Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko kohtuullista että vain tyttölapsen pitää tehdä kotitöitä?

Vierailija

Tuttavani perheessä on kaksi teiniä, joista vain tytön odotetaan tekevän kotitöitä, hoitavan pienempää sisarustaan, siivoavan, yms.

Ja muutenkin tyttö ei saa läheskään samaa vapautta kuin vuotta vanhempi isoveljensä, joka menee ja tulee miten haluaa.

Vanhemmat kotoisin maalta.

Kommentit (7)

Vierailija

paitsi ehkä ei ihan niin.

Vanhempani joivat aina perjantai iltaisin ja se oli minun tehtävä lauantai aamuisin siivota ja tehdä heille aamupala. 10v nuorempi veljeni oli minun hoidettavana niinä päivinä.

2v vanhempi veljeni sai käydä ulkona ja tehdä mitä halusi, hän ei koskaan hoitanut nuorempaa veljeään, vei joskus roskat ja siinä se.

Kun valitin että en halua tehdä aamupalaa niin sain kuulla että kun olen naimisissa niin mieheni odottaa että minä sen aamupalan teen.

En itsenäistynyt yhtä nuorena kuin muut ikäiseni, mutta minusta tuli aika toimelias kotona.

Itsenäistyin kuitenkin, ja meniin 24v naimisiiin vanhemman miehen kanssa ja joka lauantai toin hänelle aamupalan sänkyyn. Lellin häntä ihan liikaa ja se on minun oma syyni. Ajan mukaan ainakin kyllästyin ja otin eron koko miehestä.

En usko että ylimääräisestä tyostä haittaa on, onhan jokaisen kodissa jotain tehtävä, mutta en itse samaa lapsilleni tee. Pidän huolen että tyttäristäni ei kasva minkäänlaisia lattiamattoja.

Vanhempani eivät olleet pahoja, vain vanhoillisia ja valitettavasti sellainen minustakin tuli, vaikka nuorena en olisi sitä koskaan uskonut.

Vierailija

Lähinnä tekivät joskus ruokaa ja saattoivat joskus imuroida. Toisaalta taas he tekivät "miesten töitä", eli sahasivat joulukuusta, kantoivat kauppakassit autosta sisään, veivät roskia jne. Me tytöt taas silitimme veljien paitoja ja siivosimme, katoimme pöydän jne.

Itselläni on yksi tyttö ja kaksi poikaa. Yritän opettaa kaikkia heitä tekemään kotitöitä.

Yleensä kuopus (poika 2v6kk) auttaa minua tyhjentämään tiskikoneen. Joskus taas (aika harvoin) esikoinen (tyttö melkein 8v) tyhjentää koneen itse/yhdessä minun kanssani. Kaikki lapset osallistuvat siivoukseen.

Vierailija

Itse olen perheen vanhin ja ainoa tyttö. Mä olen valitettavasti joutunut siihen asemaan nuorena, että minä jouduin tekemään paljon kotitöitä, veljeni eivät niinkään. Veljet pääsivät paljon helpommalla, muistan jo nuorena mananneeni asiaan monesti. Mä olin lisäksi todella tunnollinen, kun pyydettiin/käskettiin, niin tein, veljienkin välillä käskettiin tekemään, mutta ne viis välittivät.

Itselläni on poika ja tyttö. Molemmat joutuvat tekemään ihan samalla tavoin kotihommia, kumpikaan ei ole missään erityisasemassa niiden suhteen. Niin sen pitääkin mennä.

Mainitaan nyt se kuitenkin että, muuten en ole kokenut mitään syrjintää vanhempieni osalta. Olen aina tiennyt että olen heille tärkeä ja rakas tytär.

Vierailija

Ei ihme, että osasta miehistä tulee sohvalla makaavia sovinistisikoja! Olen jopa omaa lähes 40v miestäni saanut opettaa siihen, että kotityöt kuuluu molemmille ja mikäli saman katon alla asuu, en ala keräämään jälkiään, kuin jonkun alle kouluikäisen perästä.

Lapsi saa kehityksensä mukaan alkaa osallistua kotitöihin halusi tai ei. Sukupuoleen katsomatta.

p.s sitten ihmetellään vauvalehdissä, kuinka sisarusten välit on heikot?? mahtaisko johtua kenties jotenkin myös vanhemmista jälleen..

Vierailija

että "naisten työt" ovat niitä jokapäiväisiä töitä, joiden tekemistä kukaan ei edes huomaa, paitsi kun ne jäävät tekemättä? Miesten työt taas ovat luokkaa kerran vuodessa tapahtuva öljynvaihto. :D

Vierailija

Pojat ovat luomakunnan kruunuja eikä heitä sovi rasittaa moisilla ikävyyksillä. Sitä paitsi tytöt ovat luontaisesti halukkaita hoivaamaan ja hoitamaan pesää. Siinä oppii samalla hyväksi kotiäidiksi.

Uusimmat

Suosituimmat