Vitsit mulla on kranttu 5v, tein kakkua jonne laitoin rahkakermavaahtoa.. Yök sanoi poika

Vierailija

siis miten ei voi tykätä sellaisesta herkusta :D

muuten on kyllä sellainen herkkusuu että kaikki menee

Kommentit (15)

Vierailija

Siis ai että vanhemman pitäisi vielä pohtia tuollaisen käytöksen jälkeen, että "olikohan tarpeeksi sokeria"?!?

Siis toki hiljaa mielessään saa sanoa ihan mille vaan "YÖK"; ei kaikesta tarvitse tai voi pitää. Itse opin pitämään esim. täytekakuista vasta aikuisena, lapsena en voinut sietää niitä. Ja esim. lapseni tokaluokkalainen kaveri ei tykkää oikein mistään makeasta, ei limuista, ei mehuista (juo vettä ja maitoa) eikä karkista (veljensä kyllä syö karkkia, joten ei ole perheen ruokavaliosta tai tottumisesta kyse). Ja eihän siinä mitään...Mutta millekään ei koskaan ruokapöydässä sanota "yök". Se on ainakin meidän lapselle opetettu jo taaperona.

JOS EI VOI SANOA MITÄÄN HYVÄÄ, EI KANNATA SANOA MITÄÄN. Pakko ei ole herkkuja syödä, todellakaan. Meillä ei itse asiassa ole pakko syödä muutakaan. Maistaa täytyy, mutta jos ei maistu, on oma valinta syökö vai ei...Mitään ylimääräistä ei vaan sitten saa ennen seuraavaa ateriaa...ja aika hyvin onkin sitten aina yhden skipatun aterian jälkeen seuraava maistunut.

Mutta siis se, että ruoan laittajaa kunnioitetaan sen verran, ettei ruveta ääneen nyrpistelemään.

Opeta ap lapsellesi käytöstapoja. Sillä, syökö hän kakkua vai ei, tuskin on mitään haitallisia vaikutuksia hänen elämäänsä, huonoilla käytöstavoilla taas varmasti on.

Vierailija

lastenvihaajia? Onhan se hyvänen aika selvä,että lapsilla on erilainen makumieltämys/maailma. Rangaistaanko siitä, että lapsi uskaltaa sanoa mielipiteensä?

Vierailija

Se, että yökkäilee oksennukset kurkussa jotain keittoa natsiäidin ikeen alla on HIVENEN eri asia, kuin sanoa tarjotulle herkkukakulle ääneen "YÖK"!

Koita nyt oikeasti olla sekoittamatta puuroja ja vellejä tässä jutussa, vai mitenköhän tuo kertomasi liittyi tämän ketjun asioihin ja vitosen ja seiskan kommentteihin. Eiväthän hekään olleet sitä mieltä, että lapsen pitää syödä keittoa tukehtumisen partaalle, vaan sitä mieltä, ettei ruokapöydässä kommentoida tarjoiluita "yök"-kommentein!

Vierailija

Mä en voi missään juhlissakaan syödä kakkua, kun nykyään kaikki tunkee rahkaa kerman sekaan. Ja kaikkiruokainen olen, vain rahka yököttää.

Vierailija

Onhan lapsella oma kokemusmaailmansa. Hän esim. voi pitää vanhaa ihmistä "kamalan rumana ja ryppyisenä" ja vammaista lasta "outona ja nykivänä" ja isokokoista ihmistä "HIRRRMUISEN LIHAVANA!"...Ja toki lapselle pitää opettaa rehellisyyttä ja lapsen pitää saada ilmaista itseään. Valitettavasti maailma ei kuitenkaan ole yksinkertainen ja mustavalkoinen. On olemassa jatkumo, jonka toisessa päässä on "rehellisyys ja avoimuus" ja toisessa päässä "moukkamaisuus ja epäkohteliaisuus sekä toisten tunteiden loukkaaminen". Aikuisen asia on opettaa lapsi sosiaalisesti sen verran lahjakkaaksi, että hän tunnistaa nämä ääripäät ja osaa käyttäytyä tarkoituksenmukaisesti seurassa ja kussakin tilanteessa...Usein valitettavasti huomaa, etteivät aikuisetkaan osaa erottaa näitä asioita, vaan "rehellisyyden" nimissä päästelevät suustaan mitä tahansa.

"Yök" ruokapöydässä ei ole positiivista ja tervettä "itseilmaisua", niin kuin nyt vaikkapa se, että vetää toista turpaan ei ole tervettä "negatiivisten tunteiden ilmaisua". Se, että sanoo toiselle "olet läskiperse ruma" ei ole "rehellisyyttä" vaan TYHMYYTTÄ. Herranjumala, koittakaa nyt edes aikuiset ymmärtää tämä.

Vai meneekö kasi vierailulle tuttavaperheeseen, jossa emäntä on haudutellut punaviinimarinoituja ankanrintojaan yön yli ja sanoo "YÖK" pöydässä, jos ei tykkääkään kastikkeesta (eiväthän aikuisetkaan kuitenkaan kaikesta pidä, vaikka heidän maku- ja kokemusmaailmansa lasten makumaailmasta poikkeaakin)? Toivottavasti ei! Eiköhän kasi niele rehellisyytensä, syö sen minkä kykenee ja sitten ole vain kohteliaasti hiljaa.

-7

Vierailija

Itse muistan myös lapsuudesta, kun kaverin synttärikakun päällä oli rahkavaahto. Kamalaa! En saanut millään syötyä kakkua ja istuin pöydässä vielä kun vanhempani tulivat hakemaan (juhlissa syötiin juhlan loppuvaiheessa). Perheen äiti tyrkytti ja tyrkytti sitä paskakakkua kotiinkin, enkä tiennyt miten kieltäytyä kohteliaasti. Lopulta valehtelin, että minun mahassa kiertää ja pelkään, että olen tulossa kipeeksi. Kaikille se rahka ei tosiaan kakun päällä maistu ja sitäkin voi käyttää sopivasti, niin että tulos on kuitenkin makea. Ainakaan tuo kys. kakuntekijä ei ollut kuullut koskaan vaniljasokerista....

Vierailija

Lainaus:

Onko vastaajat 5ja 7 jotain lastenvihaajia? Onhan se hyvänen aika selvä,että lapsilla on erilainen makumieltämys/maailma. Rangaistaanko siitä, että lapsi uskaltaa sanoa mielipiteensä?

En ole lastenvihaaja. Ja kyllä lapsi saa kertoa mielipiteensä vapaasti mutta asiallisesti kotona, mutta ei yökkäillä. Minusta ruuan laittajaa pitää kunnioittaa sen verran että osaa käyttäytyä. Kylässä vielä paremminkin. Toinen on nähnyt sen vaivan että haluaa valmistaa ja tarjota kakkua tai jotain muuta ruokaa sitä pitää myös kunnioittaa.

En hyväksyisi vastaava käytöstä omalta 6-vuotiaalta.

5

Vierailija

soveliasta käyttäytymistä ruokailutilanteessa.

Entäs, seiska, jos lapsesi hakkaa hiekkalaatikolla toista lasta lapiolla päähän; etkö silloinkaan kiellä häntä tekemästä niin, ja selitä, että se on toista loukkavaa ja rumaa käytöstä? Ettet vain "rankaise häntä negatiivisten tunteiden esittämisestä"? Lapsihan vain ilmaisee mielipiteensä eli sen, ettei pidä tästä toisesta lapsesta...

Huh huh.

Mitä kun seiskan lapsi menee kouluun, eikä siellä sovikaan keittäjälle mennä ilmaisemaan mielipidettään tyyliin "YÖK", vaan siitä ihan oikeasti rangaistaan?

Vierailija

Lapsuudestani jäi mieleen sellainen tapaus kun 4-vuotias pikku poika yökkäili äitini tekemälle lihasopalle. Itse olin 5-vuotias. Pojan äiti antoi kaikkien nähden kunnon läksytyksen pojalle kun "uskalsi " yökätä, kun nyt liha pala vain sattui olemaan liian iso. Muutenkin tämä äiti jakoi pojalleen joka vaiheessa korvatillikota. Poika tukehtui muutamaa viikkoa myöhemmin leluunsa:(

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat