Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Alatiesynnytyskö sektiota helpompi???

Vierailija

Alatiesynnytyksenkin jälkeen voi olla todella kipeä! En oikeesti pystyny kävelemään saati istumaan piiitkän aikaan. Paikat todellakin levisi ja pahasti... En usko et sektiohaava voisi olla sen kipeämpi mitenkään...

Ap

Sivut

Kommentit (44)

Vierailija

tietosi alatiesynnytyksestä on mutua, ei kokemukseen perustuvaa. Kyllähän tähänkin ketjuun on kirjoittanut moni, joka on kokenut molemmat, ja haluaisi mieluummin alatien.

Mä en ole kokenut sektiota, mutta mulle alatiet on olleet niin helppoja, että en millään muotoa pysty näkemään, miksi haluaisin koko alavatsani silputtavan, jos selviän naarmuitta normaalisynnytyksestä. Ja olen saman tien jaloillani, pystyn istumaan ja hoitamaan vauvaa jne.

T: kolmen äiti.

Vierailija

toki helppo ja haavakipu oli samaa luokkaa epparihaavan kanssa. Alatiesynnytys oli luonnollisesti helvetillisen kivulias.

Silti en koskaan vapaaehtoisesti ottaisi sektiota koska on niin paljon riskikkäämpi toimenpide. Erityisesti minua huolestuttaisi sektion vaikutus tuleviin raskauksiin - mm. kohtukuoleman riski kymmenkertainen. Sen lisäksi lääkäri saattaa suositella pitkää (esim. 2 vuotta) väliä seuraavaan raskauteen. Minulla näin ei ollut, mutta eräällä tuttavallani kyllä.

Vierailija

Meikätyttö 5kk... alatiesynnytyksen jälkeen

ja sektio ei sen helpompi 1kk liikuntakyvytön, mutta eri tavalla, helpompi kestää henkisesti.

Vierailija

Ekan alatiesynnytyksen jälkeen makasin 2 viikkoa sairaalassa. Menetin 2500ml verta, syvät repeemät jne. ja siitä kesti aikansa toipua. Lisäksi minut kaavittiin kahdesti vielä oleskeluni päätteeksi. Oli todella kypsää maata sairaalassa taju kankaalla kun mies sai hoitaa beibiä. Jaa että uudelleen? No thanks! Olen uudelleen raskaana ja sektioon menossa. Nimim. jälkivuotoakin vielä 8 viikkoa päälle

Vierailija

kun tulossa oli yli puoli kiloa isompi vauva. Esikoisen synnytys oli todella vaikea.

Sektiosta toivuin noin 10 kertaa nopeammin. Mutta tokihan yleensä alatiesynnytyksestä toipuu nopeammin.

Vierailija

Kauheat kivut!! Pystyssä pysyminen tuskaa, pyörryin kahdesti. Vauvan hoitaminen vaikeata. pari viikkoa tuskaa. Monta vuotta sektioarpi oudon tuntuinen, vieläkin vaikka siitä jo 7 vuotta.

Alatiesynnytys: vauva 4700 g. Ponnistusvaihe 3 h. Massiivinen eppari, joka tulehtui. Mutta siitä huolimatta alakautta seuraava.

Vierailija

ilman muuta valitsisin alatie synnytyksen ja oma synntyksesni kesti 28 tuntia. kovaa kipua, mutta luonnollista ja väliliha leikattiin, joten istuin kotona renkaan päällä.

alatie synnytyksestä olen toipunut täysin, mutta sektiosta en. joudun vetämään kädet eteen, jos kuopus hyppää päälle eli ei taida koskaan parantua ja aina heti kuukautiskierron kivut tuntuu alavatsalla ja ne perhanan kiinnikkeet.

ajatelkaa nyt sitä sektio haavaa, kuinka valtavan isosta leikkauksesta on kyse.

varmasti hyvä vaihtoehto, jos synnytys on repinyt paikat täysin.

lapset 5v. ja 7v.

ihana muutenkin se leikkaus. ei ole herkkä hetki, kun taas oikea synnytys on koskettava.

Vierailija

AP oletr vaan niin vitun onneton LUUSERI joka etsii helpointa tapaa synnyttää.

MIKSI edes hankit lapsia.!!!!!!!! V...n LUUSERI.!!!!!!!!!!

Vierailija

Lainaus:

Ekan alatiesynnytyksen jälkeen makasin 2 viikkoa sairaalassa. Menetin 2500ml verta, syvät repeemät jne. ja siitä kesti aikansa toipua. Lisäksi minut kaavittiin kahdesti vielä oleskeluni päätteeksi. Oli todella kypsää maata sairaalassa taju kankaalla kun mies sai hoitaa beibiä. Jaa että uudelleen? No thanks! Olen uudelleen raskaana ja sektioon menossa. Nimim. jälkivuotoakin vielä 8 viikkoa päälle

Itselläkin molemmat takana (alatiessä tuloksena väliliha tikein), ja kyllä minusta ainakin sektio (=suunniteltu) oli huomattavasti kivuliaampi. Ensinnäkin puudutuksen jälkeen jälkisupistukset haavan "alla" olivat hirveät, aika usein kipupumppua joutui painamaan. Ensimmäinen ylösnousu haavan kera oli järkyttävä, kipu väheni hieman päivien kuluessa, mutta esim. 2 viikkoa sektion jälkeen, sängystä nousu oli tuskaa ja vaati suunnittelua (=kyljen kautta ylös).

Sektiosta on aikaa yli 1v., ja vieläkään vatsassa ei ole tuntoa haavan kohdalla.

Kai sen nyt sanoo järkikin, että naisen kroppa on evoluution myötä muokkaantunut alatiesynnykseen, eikä sen hauskaa kuulu ollakaan. Eri asia on väkivalloin leikata n. 8 kerrosta lihasta, sidokudosta, hermoja yms. poikki, ja toipua siitä!

Itse itkin tuskasta alatiesynnytyksessä noin 2h, sektion jälkeen n. 2-4 viikkoa.

Vierailija

Eka vauva oli iso, synnytys kesti ja repesin. Lisäksi sain kunnon peräpukamat, jotka vaivasivat ehkä parin-kolmen päivän jälkeen eniten. Lisäksi en meinannut jaksaa olla jalkeilla ekan jälkeen ollenkaan.

Kauhulla odotin siis toista, mutta se olikin nopea, helppo ja lähes kivuton synnytys. Ponnistuskin kesti vain 2 min, en revennyt ollenkaan (tosin vauvakin oli pienempi). Tunnin päästä olisin jo voinut vointini puolesta lähteä vaikka lenkille!

Nyt kolmatta odottaessa toivon, etten joutuisi sektioon. Mulle on tehty kaksi vatsan alueen leikkausta (sappileikkaus avona, toipuminen vaikeaa 7 vkon ajan, sekä endometrioosileikkaus tähystyksessä, toipuminen kesti pari viikkoa), joten tiedän, miten huonosti ja hitaasti toipuisin siis sektiosta.

Ei kun rohkeasti alatiesynnytykseen vaan! Jos jotain ihan mahdottomia yllätyksiä esim. ison vauvan tai ahtauden kanssa tulee, niin sinne sektioonhan sut sitten viedään kuitenkin.

Vierailija

Leikkauskipuja kaksi viikkoa. Ensimmäiset päivät vain sängyn pohjalla ja ensimäisen kerran ylös noustessa sattui todella paljon. Lisäksi yskiminen, nauraminen jne. kamalaa ensimmäisen viikon (ja jossain määrin vielä toisenkin) aikana. Sairaalassa viikko. Sairasloma noin kuusi viikkoa, jona aikana ei saanut nostaa mitään painavaa. Vatsan tuntoaisti ei enää koskaan ole palautunut ihan ennalleen sektioarven kohdalta. Jälkivuotoa melkein 3 kk (tosin kohdussa oli paljon verta vuotavia kiinnikkeitä, joita ei poistettu sektion yhteydessä, koska olin menettänyt jo niin paljon verta - yleensä kai kaavitaan paremmin).

Vierailija

Mulla takana kaksi suunniteltua sektiota (ahdas lantio, isot vauvat minun kokooni nähden) ja kyllä se sektiokipu on lasten leikkiä varrattuna esim. kipuun luissa jotka on katkottu ja naulattu tai pahaan migreenikipuun, puhumattakaan syöpäkivuista. Vuorokausi sektiosta hippailin käytävillä ja vierihoidin vauvaa siihen saakka kun lähdin sairaalasta. Kipeähän se vähän oli, mutta on siihenhän on särkylääke olemassa.

Kivun kokeminen on niin yksilöllistä.

Vierailija

ja täytyy sanoa että alatiesynnytys oli piece of cake verrattuna siihen miltä olo tuntui sektiosta toipuessa. Itse sektio oli tietysti kivuton (nukutuksessa) mutta siitä toipuminen oli hidasta, ja hankalaa, kun ei olisi saanut edes vauvoja nostella...

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat