet, eikä kysymys olekaan siitä, vaan siitä että sen euron olisi ehkä voinut sijoittaa vaikka pikkuautoon jouluna. Sillä olisi tehty lapsenlapsi (ja mieheni) onnelliseksi, mutta mummi on mummi. Ja kyllä, tiedän ettei kaikilla ole mummeja, jolloin tämä kaikki voi kuulostaa täysin itsekkäältä ja turhalta lätinältä, mutta jotenkin tämä kuvio on alkanut ihmetyttää itseänikin.

Vierailija

Eli mummitkin jää meillä lahjoitta.

Lapset saa mun puolen isovanhemmilta pari lahjaa. Miehen puolelta ei, koska ei kannata lähettää postitse. Lapsia mummi lellii sitten kun olemme siellä lomalla.

Aika omituista minusta tuo mummin toiminta. Saatteko te aikuiset häneltä lahjoja.

Vierailija

Lainaus:

en oikeasti pidä halvasta dingelidangelista, joka menee melkein pelkästä katseesta rikki, mutta ikinä en ole arvostellut ääneen saamiamme lahjoja, vaan kiitän kauniisti, pistän esille ja piiloon vasta mummin mentyä.

Ehkä kannattaisi miettiä, onko teillä koti muidenkin kuin sinun käytössä. Jos lapset saavat lahjoja, ne ovat heidän eikä sinun. Itsekin teen samaa, joten tiedän mistä puhun. Joudun oikeasti kamppailemaan itseni kanssa, että en tunge rumia tavaroita kaappiin. Huolehdin myös aina, että laitan sellaiset tavarat esille, jotka vierailija on ostanut, ettei hänelle tule sellainen olo, etteivät hänen edellisetkään lahjat kelvanneet. Kummasti ilahduttaa lahjan antajaa!

Vierailija

käyttää kaikki rahansa omaan tilpehööriin. On varmaan jostain lukenut että nykylapsilla on niin paljon kaikkea... ja tuudittautuu tekosyynä tähän vaikkei teillä näin olekaan. Ja saa sitten ostettua itselleen uuden koriste-enkelin silläkin rahalla.

Uusimmat

Suosituimmat