Joulu tulee - ensimmäinen raskaus ja ruokarajoitukset ihmetyttää?

Vierailija

Odotusaika on tähän asti sujunut mukavasti, nyt ollaan viikolla 10 + 4 ja huomenna päästään jo ultraan, kun joulun pyhät vähän rajoittaa tutkimusaikojakin. Mutta mukavaa on viimein saada vahvistusta ja tietoa masuasukista :).

Jonkin verran olen koittanut katsella, mitä tulee laitettua suuhun, vaikkakin käytännön järkeä noudattaen, esim. kotimaisiin juustoihin luotan (juustoja on pakko syödä kun ovat suurta herkkuani) ja kaikkeen tuoreeseen, puhtaaseen ja oikein säilytettyyn.

Joulu tuokin sitten taas uusia haasteita, kun pöydässä olisi niin paljon kaikkea ihanaa. Okei, vakuumipakatut kalat ja mädit täytyy kai suosiolla unohtaa, mutta miten on sillien ja sienisalaatin laita, osaako kukaan antaa neuvoja noista?

Suolaistahan tuo silli tietty on, mutta ei kai siinä ole muuta vältettävää... Sienet on ryöpättyjä ja pakastettuja, eli kaipa nekin periaatteessa käyvät raskaana olevan ruokavalioon. Olen kuullut jotain juttuja myös majoneesin syömisestä (raaka muna?), mutta olen kyllä syönyt burgereita yms.

Jonkun mielestä nämä kysymykset voivat tuntua hysterialta, mutta eipä sitä haluaisi pahaa oloa tieten tahtoen aiheuttaa vauvalle, eikä itsellekään ;)

Toivottavasti ultrassa näyttää huomenna hyvältä (ja näkyy jo tarpeeksi, kun tulee vasta 11 vk täyteen torstaina), vähän jo jänskättää...

Hyvää joulua ja kiitoksia, jos joku ehtis vähän infoilemaan "tyhmää".

Kommentit (5)

Vierailija

viidennellä kuulla ja söin kaikkea mitä joulupöydässä oli. Kalasta sain itse neuvolassa ohjeen että vakuumi pakattua kalaa ei saisi syödä, mutta itse kala ei ole mitenkään pahasta. Isäpuoli haki torilta kalastajalta lohen jonka itse graavasi . Söin ihan hyvällä omallatunnolla. Ainoa mitä varmistin oli tuoreus ja kotimaisuus.

Hyvää Joulua!

Vierailija

Korvasieniä ei suositella syötäväksi, muuten sienet on ihan sallittuja. Ja jos tykkää graavikalasta niin senhän voi itse suolata eli silloin siinä ei ole sitä listeriariskiä niin kuin tyhjiöpakatuissa. En ole kuullut, että majoneesi olisi kiellettyä... Tervettä maalaisjärkeä kun käyttää niin hyvin sujuu. :)

Vierailija

Iso kiitos neuvoista, ei rupea sitten mietityttämään jälkikäteen. Haempas kaupasta lohen ja graavaan sen itse, niin tiedän varmuudella :)

Meilläpäin ei oikein tavoita neuvolatätiä joulunaikaan...

Vierailija

valmistetaan pastöroiduista kananmunista/ massa pastöroidään jossain vaiheessa eli sikäli olisivat turvallisia kunhan vaan eivät ole seisseet lämpimässä tuntikausia. Mutta kannattaa soittaa Felixin yms. asiakaspalveluun

Sillejä ei kai suositella, kypsentämätöntä kalaa kun ovat. Silakkarullia, jotka on keitetty ja sitten etikkaliemessä yön yli säilytetty olen uskaltanut syödä. Sienisalaatissa ei kai pitäisi olla mitään kielettyä kunhan sekään ei ole lämpimässä muhinutta.

Soita omaan neuvolaasi niin saat mielenrauhan, ohjeita on yhtä paljon kuin antajia...

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat