Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ollaanko me outoja kun 3-vuotias lapsi ei ole ikinä ollut yökylässä?

Vierailija

Pari kaveria tätä jaksaa ihmetellä kun pitäisi kuulemma olla sitä "parisuhdeaikaa"...

Lapsi on aina ollut tosi hyvä nukkumaan omassa sängyssään (ja huoneessaan 1-vuotiaasta eteenpäin) joten vanhemmille on kyllä sitä aikaa jäänyt ja ei ole ollut sellaista "tunnetta" että pitäisi nyt jotain erikoista säätää ;)

Muutaman kerran on mummo ollut kotona yön yli hoitamassa jos on ollut työreissuja samaan aikaan tai ollaan oltu häissä tms.

Nyt on lapsi itse alkanut puhumaan, että haluaisi mummolle yökylään joten ehkä tässä päivänä jonain..

Mutta kysymys kuuluu että olemmeko ihan poikkeavia? ;)

Sivut

Kommentit (26)

Vierailija

Esikoinen on tasan 5 ja keskimmäinen 3,5. Nuorimmainen (1,5 v) ei ole vielä ollut yötä poissa kotoa.

Olemme aikaisemmin kysyneet, että haluaisivatko olla yön mummolassa mutta eivät ole halunneet. Uskon, että ainakin nuorempi olisi alkanutkin ikävöimään yöllä kotiin. Nyt oli mennyt tosi hyvin tuo yö, olivat naapurissa.

Kieltämättä ihmettelen usein niitä, jotka jo yksivuotiaan pistävät yöhoitoon.

Vierailija

vaan todella järkeviä vanhempia. Harmi, kun nykyään täytyy niin paljon perustella, miksi ei vie lapsia yökylään. Se ei ole välttämättömyys, siitä voi olla haittaa lapselle, jos liian pienenä vie yökylään.

Vierailija

en ymmärrä, miten se aina jonkun mielissä kääntyy niin, että jos lapset ei ole yökylässä, niin vanhemmat ei halua heitä laittaa minnekään, eikä näe kahdenkeskistä aikaa tarpeelliseksi. Meillä on monta lasta ja parisuhteelle tekisi todella hyvää joskus olla jossain kahdestaankin. Vaan kun ei ole mitään paikkaa, mihin lapset laittaisi, niin ei sitä sen vuoksi erotakaan voi, eikä mahda mitään jos parisuhde sen vuoksi kuivuu jotenkin kasaan.

Vierailija

Meidän 4,5-vuotias ollut pari kertaa kaverillaan ja kivasti on mennyt. Miksi pikkulapsen pitäisi väkisin olla yötä pois kotoa, jos ei suurta hinkua ole?

Vierailija

meillä ei ole ollut tarvetta viedä eikä itse nyt isompana ole halunnut mennä, kun ollaan joskus huvikseen kysytty, vaikka esim. isovanhemmilla muuten viihtyykin.

Jokainen tyylillään, itse en alle kaksivuotiasta edes veisi ellei olisi todellinen tarve. Bilettäminen ei meille ainakaan ole sellainen.

Vierailija

Ja TYKKÄÄ tottuneesti käydä mummolassa ja kummeilla yötä.

Heitä usein PYYDETÄÄN tulemaan ja muutaman vuoden on lapset itse pyytänyt itsekin.

Eli tarkoitan: "tarve" yökylään ei siis lähde aina vanhempien aloitteesta, ilman että vanhemmilla olisi jotain bailaussuunnitelmia.

Meilläkin monesti toinen menee erikseen ulos ja toinen on kotona lapsien kanssa mutta joskus ollaan vaan kotona tekemättä mitään ihmeellistä -ja pidennetään sitä omaa yhteistä aikaa.

Meillä lapset on ollu vuoden ikäsiä kun on siirtynyt omaan huoneeseen -tai yhteiseen. On hyviä nukkuun ja syöny rintamaitoa. Ei imetystäkään ole yökylä estänyt.

Meilläkin lapset nukkuu läpi yön, kaheksalta pehkuihin ja silti vaikka "yhteistä aikaa" on miehen kanssa loppuilta niin on se silti täysin erilaista kun lapset on mummolassa yötä ja remuaa seuraavaan päivään sielä ja voi kokonaan olla miehen kanssa.

Tässä kohtaa kun jokkut unohtaa sen 247 vastuun joka on kotona ollessa, mutta tällöinhän vastuuta jaetaan toisille. Ei tartte herätä yöllä, voi heilutella varpaita pitkälle päivään eikä huoltaa aamurutiineja.. Musta tää on ihan erilaista kuin se että lapset nyt nukkuu rauhassa naapurihuoneessa. :D

Minulle on ihan se ja sama onko teidän lapset yökylässä vai ei. Me tehdään niinkuin meille on mukavaa.

Itse olen ollut muutaman viikon ala-asteen ekoilla luokilla leirikoulussa ja kivaa oli.

En käsitä miten tällänen asia liittyy mihinkään mitenkään; ei se kerro parisuhteesta, lapsien luonteesta.. EYökylä parhaimmillaan lähentää vahtijan ja vahdittavan suhdetta, ei heikennä vanhemman ja lapsen suhdetta.

Vierailija

Meidän 3- ja 6-vuotiaat eivät ole olleet ikinä yökylässä. 9-vuotias oli ekan kerran 7-vuotiaana kaverillaan yötä. Meillä kun ei ole mummoloita mihin lapset saisi edes päivisin hoitoon...

Vierailija

6v ja 3v eivät ole olleet koskaan yökylässä. Tänä syksynä olivat ekan kerran yön erossa vanhemmista, kun meille molemmille sattui työmatka samaan aikaan. Isovanhemmat olivat meillä silloin yötä.

Vierailija

myös halunnut lapset. Lapsia on 3 ja jokainen nukkui huonosti. Mutta mies on sitoutunut perheeseen ja nukuimme vuorotellen. Hän tiesi, mihin alkaa kun puhuimme useammasta lapsesta.

Surullista, että on niin kypsymättömiä miehiä, että jättävät lapset vaimon hoidettavaksi ja lähtevät kävelemään jos vaimo ei sitten jaksa viihdyttää heitä.

Lainaus:

Mutta entä jos lapsi on kaikkea muuta kuin helppo, meillä on molemmat lapset ekat 2,5 vuotta heräilleet 1-10krt yössä, kyllä tekee välillä hyvää päästä nukkumaan kunnon unet. Ja silloin kun lapset heräili usein yöllä, niin ei jäänyt parisuhteelle aikaa ollenkaan sillä minä olin niin tajuttoman väsynyt siinä vaiheessa kun lapset saatiin nukkumaan että oli pakko mennä itsekin unille. Ei puhettakaan että olisin jäänyt parisuhdetta hoitamaan. Että ilman niitä yökyläilyjä (joita on 3-4 vuodessa) meidän parisuhde olisi kuivunut kasaan.

Mutta teidän joiden lapset nukkuu hyvin ja sitä parisuhdetta voi hoitaa lasten mentyä nukkumaan, on varmaan tätä vaikea tajuta.

Vierailija

nuoremmat oli kotona. Yhtään yötä ei kaikki ole olleet yökylässä missään.

Ihan normaaleilta lapsilta nuo vaikuttaa. Ja parisuhdekin toimii ihan hyvin.

Meillä perusajatus on, että olemme perhe ja meidän suhde kasvaa siinä perheen elämän myötä.

Vierailija

Mutta entä jos lapsi on kaikkea muuta kuin helppo, meillä on molemmat lapset ekat 2,5 vuotta heräilleet 1-10krt yössä, kyllä tekee välillä hyvää päästä nukkumaan kunnon unet. Ja silloin kun lapset heräili usein yöllä, niin ei jäänyt parisuhteelle aikaa ollenkaan sillä minä olin niin tajuttoman väsynyt siinä vaiheessa kun lapset saatiin nukkumaan että oli pakko mennä itsekin unille. Ei puhettakaan että olisin jäänyt parisuhdetta hoitamaan. Että ilman niitä yökyläilyjä (joita on 3-4 vuodessa) meidän parisuhde olisi kuivunut kasaan.

Mutta teidän joiden lapset nukkuu hyvin ja sitä parisuhdetta voi hoitaa lasten mentyä nukkumaan, on varmaan tätä vaikea tajuta.

Vierailija

ei vain ole sellaisia kavereita, jotka juuri yöksi pyytäisivät. Meidän vanhin taisi olla ekan kerran yötä pois kotoa leirikoulussa kuudennella luokalla.

Vierailija

Meidän vajaa kolme vee, ei ole koskaan viettänyt yötään muiden kuin meidän vanhempien kanssa. Eli ei ole ollut yökylässä eikä kukaan ole ollut häntä yötä täällä kotona vahtimassa.

Emmekä koe tätä oudoksi tai hankalaksi.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat