Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

<3--------------------------HELMETvko52----------------------------------<3

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Erittäin hauskaa alkanutta ja vuoden viimeistä viikkoa helmille!

En ole ehtinyt kirjoitella, kun on ollut niin kiirettä joulun kanssa! Vielä olisi aikamoinen läjä lahjoja paketoimatta yms. ruokia vielä tekemättä, mutta kyllähän tässä vielä ehtii! Olin myös esikoisen kanssa sukuloimassa hieman kauempana ja siinäkin vierähti mukavasti viikko vapaita viettäessä ja joulua odotellessa. Kotiin palattuani alkoi kamala siivous ja puunaus, kun huomasin kuinka lähellä joulu jo on! Hirvittää jo etukäteen se lahjojen määrä mikä esikoista kohtaa aattona, hän on vielä toistaiseksi sukumme kuopus, eikä täten välty huomiolta! Onneksi noin 1,5v. esikoinen ei vielä tajua kuinka paljon saa kaikkea, saatika lahjojen merkitystä.

Masuvauvalle ei kuulu kummempia, siellä se villinä potkii ja välillä ihan meno hirvittää, mutta pääasia että kaikki on kunnossa. Minulla seuraava neuvola viikon päästä ja synnytystapa-arvio sitten tammikuussa. Ihanaa saada koko arvio, kun esikoisesta en saanut ja oli yli 4kg...

Pakko lähteä nukkumaan että jaksaa taas aamulla puuhastella!

OIKEIN MUKAVAA JA RAUHALLISTA JOULUA KAIKILLE HELMILLE!

t tiia

Kommentit (12)

Vierailija

Käväisin neuvolassa ja täti käski olla hyvin rauhassa, että pääsisin tammikuulle... Sanoi vielä, että jos yhtenäkin yönä (tai päivällä) alkaa niitä säännöllisen tuntuisia suppareita tulla niin mun ei enää kannata kotona kellotella vaan soitan ambulanssin ja painun Tampereelle. Itse yritin vitsailla olevani kasassa vielä rv42, mutta siihen ei kuulemma varmasti päästä... no tietäähän tuon kun lima valuu ja pää roikkuu puoliksi ulkona...(ja nyt supistaa...) Lupasi vielä mainita meikäläisestä erikseen ambulanssi henkilöstölle, että jos otan yhteyttä niin mut pitää sitten heti viedä Taysiin.

Katsotaan josko näen poikien ilotulitusesityksen ylihuomenna vai painunko katselemaan Tampereen ilotulituksia.

Vierailija

Yhtenä kappaleena edelleen! Toivottavasti myös Leeti ja kaikki muutkin, vaikka tosiaankin tilanne alkaa olla kaikkien helmien kohdalla niin hieno,että kaikki olemme jo pidemmällä kuin mitä minä aikanaan tuon joulutontun kanssa pääsin... Omalta osalta jännitys alkoi lientyä silloin joulukuun alkupuolella, nyt sitten saan minäkin NAUTTIA näistä loppuraskauden vaivoista ja keskittyä valittamaan tästä kävelytyylistäni ("kakat housuissa"), vauvan pää on tosi alhaalla.

Luulen, että tässä vielä ainakin sinne torstaihin asti saan sinniteltyä kasassa - vaikka melkein jokaikinen yö ja aamu olen nyt kellottanut säännöllisiä supisteluja - ei tosiaankaan tunnu miltään harjoituksilta enää (nytkin supistaa...) Tuossa aamupäivällä olisi neuvola-aika ja jos silloin vielä on tilanne päällä, niin vaadin kyllä taas lääkäriä (noin miljoonannen kerran tässä raskaudessa). Toissa yönä oli taas ihan muutamasta supistuksesta kiinni, etten soittanut ambulanssia...

Vielä muutaman viikon kun malttaisi pysyä tuolla niin sitten ei enää mitään (itse olen kyllä päättänyt, että torstain jälkeen en enää estele, vaan syntyköön..) Viimeksihän lääkäri vähän uhkaili, että JOS ei ennen 37 viikkoa synny, niin luultavasti on ison koon takia jo käynnisteltävä. (painoarvio 32+4 oli 2,4kg...)

Vielä vain kummittelee mielessä keväinen uneni (ennen raskauden alkua), jossa olin synnyttämässä 30.12 ja kiljuin, etten kyllä aio synnyttää ennen kuin 1.1... en koskaan ole enneunia nähnyt, mutta kukapa tietää. Tai no, näinhän esikoista odottaessa todellisen enneunen...... Synnytin tytön, joka muuttui kissanpennuksi ja lähti juoksemaan pitkin sairaalaa - aikanaan sitten synnytin pojan, joka on ja pysyy poikana, tosin on muuttunut vauvasta esimurkuksi.

Onnellista loppuvuotta ja loppuraskautta kaikille helmille.

Yhtenä kappaleena edelleen! Toivottavasti myös Leeti ja kaikki muutkin, vaikka tosiaankin tilanne alkaa olla kaikkien helmien kohdalla niin hieno,että kaikki olemme jo pidemmällä kuin mitä minä aikanaan tuon joulutontun kanssa pääsin... Omalta osalta jännitys alkoi lientyä silloin joulukuun alkupuolella, nyt sitten saan minäkin NAUTTIA näistä loppuraskauden vaivoista ja keskittyä valittamaan tästä kävelytyylistäni ("kakat housuissa"), vauvan pää on tosi alhaalla.

Luulen, että tässä vielä ainakin sinne torstaihin asti saan sinniteltyä kasassa - vaikka melkein jokaikinen yö ja aamu olen nyt kellottanut säännöllisiä supisteluja - ei tosiaankaan tunnu miltään harjoituksilta enää (nytkin supistaa...) Tuossa aamupäivällä olisi neuvola-aika ja jos silloin vielä on tilanne päällä, niin vaadin kyllä taas lääkäriä (noin miljoonannen kerran tässä raskaudessa). Toissa yönä oli taas ihan muutamasta supistuksesta kiinni, etten soittanut ambulanssia...

Vielä muutaman viikon kun malttaisi pysyä tuolla niin sitten ei enää mitään (itse olen kyllä päättänyt, että torstain jälkeen en enää estele, vaan syntyköön..) Viimeksihän lääkäri vähän uhkaili, että JOS ei ennen 37 viikkoa synny, niin luultavasti on ison koon takia jo käynnisteltävä. (painoarvio 32+4 oli 2,4kg...)

Vielä vain kummittelee mielessä keväinen uneni (ennen raskauden alkua), jossa olin synnyttämässä 30.12 ja kiljuin, etten kyllä aio synnyttää ennen kuin 1.1... en koskaan ole enneunia nähnyt, mutta kukapa tietää. Tai no, näinhän esikoista odottaessa todellisen enneunen...... Synnytin tytön, joka muuttui kissanpennuksi ja lähti juoksemaan pitkin sairaalaa - aikanaan sitten synnytin pojan, joka on ja pysyy poikana, tosin on muuttunut vauvasta esimurkuksi.

Onnellista loppuvuotta ja loppuraskautta kaikille helmille.

Katjalah&nelonen rv34+1

Vierailija

Hei vain kaikille ja pahoitteluni palstahiljaisuudesta, olen ollut kiireinen ja nyt vasta on aikaa istua alas ja alkaa kuuntelemaan kehoa. Vauva kasvaa masussa ja tänään painoarvioksi saatiin 2,3kg

Johtuen edellisistä sektioista on iho arpien kohdalta ohut ja saattaa pettääkin, minut leikataan viimeistään 23.1.09 eli 37+6

Maksa-arvot ja sappiarvot temppuilee ja iho kutisee, istukanpaikka aristelee ja minulla on hurjat liitoskivut. Mutta eiköhän tässä vielä jonkin aikaa jaksa :)

Jos alkaa supistelemaan, menee vedet tai vatsaan tulee valtavia kipuja niin tämä täti lähtee piipa-autolla synnyttämään ;)

Vauva onneksi voi hienosti ja potkuttaa

lastwish 34+2

Vierailija

Joulusta selvitty! Ajatuksena oli viettää mahdollisimman rauhallinen perhejoulu mutta meidän ihanat tyttöset oli toista mieltä... Nuorimmaiseen iski ripuli ja oksutauti jouluaattoiltana ja vanhimmalta bongattiin kihomatoja aaton aattona... Eli joulusta huolimatta meikäläinen heilui täällä desifiointipullon kanssa ympäri huushollia ja pyykinpesukone hyrräsi aamusta ja iltaa ja jatkaa kyllä sitä edelleenkin.

Mutta kaikesta huolimatta oli ihan mukava joulu ja tytöt sai lahjoja niin paljon, että vanhimmainen alkoi jo epäilee, että onko oikeasti ollut nii-iin kiltti (mäkin kyllä sitä hieman ihmettelin)

Syötyä on tullut ja paljon, kiva mennä neuvolan vaakaan maanantaina, hui!!! No viime kerralla ei ollut painoa tullut yhtään ja tätsy oli siitä hieman huolissaan, joten enköhän mä nyt sitten hieman korjaa tilannetta:)

Vauva masussa voi hyvin ainakin liikkeistä päätellen ja oma olokin on kohentunut, joten taitaa rautatabletit alkaa tepsimään. Ja tänään tuli taas viikko täyteen. Hilperiinan tavoin minäkin ajattelin loppiaisen jälkeen alkaa pistämään vauvan tavaroita paikoilleen.

Miina rv34+0

Vierailija

Toivottavasti kaikilla on joulunaika mennyt mukavasti! Me ollaan oltu ensin mun kotona ja sitten miehen kotona viettämässä joulua oikeen rauhassa, ei vielä olla edes suunniteltu kotiin lähtöä :) Ehkä sitten ensi vuonna ;)

Mulla tossa vajaa 2 viikkoa sitten tiistaina alko illalla supistelemaan ja supisteli puoli tuntia enintään 2 minuutin välein.. Vauvan pylly putos alaspäin yli 5 senttiä ja olin vähän jo huolissaan.. No lähettiin torstaina sitten tänne, enkä ehtiny omassa neuvolassa käydä, mutta soitin sinne torstaina.. Se vaan sano, että pitää sitte PHKS:ssa käydä jos siltä tuntuu.. Kävin sitte tän viikon maanantaina.. Kohdun ulkosuu auki sormelle, kohdunkaulaa jäljellä 2,5 senttiä ja pehmeä.. Sisäsuulla oli myös puolen sentin matkalta auki pienesti.. ja kaiken päälle vauvan pää aivan kiinni sisäsuussa.. Eli siis lähtö saattaa tulla ihan millon vaan.. Painoarvio oli 30+5 1680, eli painoa vauvalla on ihan suht hyvin jo.. Se vaan että kun ensimmäisen synnytys kesti 4,5 tuntia, ni en tiiä mitä tästä sitte tulee.. ehditäänkö sairaalaan edes.. Toivottavasti ainaki jos ennen aikojaan syntyy! Kai se ambulanssi on ihan varteenotettava vaihtoehto... Mutta sellanen positiivinen puoli tässä on, että mies on hoitanu tyttöä oikeen kiitettävästi, ite tänään kerran nostin sen syliin ni heti tuli supistus. Täällä on myös avuliaita tätejä ja setiä hoitamassa.. Äsken tytteli meni miesväen perässä saunaan (mun mies ei ollu) ni ne otti sen ja pesi ja nyt miehen pikkusisko (16 v) pukee sille vaatteita päälle. Kyllä tää vaan on luksusta, vaikka pää meinaaki välillä hajota tähän mitään tekemättömyyteen..

Anoppi maalaa aika paljon tauluja ja eilen sitte innostuttiin alottamaan tauluja vähän ite kukanenkin. Piirsin hiilellä luonnoksen ja tänään sitte aloin akryyliväreillä maalaamaan kun tyttö oli päiväunilla. Kyllä se vaan oli mahtavaa! Huomenna taas vois jatkaa jos vaan aurinko paistaa ni saa värit kohdalleen :)

Joku sanoi, että laittaa loppiaisen jälkeen sitten vauvan tarvikkeita. Mä olin onneks niin ajoissa, että alkuun pääsee vaikka syntyis ennen ku mitään enempää ehtii tehä.. Vaippojakaan ei tarvi ostaa, kun koitetaan ainakin alkuun testata harso-villahousuyhdistelmää. Kattoo sitten miten jaksaa ja toi homma toimii.

Nyt sitten pikkuveljen 18-v synttäreille.

Riemullista uutta vuotta ja tarrasukkia helmikuuhun saakka kaikille!

Leeti rv 31+3 (sehän on jo enenmmän kun katjalahin lapsella ;) )

Vierailija

Huomenda kaikidde, tai ondhan se jo päivä..! Eli flunssaa on pukannut koko jouluntienoon ja meilläkin kuopus kunnostautui kuumeella ja kovalla yskällä. Minä sitten vähän komppaan mukana. Nenä on ollut viikon tukossa, että kai se on pakko kohta antibiootit aloittaa poskiontelontulehdukseen.

Joulut meni mukavasti, vanhempani ja veljeni olivat meillä tapaninpäivään asti. Syötiin, pelailtiin ja käytiin kinkunsulatus kävelyillä. Suklaata tuli jonkin verran mässättyä. Tänä aamuna kävin verikokeessa, että toivottavasti maksa jakselee hyvin rasvapitoisesta ruoasta huolimatta.

Täällähän alkaa olla jännät tunnelmat yhdellä sun toisella! Yrittäkää nyt ristiä jalkoja vielä parin päivän ajan, että edes tuonne tammikuulle pääsette. Itsellä ei vielä kummempia tuntemuksia, välillä supistelee enemmän, välillä vähemmän, mutta tuntuvat vaarattomilta.

Aatonaattona kävin vielä neuvolassa. Oma terkka oli kipeä ja pääsinkin sellaisen asiakaspalvelijan pakeille, että..! Kaamea mummeli, jota ei olisi vähempää voinut kiinnostaa asiakas. Tulikin sellainen tunne, että olin siellä häntä varten eikä hän minua varten. No, kaikki arvot olivat kohdallaan, paino oli jopa laskenut muutaman sata grammaa (tosin epäilen mittavirhettä edelliseltä kerralta, kun silloin painoa oli tullut 3 kg kolmessa viikossa...). Ja mikä parasta, mummeli oli tuntevinaan, että vauva olisi kääntynyt oikein päin! En nyt ole ihan varma voinko luottaa siihen, mutta kieltämättä olen tuntenut töytäisyjä kylkiluissa. Ei kauhean kovia, mutta kuitenkin.

Lääkäriaika varattiin sitten ensi viikolle. En ole moisessa ennen ollutkaan, kun esikko syntyi jo rv 36+3 ja kuopuksesta olin jo tässä vaiheessa sairaalassa. Nyt tuntuu kuin ei maksaoireita olisi lainkaan, toivotaan että verikokeet antaa saman tuloksen. Olisipa ihanaa, jos maksa pysyisi hyvässä kunnossa ja edessä olisi ns. normaali synnytys. Ja jännä nähdä se kohdunsuun tilanne.

Mies meni tänään töihin ja vähän yksinäinen olo tuli heti, vaikka lapset ovatkin toki vielä lomalla. Nyt pelmuavat tuolla ulkona ja minä vähän mietin, että mitä tekisi..! Outo tunne. Vauvanvaatteita pikkuhiljaa alan tässä pestä, mutta samoin kuin te muutkin, hoitopöytä ja sänky ja muut isommat tilpehöörit ajateltiin kaivaa esiin vasta loppiaisen tienoilla.

Nyt väsyttää, joten taidan kömpiä vähän lepäämään, kun kerran mahdollisuus on. Tsemppiä kaikille helmille!

Hilpsu rv 34+3

Vierailija

Toivottavasti kaikilla helmillä joulu on sujunut rentoutuen ja rauhallisissa merkeissä. Itse olen ottanut todellakin rennosti, käynyt ulkona kävelemässä, lueskellut ja lepäillyt. Ja syönyt siinä välissä hyvin :-) Raskausdiabeteksestä huolimatta olen syönyt vähän suklaatakin. Normaaliruokavaliolla sokerit eivät ole olleet koholla kertaakaan, mutta suklaan syöminen nostaa arvoja heti. Joulu on kuitenkin vain kerran vuodessa, joten ei kai se niiiin paljon haittaa... :-)

Jos vähän laitan omaa napaakin, numerotietoja viime lääkärikäynniltä:

paino oli tippunut kuukaudessa hieman reilun kilon (diabetesruokavalion ansiota)

vauvalle oli tuli painoa kilo (painoarvio rv 31+5 oli 2,2kg)

sf-mitta ei ollut paljoa kasvanut, oli 29cm

kohdunkaula oli 3cm, ulompi suu auki, mutta sisempi kiinni

Ajatukset rupeavat risteileimään tulevassa synnytyksessä, pelottaa vauvan kasvu, isokokoinen taitaa olla tulossa. En missään nimessä halua käynnistystä, jostain syystä se tuntuu kauheimmalta kauhukuvalta mitä osaan kuvitella. Toisaalta en haluaisi odotella ainakaan yli lasketun ajan jos lähemmäksi viisikiloinen on tulossa (esikoinen oli 4,8kg ja sectioon meni). Minullakin on synnytystapa-arvio tammikuussa jossa tilannetta sitten arvioidaan.

Vauvajuttuja en ole vielä laittanut, varmaan sitten loppiaisen jälkeen laittelen hoidopöydät, sängyt, vaatteet ym. paikoilleen. Kaikkeahan meillä jo on valmiina aikaisempien jäljiltä. Ovat olleet miehen veljen perheellä lainassa, mutta hyväkuntoisina ja tallessa kuuluvat olevan.

Hilperiina rv 33 (la 13.2.)

Vierailija

Tulin kurkkiin pitkästä aikaa teidänkin pinoa, josko ois vauvoja jo teidän pinoon ilmaantunut, mut ei taida olla vielä.. hyvä niin, et pysyy masussa mahd kauan.

*Lastwishille* kysymys, kun mainitsit, että istukan paikkaa aristaa, niin mietinpä sitten, että miten? Olisin kiitollinen, jos vastailet.

Mulla meinaan todella kipeä vatsa yhestä kohtaa.. oon kyl sen aatellut olevan joku lihas (jos mulla semmosia on ;)), mutta nyt rupes tommonen mietityttään, kun on tullut liukasteltua ulkona ja tuntunut semmosta venymistä mahalla siinä.. Ja tuntuu siis tosi pinkeeltä se kohta, tuntuu et repee, mut oisko sit vaan lihas tai vatsanahka, mut hui, kun rupes mietityttään.. tää on tätä, kun on huolissaan kaikesta :/

Mulla huomenna kyl neuv. lääkäri, joten täytyy varmaan siellä vie asiasta mainita.. valittaa vaan kaikki mitä on, ettei tarvi ite miettiä..

Jaksuja kaikille loppuaikaan :)

Emmuli rv 35+5

Vierailija

Joulu oli ja meni, ihan hyvin ainakin täällä. Iskiassärky helpotti aatonaattona niin että pysty siivoamaan ja leipomaan kun aattona meillä oli miehen sukulaisia kahvilla. Esikoinen sai tosi paljon lahjoja, on ainut pikkulapsi molempien lähisuvussa niin ei mikään ihme =) Ajattelin laittaa osan lahjoista vielä jemmaan ja ottaa uudestaan esille kun vauva syntyy. Huomaa että on maatalon poika kun lahjaksi tuli traktoreita, tukkirekka ja työhaalarit =)

Iskiasta alkoi taas eilen särkemään oikein kunnolla, yöllä ei meinannut saada nukuttua kun ei pystynyt kääntymään ilman että sattui. Tänään olen koittanut ottaa rauhallisemmin, ompelin liivinsuojuksia ja yritin ommella kestovaippaakin vauvalle mutta sitten ompelukone sanoi itsensä irti...

Leeti! Meillä ainakin toimi hyvin esikoisella harsovaipat, ei niitä ole niin vaikea taitella mitä ensin tuntui =) Käytettiin siinä päällä joko villahousuja tai sellaista vaippakuorta. Yöllä käytettiin kertakäyttövaippaa mutta nyt ajattelin koittaa vauvalla heti yölläkin kestovaippaa.

Sitä alkaa jo pikkuhiljaa toivomaan että vauva syntyisi kun on kaikkia vaivoja, mutta tuskinpa se vielä tulee vaikka paljon supisteleekin, ne on sellaisia kivuttomia ollut lähinnä.

Mukavaa vuodenloppua kaikille helmille!

-helena rv.34+3

Vierailija

Niin siis minullahan on takana 4 sektiota ja tällä kertaa istukka on ottanut paikkansa vanhan arven päältä edestä ja siitä kohtaa aristelee. Tänään kävin kontrollissa ettei vain ala vuotoja tai ratkeamisia siitä kohtaa.

Tämän viimeisen sektiossa saakin lääkäri olla tarkkana kun tosiaan istukka on sektioarpien päällä ;)

Vierailija

Sitä en epäile yhtään, että en osais tms., mutta lähinnä se, että jaksaako, pitääkö harsot jos tuntemukset pitää paikkansa että poika tulee ja jos on kovakin pissailemaan, miten kuivatussysteemit toimii jnejnejne.. Mutta luotto on kova, että kyllä se ainakin alkuun toimii niin kauan kun itellä riittää viitseliäisyys..

Täällä ollaan vielä yhtenä kappaleena, tosin jatkuvasti tuntuu että vauva on menossa alaspäin ja paine on alhaalla aika kovakin välillä.. Käytiin tossa äsken kirjastossa, kun oon aika kova lukemaan, ni jos kirjat sais mut pysymään aloillaan.. ja totta kai piti karkkia kans käydä ostamassa..

Eilen tuli mieleen, että oonkohan siks pysyny niin ilman turvotuksia, kun kokis on maistunu koko odotusajan.. Kyllä sitä välillä menee pariki lasia päivässä ja toisinaan muutamaan päivään ei oo saattanu juoda ollenkaa. Esikoista odottaessa turvotusta oli niin paljon, että jo yli 3 kk ennen la:aa piti jättää sormukset hyllylle. Nyt vielä menee kuitenki somukset ihan ilman ongelmia! On tää ihan mukavaa, ettei kauheesti oo turvotusta ja ei siitä tarvi olla huolissaan. Muutenki ollu kyllä niin tosi erilainen odotus tämä, ku ensimmäinen. Ai nii! Eilen illalla olin melkeen varma että vauva oli perätilassa kun tuntu töytäsyt koko ajan niin alas, mutta sitte aloin epäilemään, että oisko vauva peruuttanu päänsä pois tuolta lantiosta, kun sinne on kuitenki jo aikalailla laskeutunu. Tänää "onneks" on taas vauva kaivertanu kantapäillään ylämahaa. Äidilleni sanoin, että koita, tossa on vauvan kantapää, ni sanoi että voi hirvee ku on terävä. Eli ei se mikään ihme jos mua sattuu sen kaivelut. (Äidillä siis kokemus 12 raskaudesta, eli tietää suunnilleen, miltä vauvan kantapää tuntuu vatsanpeitteiden läpi..)

Joo ja se vielä, että magnesiumia syömällä on supistukset pysyny jotenki aisoissa..

Mutta nyt lopetan, kun ette enää kohta jaksa lukea :)

Mukavia vuoden viimesiä päiviä! Koitetaan ottaa rauhassa!

Leeti rv 31+5

Uusimmat

Suosituimmat